گمرک با ترخیص علی الحساب قطعات بدون تخصیص ارز موافقت نکرد

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران گفت: به رغم تلاش جدی قطعه سازان برای تکمیل خودروهای کف، همچنان موانع گمرکی و مشکلات مربوط به تخصیص ارز قطعه سازان حل نشده است بلکه هر روز این موانع بیشتر و بر آمار قطعات و مواد انباشته در گمرکات افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهای اخیر آمار و تصاویری از خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان ارائه می شود که بارها علت آن از سوی مسئولان وزارت صمت و خودروسازان نقص قطعه اعلام شده است؛ جریانی که با افزایش مشکلات ارزی و عدم همراهی گمرک هزینه زیادی را بر دوش خودروساز و قطعه ساز وارد کرده است و با وجود جلسات متعدد با مسئولان و هشدارهای پی در پی قطعه سازان در خصوص تاثیر آن بر چرخه تولید همچنان معضل تخصیص ارز و مشکل ترخیص مواد و قطعات از گمرکات پا برجاست.

این موانع در حالی کماکان ادامه دارد که بر اساس برخی توافقات قرار بود گمرک ایران با دریافت تعهد، بخشی از قطعات و مواد اولیه دپو را به صورت علی الحساب و بدون پرداخت وجهی از سوی قطعه سازان ترخیص نماید تا پس از تخصیص ارز و ارائه مدارک این مبالغ توسط قطعه سازان تسویه شود اما به گفته یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان، متاسفانه گمرک تاکنون با این مساله موافقت نکرده است.

اصغر خسروشاهی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به انباشت حجم زیادی از قطعات و مواد اولیه در گمرکات اظهار داشت: در حال حاضر حجم بالایی از مواد اولیه و قطعات خریداری شده توسط قطعه سازان به گمرک وارد شده اما به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی امکان ترخیص آنها از گمرک وجود ندارد و در انبارها انباشت شده اند.

عدم همراهی گمرک و بانک مرکزی آمار خودروهای ناقص را افزایش داد

وی با اشاره به افزایش موانع گمرکی و تخصیص ارز گفت: به تبع کمبود مواد اولیه و برخی قطعات، تامین و تولید قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروساز با مشکل مواجه شده و آمار خودروهای ناقص افزایش می یابد.

خسروشاهی همچنین به برخی موافقت ها در خصوص ترخیص مواد و قطعات بدون پرداخت ارز اشاره و خاطر نشان کرد: علی رغم برخی توافقات در ترخیص بخشی از قطعات و مواد اولیه بدون انتقال ارز و تسویه آنها پس از تخصیص ارز، متاسفانه گمرک با این مساله موافقت نکرد.

 

اصغر خسروشاهی



نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران تصریح کرد: در ماههای اخیر جریان تخصیص ارز با تغییر سیستم و تخصیص ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی کند تر شده و یا عملا تخصیص ارزی صورت نمی گیرد، موضوعی که در انباشت بیشتر قطعات و مواد اولیه در گمرکات تاثیر گذاشته است.

خسروشاهی تاکید کرد: البته در این شرایط نمی توان این مسائل را ناشی از کارشکنی بانک مرکزی و گمرکات در حوزه قطعه سازی دانست بلکه مشکلات امروز به دلیل شرایط خاص اقتصادی و ارزی و شدت تحریم های بین المللی برای کل بخش های صنعتی و تولیدی ایجاد شده است.

نقش مهم تصمیمات غیر کارشناسی سیاست مداران بر جریان تولید خودروسازان

وی با این حال معتقد است که سیاست های داخلی نیز این روزها مشکلات زیادی را برای کشور و تولیدکنندگان ایجاد کرده است چنانچه گاهی مدیریت بحران های ناشی از تحریم های بین المللی و کمبودهای ارزی سهل تر از موانع و سیاست های داخلی است، مشکلاتی که عمدتا ناشی از تصمیمات غیر کارشناسی است و به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه تاکید کرد: با این وجود قطعه سازان با جدیت در تلاشند تا قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان را تامین کنند تا وقفه ای در تولید شرکتها ایجاد نشود و اهداف و تیراژ مورد نظر در تولید خودرو محقق شود اما این همراهی تا جایی قطعا ممکن خواهد بود.

خسروشاهی همچنین به موضوع تامین مواد اولیه داخلی و مشکلات جدی قطعه سازان در این راستا اشاره و عنوان کرد: موضوع تامین و قیمت موادی چون فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی ها متاسفانه همچنان گریبان گیر قطعه سازان است جریانی که موجب مشکلات در تولید و افزایش هزینه تمام شده قطعات می شود در حالی که این ارقام از سوی خودروساز قابل پذیرش نیست و همین مساله منجر به معضلی جدی بین خودروساز و قطعه ساز شده است.

قیمت گذاری دستوری عامل اصلی زیان قطعه سازان است

وی در ادامه با توجه به مسائل موجود در تولید، تسریع جریان تکمیل و تجاری سازی خودروهای در کف را مستلزم رفع بسیاری از موانع در تامین نقدینگی و همراهی بانک مرکزی و گمرکات دانست و خاطر نشان کرد: افزایش خودروهای کف پارکینیگ خودروسازان ناشی از مشکلاتی است که به مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند و در صورت وجود مشکلی در یکی از حلقه های این زنجیر، تبعا این نقص بر کل زنجیره تولید تاثیر خواهد گذاشت.

رشد قیمت مواد اولیه و ارز بر اصلاح قرارداد قطعه سازان پیشی گرفت / زیان ناشی از قیمت مواد اولیه و ارز بر دوش قطعه سازان

وی همچنین به زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره و تصریح کرد: تا زمانی که به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروساز با مشکل نقدینگی مواجه است فرایند پرداخت مطالبات قطعه ساز و چرخه تولید و تامین مواد اولیه نیز با مشکل و کندی تولید همراه خواهد بود و آمار تولید خودروهای ناقص افزایش خواهد یافت که به طور قطع بزرگ ترین ضربه آن به خودروساز و قطعه ساز خواهد بود.

خسروشاهی در پایان به سرعت افزایش قیمت مواد اولیه و ارز در مقایسه با اصلاح قیمت قطعه سازان اشاره و افزود: این روزها سرعت افزایش قیمت مواد اولیه و ارز خیلی بیشتر از روند اصلاح قیمت هاست در حالی که با تحمیل این هزینه همواره قطعه ساز عقب بوده و زیان می کند و این بحرانی است که برای قطعه سازان وجود دارد و تبدیل به معضلی جدی شده است.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 126087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha