دارندگان سهام عدالت صاحب خودرو می شوند؟

برخی نمایندگان به زودی طرحی را به مجلس ارائه می کنند که معتقدند با اجرای این طرح ضمن خودرو دار کردن دارندگان سهام عدالت، شاهد افزایش سرمایه خودروسازان و رشد تیراژ تولید شرکتها و کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به منظور کشف قیمت واقعی خودرو از جمله راهکار و طرح های پیشنهادی دولت و خودروسازان و نمایندگان کمیسیون صنایع در قالب طرح جدید ساماندهی صنعت و بازار خودرو است که رئیس شورای رقابت در واکنش به این طرح اعلام کرده است که شورا با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است و تا وقتی شورا تشخیص ندهد، امکان تعیین قیمت خودرو در بورس کالا وجود ندارد.

واکنش به طرح عرضه خودرو در بورس کالا و مخالفت با قیمت گذاری خودرو در حالی مورد مخالفت شورای رقابت است که از ابتدای سال با وجود برخی راهکارها و فروش خودرو به صورت قرعه کشی همچنان بازار خودرو ملتهب و خودروسازان بواسطه قیمت های دستوری کماکان با ضرر وزیان انباشته مواجه هستند.

با این وجود همچنان تلاش دولت به خصوص نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای شروع مجلس جدید سر و سامان دادن به قیمت خودرو است در حالی که اختلاف نظر بین راهکارهای مطرح به خصوص عرضه خودرو در بورس کالا بین دولت و نمایندگان ملت زیاد است. براین اساس عده ای معتقدند که خودرو باید در بورس عرضه و کشف قیمت شود و عده ای نیز همچون رئیس شورای رقابت معتقد است با توجه به افزایش تقاضا احتمال افزایش قیمت حبابی خودرو با عرضه در بورس کالا زیاد است بنابراین مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از مخالفان طرح عرضه خودرو در بورس است در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تلاش نمایندگان ملت برای رفع مشکل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بازار خودرو، از ارائه طرحی به کمیسیون صنایع خبر داد که ضمن توجه به افزایش سرمایه خودروسازان و رشد تیراژ تولید شرکتها، موجب خودرو دار شدن دارندگان سهام عدالت فاقد خودرو خواهد شد.

سید علی موسوی با تاکید بر اینکه باید مشکل قیمت و بازار خودرو از راهکاری غیر بورس کالا حل شود، تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا و طرح قرعه کشی مشکل قیمت خودرو و مدیریت تقاضا در این بازار حل نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه طرح خودرو دار کردن سهامداران بی خودرو سهام عدالت هفته جاری به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه می شود، افزود: این طرح، طرح جامعی است و شامل چندین ماده و تبصره است که مهم‌ترین آن خودرو دار کردن خانواده‌های نیازمند از طریق سهام عدالت است بدون آنکه هزینه برای آنها داشته باشد این راهکار ضمن اینکه افزایش سرمایه‌ای را هم برای خودروسازان در پی خواهد داشت امکان ایجاد سایت های جدید و افزایش تیراژ تولید را فراهم خواهد کرد.

اگر چه خبر توزیع خودرو رایگان به خانواده‌های آسیب‌پذیر در روزهای اخیر تکذیب شده است با این حال نماینده ملکان در خانه ملت اضافه کرد: این طرح برای دولت و همچنین خانوارها بار مالی نخواهد داشت بر این اساس ساز و کار شفاف و روشنی طراحی شده است و استفاده از سهام عدالت به عنوان ساز و کار تامین مالی در این طرح پیش بینی شده است.

موسوی افزود: بر اساس ساز و کاری که در این طرح تدوین شده است دارندگان سهام عدالت که فاقد خودرو هستند سهمی به خودروساز پرداخت می کنند و خودروساز ظرف حداقل یک سال فرصت دارد ظرفیت سازی و افزایش تیراژ را با ایجاد سایت های جدید با اولویت شهرهای در حال توسعه و مناطق محروم را فراهم کند که هم اشتغال ایجاد شود و هم با افرایش تولید، قیمت خودرو در بازار بشکند.

وی تاکید کرد : موضوع داخلی سازی با همکاری شرکت های دانش بنیان از دیگر موارد مورد تاکید در این طرح است زیرا با افزایش داخلی سازی و کاهش وابستگی به قطعات خارجی ، تولید و تجاری سازی خودروها سرعت خواهد گرفت .
وی گفت : با اجرای این طرح مشکل کمبود نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی با افزایش سرمایه خودروسازان از طریق سهام عدالت و خودرو دار کردن پنج میلیون و 200 هزار سهامدار عدالت حل می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد : با این سازو کار ضمن اینکه خانواده های کم درآمد که دارای سهام عدالت بدون پرداخت هر گونه هزینه ، خودرودار می شوند بلکه با افزایش سرمایه گذاری در صنعت خودرو و توسعه تولید و عرضه خودروسازان به بازار ضمن افت قیمت ، موضوع دلالی و سفته بازی از بازار خودرو حذف خواهد شد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha