نخستین ایرتاکسی‌ کشور تا پایان سال پرواز می‌کند

دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تاکید دارد که با توجه به پیش بینی دریافت AOC شرکت تا پایان امسال می توان شاهد پرواز نخستین ایرتاکسی های کشور در مسیرهای مختلف بود.

به گزارش پرشین خودرو، رامین کاشف آذر، دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: رونق هوانوردی عمومی و نیز شکل گیری هواپیمایی منطقه ای یک الزام راهبردی است تا فرصت برابری دسترسی به حمل و نقل هوایی برای تمام ایرانیان فراهم شود.

وی با بیان اینکه شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران در کنار دو کسب و کار اصلی خود یعنی اداره فرودگاه ها و ارایه خدمات ناوبری سال هاست در قالب مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی در راستای هوانوردی عمومی به عنوان کسب و کاری جدید فعالیت می کند، گفت: تاکنون پرداختن به هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بسیار محدود و مسوولیتی حاکمیتی بوده است. استراتژی جدید شرکت در این حوزه استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی، ملی و استانی و بهره برداری از AOC مرکز وارسی پروازی است تا از تمام ظرفیت ها در کتگوری های مختلف در این حوزه استفاده کنیم.


دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اکوسیستم هوایی کشور را به اکوسیستم جنگل تشبیه وعنوان کرد: با خلاء اصل تنوع در اکوسیستم صنعت هوایی کشور رو به رو هستیم و همان گونه که برای پرباری وحیات اکوسیستم جنگل باید در کنار درختان بلند و میان قامت، درختچه های کوتاه نیز وجود داشته باشند، برای رونق و ادامه حیات اکوسیستم هوانوردی باید از اصل تنوع یعنی تایپ های مختلف هواپیماها و ناوگان های متنوع بزرگ (بین قاره ای و بین کشوری)، ملی و نیز کوچک برخوردار باشیم.

کاشف آذر با اشاره به اینکه برای داشتن اکوسیستم هوانوردی متعالی باید به اصل تنوع توجه شود، گفت: تا زمانی که هواپیماهای متناسب هواپیمایی منطقه ای را به فراخور نیازهای شهرستانی ایجاد نکنیم، این اکوسیستم پربار نخواهد بود.

 

ایرتاکسی

 


دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه زیرساخت های راه اندازی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه ای در فرودگاه های کم برخوردار وجود دارد، افزود: می توان از ظرفیت های موجود در این فرودگاه ها با کمترین افراد آموزش دیده برای تحقق بهره وری و راه اندازی کسب و کار سوم شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یعنی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه ای استفاده کرد.

کاشف آذر عنوان کرد: در این راستا شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ظرفیت ویژه خود یعنی داشتن گواهینامه عملیات شرکت هواپیمایی به دلیل ظرفیت مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) استفاده می کند و نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در مراکز استان ها می توانند تنها با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمایی منطقه ای از تمام امکانات فراهم شده در ذیل AOC شرکت برای تامین نیازمندی های این حوزه استفاده کنند. در این راستا شرکت های خصوصی با استفاده از پروانه بهره برداری (AOC) مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) می توانند بدون نیاز به طی کردن بروکراسی های پیچیده و نیاز به تامین ساختمان، نیروی انسانی و چندین ناوگان، تنها با یک ناوگان از امکانات فراهم شده استفاده کنند.

وی در تشریح اقدامات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای برطرف کردن موانع موجود در راه اندازی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه ای توضیح داد: بخشی از این موانع مرتبط با ملاحظات امنیتی است که در این راستا تلاش داریم با رعایت نیازهای نهادهای امنیتی و دراختیار گذاشتن دیتاهای مرتبط، اطمینان لازم را ایجاد کنیم. بخش دیگر موانع مرتبط با نهادهای ناظر بر قانون گذاری است که در این راستا می توان از AOC مرکزوارسی پروازی و خدمات هوایی به عنوان تسهیل کننده و شتاب دهنده استفاده کرد.

کاشف آذر افزود: عدم اطمینان از تقاضا و نیاز بازار نیز مانعی در رونق هوانوردی عمومی است که با شروع کار و عرضه، تقاضا نیز ایجاد خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه تا سه ماه دیگر AOC مرکز وارسی پرواز دریافت شود می توان تا پایان امسال شاهد نخستین پروازهای ایرتاکسی در کشورمان بود.

 

کد خبر 125820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha