کد خبر 126114
۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
تولید خودروهای تجاری‌ در تابستان افزایش یافت

آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید مجموع خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور طی پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، طبق آمار اعلامی، در مجموع تا پایان مرداد امسال ۳۴ هزار و ۹۴ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از رشد ۳/ ۳۹ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته حکایت دارد.

در حالت تفکیکی، تا پایان مرداد امسال هزار و ۸۴۸ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده که نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته رشد ۳۷ درصدی داشته است. در این بخش، ایران‌خودرویی‌ها آماری ۷۲۴ دستگاهی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده رشد ۶۳ درصدی نسبت به پنج ماه سال گذشته است. سایپایی‌ها اما تنها ۱۳۸ دستگاه از این مدل خودروهای تجاری را در پنج ماه ابتدایی امسال تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۳۵ درصد رشد را به ثبت رسانده‌اند. باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده که معادل ۹۸۶ دستگاه است، به شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی تعلق دارد.در بخش اتوبوس اما کل تولید طی پنج ماه امسال فقط ۳۱۶ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. 

همچنین در مجموع ۳۰۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تا پایان مرداد به تولید رسیده که در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، از افزایش ۳/ ۱ درصدی حکایت می‌کند. ازآنجاکه در حالت تفکیکی، آمار تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس شرکت‌ها به‌صورت تجمیعی لحاظ شده، ایران‌خودرویی‌ها در کل آماری ۴۷ دستگاهی در تولید این محصولات از خود به‌‌جا گذاشته‌اند که نشان می‌دهد ایران‌خودرو دیزل (بخش تجاری‌ساز ایران‌خودرو) ۷/ ۳۴ درصد نسبت به پنج ماه مشابه سال گذشته کمتر تولید داشته است.

 

تولید خودرو

 

از واحدهای تجاری‌ساز سایپا نیز خبر می‌رسد تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس آنها در پنج ماه ابتدایی امسال صفر بوده یعنی حتی یک دستگاه از این محصولات را هم تولید نکرده‌اند. با این حساب، باقی‌مانده خودروهای تولیدی در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس سهم شرکت‌های خصوصی است. در بخش وانت اما روند تولید بسیارمثبت بوده، چه آنکه تا پایان مرداد امسال رشد بیش از ۳۹ درصدی در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال ۹۸ به ثبت رسیده است. در مجموع ۳۱ هزار و ۵۲۶ دستگاه وانت در کشور تا پایان مرداد امسال به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به واسطه وانت‌پراید داشته است. طبق آمار، این شرکت در پنج ماه نخست امسال ۲۳ هزار و ۸۹۳ دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/ ۳۱ درصدی را تجربه کند.

ایران‌خودرو اما به واسطه تولید دو هزار و ۷۵۶ دستگاهی خود، توانسته تیراژ وانت‌هایش را در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حدودا ۱۷۲ درصد رشد دهد. چهار هزار و ۸۷۷ دستگاه وانت باقیمانده را نیز شرکت‌های بخش خصوصی در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند. در نهایت اما کل تولید ون در پنج ماه امسال ۹۵ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۳۷ درصد بیشتر است. سهم ایران‌خودرو از تولید ون ۴۸ دستگاه بوده و سایپایی هم تیراژی یک دستگاهی داشته‌اند. باقی ون‌ها هم توسط بخش خصوصی به تولید رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 126114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha