آخرین توان قطعه سازان برای تجاری سازی خودروهای ناقص خودروسازان

قطعه سازان با وجود افزایش مطالبات و مشکلات جدی نقدینگی همچنان با آخرین توان در تلاشند تا با تامین به موقع قطعات و چرخش تولید خودروسازان، آمار تولیدات ناقص در شرکت های خودروسازی به کمترین میزان برسد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: بدون شک هر گونه تولید خودرو ناقص به دلیل کسری قطعات، آسیب کلی به صنعت خودرو و قطعه سازی است و به تدریج موجب توقف فعالیت در صنعت خودرو و قطعه سازی خواهد شد.

احمد رضا رعنایی، تصریح کرد: تاکنون قطعه سازان هر آنچه در توان داشته اند برای کمک به خودروسازان و ادامه جریان تولید هزینه کردند در حالی که هر روز بدهی خودروسازان به قطعه سازان رو به افزایش است و با ایجاد این پارادوکس و از سویی افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تولید در آینده، شاهد آسیب جدی به هر دو بخش خودروسازی و قطعه سازی خواهیم بود.

میزان مطالبات قطعه سازان از مرز 32 هزار میلیارد تومان عبور کرد

به گفته وی، در حال حاضر حجم بدهی خودروسازان به قطعه سازان از سقف 32 هزار میلیارد تومان عبور کرده است و این جریان مسلما ضرر و زیان جدی را به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور وارد خواهد کرد.

 



رعنایی با توجه به افزایش مشکل نقدینگی قطعه سازان خواستار پرداخت به موقع مطالبات توسط خودروسازان شد و اظهار داشت: در این شرایط علاوه بر خودروساز باید سایر نهاده ها و دستگاهها از جمله بانک مرکزی و گمرک نیز همکاری لازم را با بخش های قطعه سازی داشته باشند تا با ترخیص به موقع مواد اولیه و افزایش تولید و رفع کسری قطعات، تولید تجاری خودروسازان افزایش یابد.

عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در عین حال بر ادامه تلاش جدی قطعه سازان برای کمک به خودروسازان تاکید کرد و گفت: با وجود تلاش قطعه سازان در تولید و تامین قطعات مورد نیاز خودروساز اما به طور قطع با تداوم مشکل نقدینگی و افت توان مالی در این صنعت به مرور این توان نیز تحلیل رفته و صنعت خودرو و قطعه سازی به تدریج متوقف خواهد شد.

زیان اصلی صنعت خودروسازی افزایش تولید خودروهای ناقص است

رعنایی همچنین به تبعات قیمت گذاری دستوری بر آسیب جدی به خودروسازان و افزایش ضرر و زیان در این صنعت اشاره و افزود: با وجود زیان حاصل از قیمت گذاری بر خودروسازان اما معتقدم بیش از خودروسازی این زیان به قطعه سازان وارد می شود چرا که این پول قطعه ساز است که پیش خودروساز مانده و هر روز بی ارزش تر می شود.

وی بیان کرد: با این حال برای تدوام جریان تولید نباید میزان مطالبات قطعه سازان به این ارقام بالا برسد چرا که همین مسائل منجر به افت توان تولید در زنجیره تامین و در نهایت خودروسازی می شود.

این عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور در پایان زیان اصلی امروز صنعت خودروسازی را افزایش تولید خودروهای ناقص دانست و خاطرنشان کرد: مسلما این چرخه تولید صنعت خودرو و قطعه سازی را تضعیف می کند شرایطی که عمدتا ناشی از عدم همکاری بانک مرکزی در تامین ارز برای واردات کالاهای واسطه ای، کارشکنی گمرک برای ترخیص کالا و نبود سرمایه در گردش لازم برای خرید مواد اولیه و قطعات است و باید هر چه سریعتر این موانع رفع شوند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 126024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha