دولت صنعت خودرو را رها کند، بازار متعادل می شود

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران گفت: چنانچه دولت دست از سر صنعت خودرو بردارد تا خودروساز تصمیم گیر اصلی باشد، مطمئنا خودرو با درصدی خیلی کمتر از قیمت بازار به دست مردم خواهد رسید و قیمت ها متعادل تر خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، تمام راه‌های نرفته در خودروسازی این روزها به خصوصی شدن شرکت‌های خودروساز منتهی می‌شود.

سال‌هاست که دولتمردان برای بهبود وضع صنعت خودرو کشور وعده واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی را می‌دهند، وعده‌ای که در هیچ دولتی عملی نشده است.

اگرچه دولت سهام اندکی در دو شرکت خودروسازی دارد با این حال با همان سهام کم که به سهام مدیریتی معروف است تصمیم‌گیر و سیاستگذار اصلی صنعت خودرو محسوب می‌شود.

 



بر این اساس دولت با سهم اندک خود در ایران‌ خودرو و سایپا بر این دو شرکت حکمرانی کرده و از تعیین قیمت‌ها گرفته تا عزل و نصب مدیران و اعضای هیات‌مدیره را به عهده دارد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: آنچه که دولت بعنوان قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است، قیمت واقعی نیست و خودروسازان با ضرر و زیان مجبور به تولید هستند، در این شرایط لازم است دولت به وعده خود مبنی بر واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی دارای اهلیت عمل کند.

وی در خصوص راههای کشف قیمت واقعی خودرو افزود: یکی از راههای مهم متعادل شدن قیمت خودرو و مشخص کردن قیمت واقعی، عرضه خودرو در بورس است.

نجفی منش تصریح کرد: راه دومی هم هست که دولت مشابه دهه 70 که با مشکل قیمت گذاری خودرو مواجه شده بود عمل کند، راه حل این بود که دولت 5 درصد زیر قیمت بازار اقدام به عرضه خودرو کرد و این کار را تا زمانی ادامه داد که خودرو در بازار و کارخانه به قیمت متعادل رسید.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به شرایط امروز بازار خودرو تاکید کرد: لازم است تا امروز به همان روش دهه 70 عمل کنیم تا بتوان قیمت خودرو از کارخانه تا بازار را کنترل و هم سنگ کنیم.

کد خبر 126075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha