تلاش عده‌ای برای معافیت تایر وارداتی از شمول قیمت‌گذاری

سخنگوی انجمن تایر از تلاش عده‌ای برای معاف کردن تایرهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، مصطفی تنها با بیان اینکه برخی واردکنندگان با نفوذ تایر به دنبال دریافت تأییدیه از وزارت صنعت برای معاف شدن از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز تایر‌های وارداتی هستند، اظهار داشت: این واردکنندگان سال قبل این موقع، تایر به کشور وارد کرده‌اند که این محصولات در گمرک مانده و حالا می‌خواهند با همان ارز دولتی آنها را ترخیص کنند.


وی ادامه داد: بعد از تبدیل نرخ ارز پایه، مهلتی برای ترخیص این تایرها تعیین شده بود که در آن مدت این کار اتفاق نیفتاد و حالا که قیمت تایر با نرخ ارز نیما برای مصرف‌کننده همسان شده است، مشخص نیست تایرهای وارداتی با ارز دولتی به چه صورت و با چه قیمتی توزیع خواهند شد.

تنها ادامه داد: اگر بیش از یک سال از تاریخ تولید این تایرها گذشته باشد، عرضه کردن آنها منطق ندارد.

 

تایر وارداتی



به گفته وی، عده‌ای نیز به دنبال این هستند که تایرهای وارداتی را از شمول قیمت‌گذاری معاف کنند و برای این موضوع دو دلیل می‌آورند که یکی از آنها این است که با توجه به واردات تایرها با ارز نیما و به دلیل اینکه قیمت ارز نیما با ثبات نیست، تایر وارداتی باید از قیمت‌گذاری معاف شود. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز نیما تأمین می‌کنند و اگر ثبات قیمتی برای این ارز وجود ندارد، تولیدکنندگان نیز با همین مشکل روبرو خواهند بود.

سخنگوی انجمن تایر تصریح کرد: دلیل دومی که واردکنندگان تایر مطرح می‌کنند این است که بررسی قیمت‌ها در سازمان حمایت، زمان طولانی نیاز دارد و ممکن است در این مدت قیمت تایرها تغییر کند. اگر این بحث مورد قبول باشد، باید بگوییم که تولیدکنندگان داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیستند، چراکه برای بررسی مستندات مربوط به قیمت تمام شده تولید زمان طولانی صرف می‌شود و تنوع مواد اولیه تولیدکنندگان بسیار بیشتر از تایرهای وارداتی است.

وی تأکید کرد: چه دلیلی دارد که تایرهای وارداتی معاف از قیمت‌گذاری شوند و در حال حاضر مشخص نیست چه استراتژی برای بازار تایر و این صنعت ملی اتخاذ خواهد شد.

منبع: فارس

کد خبر 126049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha