کد خبر 125968
۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
بازگشایی آزمایشی مرز زمینی سرخس

سخنگوی گمرک گفت: مرز زمینی سرخس پس از توقف بیش از پنج و نیم ماه، امروز به صورت آزمایشی بازگشایی می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، سید روح اله لطیفی، گفت: این مرز که از اوایل اسفندماه و به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ بسته شده بود و بنا بود همزمان با افتتاح پل دوستی در اواخر خرداد ماه مجددا شروع به کار کند، امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور، باهماهنگی بین سازمان‌های همجوار در این مرز بازگشایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در مرحله آزمایشی بازگشایی مسیر جاده‌ای این مرز، محموله‌های صادراتی در نقطه صفر مرزی با تغییر کشنده، تحویل کامیون‌های ترکمنستان می‌شود تا به مقاصد تجاری حمل شود.


لطیفی اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته، در مرحله آزمایشی که به مدت سه روز انجام می‌شود چند کامیون در روز، کالای خود را تحویل کامیون‌های طرف مقابل خواهند داد تا پس از مدتی ان شاءالله شاهد تردد بیشتر باشیم.


وی گفت: ترکمنستان و ایران چهار مرز در استان‌های خراسان رضوی و گلستان دارند که متاسفانه به دلیل توقف مرزها، از تیرماه، صرفا از طریق ریلی امکان تبادل کالا با این کشور در مرز‌های سرخس و اینچه برون فراهم آمده بود.

 

مرز سرخس


سخنگوی گمرک با اشاره به اهمیت کشور‌های آسیای میانه گفت: توقف مرز‌های ترکمنستان در مسیر جاده‌ای باعث شد کریدور کتای و کریدور ایران_افغانستان و ازبکستان فعال شود.

لطیفی افزود: با بازگشایی مسیر جاده‌ای سرخس بین ایران و ترکمنستان، هیچ کشور همسایه ای، مسیر جاده‌ای کاملا مسدود با ایران نخواهد داشت و امیدواریم با هماهنگی بین دستگاه‌ها و دیپلماسی فعال کشور علاوه بر مرز جاده‌ای سرخس، مرز‌های اینچه برون، باجگیران و لطف آباد با این کشور به طور کامل فعال شود و تردد کامیون‌های ایرانی یا ترانزیتی به مقاصد ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان و.. به حالت عادی برگردد.

سخنگوی گمرک در پایان در خصوص زمان بازگشایی مرز گفت: بازگشایی مرز قرار بود روز دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری انجام شود که به دلیل نیاز به هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها، به امروز موکول شد.

گفتنی است؛ در حال حاضر، روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واگن کالا از طریق مرز‌های اینچه برون و سرخس به ترکمنستان و کشور‌های در مسیر ریلی این کشور صادر می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 125968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha