کد خبر 125791
۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
روش‌های تشخیص حضور خودران در معابر

به تدریج تعداد خودروهای مجهز به سیستم های پیشرفته و اتومات و خودران ها در سطح خیابان ها و جاده ها رو به افزایش است و این حق مردم است که بدانند در اطرافشان کدام خودرو بدون کنترل راننده در حال حرکت است.

به گزارش پرشین خودرو، اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا NHTSA‌ ابزاری را معرفی کرده است که می تواند خودران های درحال آزمایش در جاده های عمومی را تشخیص دهد. البته برخی از این خودروهای در حال آزمایش به انواعی از تجهیزات عجیب و غریب مجهز شده اند که از دور معلوم می شود این خودروها در حال تست در جاده های عمومی هستند. اما همیشه هم این طور نیست. از این رو ابزاری که مؤسسه مذکور ارائه داده حتی سطح خودران را در این خودروها مشخص می کند.

شاید این توضیح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می كنند كه از صفر شروع می شود:

سطح 0: هیچ كاری خودكار انجام نمی شود

سطح1: خودران به كمك راننده نیاز دارد

سطح2: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد

سطح3: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است

سطح4: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است

سطح5: خودران كامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است

 

خودران

اوایل سال جاری مؤسسه ایمنی NHTSA‌ با مشارکت چند نهاد و سازمان اطلاعاتی را گردآوری کرده است که به خلق ابزاری با نام «شفافیت در خودروهای خودران شده و تست ایمن» یا AV Test منجر شده است. هدف اصلی این برنامه خلق پلتفرمی استاندارد برای همه شکل های حاکمیت در خصوص گردآوری و به اشتراک گذاری اطلاعات خودران ها است. این ابزار در اعتماد سازی در بین عامه مردم هم نسبت به خودران ها مؤثر است.

این ابزار کمک می کند تا مشخص شود تست خودران ها در کدام خیابان ها و جاده ها انجام می شود طوری که مردم از حضور آنها مطلع باشند و نکات ایمنی را به درستی رعایت کنند. این اطلاعات به قدری دقیق و با جزئیات است که مشخص می کند نوع خودران مورد استفاده از چه نوعی است (خودروی سواری، وانت، شاتل، وسایل نقلیه سنگین، روبات و غیره). برخی از نقاط در دنیا فقط به عبور و مرور خودران ها اختصاص خواهند یافت و این ابزار چنین مسیرهایی را هم اطلاع رسانی می کند.

این ابزار به طور مستقیم از وبسایت مؤسسه مذکور قابل دسترسی است.

علاوه بر این که تمامی نقاط حضور خودران ها روی نقشه مشخص شده، به دلیل متفاوت بودن برخی قوانین در ایالات های مختلف در آمریکا، محدودیت ها و قوانین خاص ایالات ها هم به طور واضح قید شده است.

این ابزار همچنین لینک به اسناد کمپانی هایی داده است که در این پروژه حضور دارند و اطلاعات ایمنی، مطالعات موردی و راهنمایی های لازم را ارائه کرده اند. هر چقدر مشارکت این کمپانی ها بیشتر می شود اطلاعات موجود در مورد حضور خودران ها در معابر عمومی دقیق تر می شوند.

در حال حاضر در آمریکا 9 شرکت از جمله اوبر، وایمو (خودران گوگل)، کروز (خودران جنرال موتورز)، تویوتا، فیات کرایسلر،‌ بیپ، لوکال موتورز، ناویا و نیورو Nuro در ده ایالات مهم آمریکا اطلاعات تست خودران ها را منتشر کرده اند.

مؤسسه ایمنی ترافیک بزرگراه ملی به طور مکرر در حال روزآمدی اطلاعات این ابزار است و اطلاعات شرکت هایی که به این ابزار می پیوندند را آپ دیت می کند.

منبع: سایپا
 

کد خبر 125791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha