۲۵۰۰ کامیون در مرز دوغارون منتظر ورود به افغانستان

دو هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی و ترانزیت در گذرگاه رسمی مرزی دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی متوقف و منتظر هستند تا در صورت مساعدت طرف افغانستانی، از خاک ایران وارد آن کشور همسایه شوند.

به گزارش پرشین خودرو، مدیرکل گمرک مرزی دوغارون روز شنبه در این خصوص گفت: معطلی کامیونهای حامل کالاهای ترانزیت در مرز دوغارون ناشی از نبود زیرساخت لازم برای پذیرش خودروهای سنگین حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است و این تعداد کامیون متوقف شده در صف انتظار مربوط به پایانه مرزی دوغارون، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بازارچه مرزی است.

محمد کوه گرد افزود: در حال حاضر تردد کامیونهای حامل انواع بار صادراتی و ترانزیتی و خودروهای مسافربر در محور تایباد به سمت دوغارون به سختی انجام می شود و در برخی از ساعات تردد انجام نمی شود.


وی ادامه داد: همچنین تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، افزایش تقاضای خرید انواع کالاهای ایرانی از سوی تجار افغانی، بسته بودن مرزهای ایران و ترکمنستان و کاهش فعالیت مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان و همچنین گذرگاه مرزی ماهی‌رود خراسان جنوبی را از دیگر علتهای افزایش شمار کامیونهای معطل مانده در پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد خراسان رضوی برشمرد.

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: امسال حجم کالاهای ترانزیتی از معبر رسمی دوغارون به سمت افغانستان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

کوه گرد به فعالیت ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در خاک ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام تانکرها و کامیونهای حامل سوخت و کالا نیز اشاره و بیان کرد: این در حالی است که گمرک افغانستان در آن سوی مرز تنها یک دستگاه باسکول در اختیار دارد.

 

مرز



وی ادامه داد: نامناسب بودن جاده مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان باعث کندی تردد کامیونهای ترانزیتی در این مرز زمینی شده است که با وجود تاکید فراوان مسوولان دستگاههای متولی در مرز دوغارون تاکنون برطرف شدن وضعیت نامناسب این محور شرقی همجوار با کشور افغانستان به نتیجه ای نرسیده است.

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: به منظور تسهیل در روند ورود و خروج خودروهای سنگین در گمرک دوغارون ساعت کاری در گمرک مرزی دوغارون از ساعت هفت صبح تا ۱۹ افزایش یافته است.

کوه گرد افزود: پیرو رایزنی صورت گرفته با مسوولان گمرک اسلام‌قلعه افغانستان، طی ۱۰ روز آینده وضعیت رفت و آمد کامیون های حامل بار به حالت عادی بازگشته و به معطلی آنها پشت مرز کشور همسایه خاتمه داده می‌شود.

گمرک دوغارون با ۱۰۰ سال پیشینه فعالیت، پررونق ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

به طور میانگین طی سه روز گذشته روزانه ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل کالاهای ترانزیت از گذرگاه رسمی دوغارون در ایران عازم هرات در افغانستان شده و ۵۰۰ دستگاه کامیون نیز از گذرگاه اسلام‌قلعه کشور همسایه شرقی وارد خاک ایران می‌شوند.
گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز شهرستان تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شرق مشهد واقع هستند.

منبع: ایرنا
 

کد خبر 125838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha