کد خبر 125896
۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
نوآوری نیسان در عرصه تولید

نیسان راه جدیدی برای تولید قطعات فناوری بالا یا در اصطلاح های تک پیدا کرده و دوباره توانایی منحصر به فرد خود را در مهندسی به رخ کشیده است، با این که هنوز از سایه ی رسوایی مرتبط با کارلوس قصن رهایی نیافته.

به گزارش پرشین خودرو، نیسان می گوید «بست را شکسته» و راهی جدید در قالب ریزی «پلاستیک های تقویت شده فیبر کربن» یا در اصطلاح CFRP‌ یافته است. این مواد در ساخت خودروهای مسابقه ای و هواپیماهای جت مورد استفاده قرار می گیرد، چون هم سبک است هم استحکام بیشتری دارد.

تقریباً همه خودروسازان تلاش می کنند استفاده از این نوع فیبر کربن را در خودروهای خود افزایش دهند تا علاوه بر سبکی به استحکام خودروهای خود بیفزایند. اما تا به حال مهمترین مانع پیشرفت در این زمینه، هزینه این مواد است که تقریباً 10 برابر فولاد است. مانع بزرگ بعدی هم زمان زیادی است که قالب ریزی این قطعات نیاز دارد.


قائم مقام مدیر عامل نیسان در امور اجرایی، هیدیوکی ساکاموتو Hideyuki Sakamoto می گوید با این پیشرفت جدید، ظرف 5 سال آینده فیبرکربن در تولید انبوه خودروهای اس یو وی (شاسی بلند) به کار خواهد رفت. این پیشرفت مدیون روش قالبگیری جدید با رزین های ریخته poured resin ممکن شده است.

یکی از دلایل کاهش هزینه در این روش جدید کاهش زمان تولید است که از سه تا چهار ساعت به دو دقیقه رسیده است. و جالب این است که سرعت تولید در نیسان در حال حاضر هر دو دقیقه یک بار یک خودرو از خطوط تولید نیسان خارج می شود.

وزن خودرو یکی از پارامترهای کاهش آلایندگی و کاهش صدمات به محیط زیست است که استانداردهای آن هر سال سخت گیرانه تر میشوند.

جونیا اینوئی استادیار مؤسسه دانش صنعتی دانشگاه توکیو می گوید: تلاش نیسان از این جهت اهمیت دارد که بیشتر هزینه های یک خودرو را تولید تشکیل می دهد نه مواد اولیه.

 

نیسان



خودروسازان علاوه بر چالش کاهش هزینه قطعات فیبرکربنی تقویت شده، با خلق سیستم بازیافت این مواد هم مواجه هستند چون بازیافت این نوع پلاستیک از فولاد دشوارتر است.

این استاد دانشگاه می گوید: معمولاً نوآوری در تولید را جار نمی زنند اما نیسان به توانایی های بالای مهندسی فناوری خود می بالد.

با این حال هنوز معضلات اصلی نیسان رفع نشده و جدای از مسئله کارلوس قصن، این خودروساز آسیب زیادی از شیوع کرونا دیده است.

آژانس سنجش اعتبار جهانی دی بی آر اس مورنینگ استار DBRS Morning Star خطوط تولید نیسان را قدیمی و کهنه ارزیابی کرده است و می گوید مدل های جدید این خودروساز هم چون از دسته خودروهای سواری است حاشیه سود پایینی دارند و فروش محصولات این شرکت در بازار کلیدی آن یعنی آمریکای شمالی با نقصان جدی رو به رو است. از این رو این شرکت اعتبارسنجی امسال هم امتیاز پایینی به نیسان داده است.

نیسان در خصوص رسوایی مرتبط با کارلوس قصن رفتار مالی نادرست را پذیرفته اما کرگ کلی از مدیران اجرایی آمریکایی که 15 سپتامبر (25 شهریور) دادگاهش برگزار میشود خود را بیگناه می داند.

نیسان در همان 25 شهریور قرار است ورژن جدید خودروی اسپورت مدل Z‌ را رونمایی کند.

منبع: سایپا

کد خبر 125896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha