خودروسازان خواستار برگزاری جلسه فوری مجلس و دولت شدند

دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن هشدار نسبت به عواقب زیان دهی خودروسازان بر جریان تولید خودرو و قطعه سازی کشور ، خواستار برگزاری هر چه سریعتر جلسات مشترک دولت و مجلس و اتخاذ تصمیمات شجاعانه مسئولان به منظور جلوگیری از تدوام زیان دهی در این صنعت شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اخیرا یکی از خودروسازان اعلام کرده است که ماهیانه 1000 میلیارد تومان زیان می کند شرایطی که به گفته آنها بیش از همه ناشی از سرکوب قیمتی شرکتهاست و همچنان یکی از چالش ها و پر حاشیه ترین مباحث روز صنعت و بازار خودرو است.


این در حالی است که در یکی دو ماه اخیر مسئولان و معاونان وقت وزارت صمت بارها زیان وارد به شرکتهای خودروسازی را تایید کردند و با نقد شرایط حاکم بر بازار و قیمت ها راهکار غلبه بر وضع موجود و جلوگیری از ضرر و زیان خودروسازان را منطقی نمودن قیمت خودرو اعلام کردند مساله ای که در سالهای اخیر نیز مکرر کارشناسان نسبت به آن انتقاد نموده و تنها راه حل بهبود این جریان را آزادسازی قیمت خودرو عنوان کردند.


هر چند وزارت صمت در چند ماه گذشته با اجرای برخی تصمیمات از جمله طرح قرعه کشی تلاش کرد تا با این شیوه بازار را مدیریت و قیمت ها را کنترل کنند اما این راهکار نیز نه تنها منجر به کاهش تقاضا نشد بلکه موجب تلاش بیشتر دلالان برای حضور در این بازار و اجاره کارت ملی و معاملات صوری شد به طوری که در آخرین جلسه کمیته خودرو معاون وزیر صمت نیز به جهت برخی مشکلات موضوع بررسی برنامه پیش فروش خودروسازان را مطرح کرد.

البته در این شرایط مجلس نیز وارد میدان شده و بنا دارد با ارائه طرح جدیدی بازار و قیمت خودرو را ساماندهی کند اما با این حال کماکان آینده بازار خودرو مبهم است و ارزیابی کارشناسان و فعالان این صنعت حاکی از ادامه سیر صعودی قیمت ها متاثر از بازار پر تلاطم ارزی و سرمایه گذاری و سودآوری این صنعت است.

در همین زمینه دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن هشدار بر عواقب ناگوار زیان دهی خودروسازان بر تحلیل توان مالی و افت تولید خودرو و قطعه سازی کشور ، خواستار برگزاری هر چه سریعتر جلسات مشترک دولت و مجلس و اتخاذ تصمیمات شجاعانه مسئولان به منظور جلوگیری از تدوام زیان دهی در این صنعت شد.

 

احمد نعمت بخش



عدم اصلاح قیمت پاشنه آشیل صنعت خودروسازی ایران

احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت : متاسفانه عدم اصلاح قیمت خودرو پاشنه آشیل صنعت خودرو شده است و خودروسازان را هر روز در باتلاق زیان فرو می برد و انتظار می رود در این شرایط مسئولان فکر اساسی نمایند و با استفاده از تجربه دهه 70 قیمت گذاری را به حاشیه بازار بسپارند.

وی تصریح کرد: در صورتی که در بر روی این پاشنه بچرخد روز به روز از توان مالی خودروسازی کاسته شده و با تحلیل توان خودروسازان میزان بدهی به قطعه سازان افزایش یافته و تشدید مشکل نقدینگی قطعه سازان خطوط تولید برخی از قطعات متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه مشکل نقدینگی و زیان خودروسازان میزهای ساخت داخل را نیز تحت الشعاع قرار داده است ؛ بر اساس برنامه ریزی ها در نتیجه 4 میز ساخت داخل باید حداقل 600 میلیون دلار کاهش ارزبری صورت گیرد در حالی که تاکنون حدود 350 میلیون دلار ارزبری در این صنعت کاهش داشته است.



تحقق میزهای ساخت داخل در گرو سرمایه گذاری است / خودروساز با افزایش مطالبات نمی توانند توقع کیفیت از قطعه ساز داشته باشد

دبیر انجمن خودروسازان تحقق اهداف داخلی سازی را در گرو سرمایه گذاری در این حوزه دانست و گفت : امروز داخلی سازی برخی قطعات پیشرفته نیازمند سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات است اما زمانی که قطعه ساز سودی کسب نمی کند حاضر به ورود ماشین آلات و سرمایه گذاری در این بخش نیست و نهایتا میزهای ساخت داخل به نتیجه مورد انتظار نخواهد رسید.

نعمت بخش همچنین با اشاره که تا زمانی که خودروسازان نتوانند قیمت تمام شده قطعات را به قطعه ساز پرداخت کنند نمی توانند توقع کیفیت را از قطعه ساز داشته باشند، خاطر نشان کرد : شرایط کنونی نتیجه سرکوب قیمتی خودروسازان است که منجر به افزایش مطالبات قطعه سازان و تحلیل توان مالی آنها و افزایش تولید خودروهای ناقص شده است البته هر دو خودروسازان در تعطیلات اخیر حدود 40 هزار خودرو ناقص را تکمیل کردند اما همچنان بیش از 50 هزار خودرو ناقص در پارکینگ شرکتها وجود دارد.



گزارش 3 ماهه خودروسازان به بورس و صحه گذاری بر تداوم زیان دهی خودروسازان

وی با تاکید بر اینکه موضوع افزایش ضرر و زیان خودروسازان متاثر از قیمت های فعلی مساله ای نیست که از سوی شرکتها پر رنگ شود تصریح کرد : بر اساس گزارش سه ماهه خودروسازان به بورس می توان بر این امر صحه گذاشت که همچنان خودروسازان زیان ده هستند اگر چه در 6 ماه اخیر در 2 مرحله مجوز افزایش قیمت به شرکتها داده شده است اما کماکان این افزایش قیمتی که بواسطه تورم بخشی 3 ماهه صورت می گیرد جبران افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازان را نمی کند .

وی افزود : بر اساس آخرین آماری که مربوط به 3 ماه قبل است نشان می دهد که مواد اولیه خودروسازان حدود 80 درصد افزایش داشته است این در حالی است که 70 درصد قیمت خودرو را نیز مواد اولیه تشکیل می دهد بنابراین باید حداقل مجوز افزایش 56 درصدی قیمت به خودروسازان داده می شد تا حداقل افزایش قیمت مواد اولیه را جبران کند در حالی که در این دو مرحله این میزان افزایش قیمت صورت نگرفت.




عدم اصلاح قیمت پایه تدوام زیان خودروسازان را رقم زد

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان با اشاره به بخشی از زیان کنونی به پایه قیمت سال 90 شورای رقابت باز می گردد ، خاطر نشان کرد : در چند سالی که شورای رقابت قیمت گذاری می کند متاسفانه قیمت پایه خودروسازان را اصلاح نشده است و همچنان بر پایه قیمت سال 90 است و همین مساله موجب تداوم زیان شرکتها در این سالها بوده است .

نعمت بخش افزود : در این سالها مسئولان و وزرای پیشین نیز برای حفظ پست دولتی و مردم داری حاضر به افزایش قیمت مناسبی به خودروسازان نشدند و در سال جاری نیز با وجود اینکه به وزیر پیشنهادی قبلی مسجل شده بود که شرکتها زیان ده هستند اما متاسفانه رای اعتماد مجلس را کسب کرد .




فروش خودرو در حاشیه بازار و عرضه در بورس تنها راهکار پیشنهادی خودروسازان

وی همچنین به طرح پیش فروش خودروسازان و شروط در نظر گرفته شده وزارت صمت برای متقاضیان اشاره و اظهار داشت : اگر چه این طرح در ابتدا تا حدودی تقاضا خرید را کاهش داد اما متاسفانه به دلیل شروط در نظر گرفته شده به خصوص در برخی خودروهای جدید و گران قیمت منجر به سوق دادن دلالان به سمت خانواده های کم درآمد و فاقد خودرویی شد که حتی قادر به خرید یک پراید نبودند و منجر به مشارکت این قشر با دلالان برای پیش خرید خودرو شد.
وی گفت : خودروسازان بارها اعلام کردند که طرح قرعه کشی راهکار مناسبی برای مدیریت قیمت و تقاضا نیست زیرا همچنان هجوم و اختلاف قیمت های نجومی در بازار خودرو وجود دارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان خاطر نشان کرد : تنها راهکار بازار خودرو کشف قیمت خودرو در بورس کالا و یا فروش در حاشیه بازار است و هر سیاست دیگری که اتخاذ شود منجر به تشویق دلالان در بازار خودرو خواهد شد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha