بانک مرکزی و گمرک با کارشکنی سدی در مسیر جهش تولید شدند/ افزایش خودروهای ناقص با تدوام مشکل ارزی قطعه سازان

چنانچه ترامپ در تحریم صنعت خودرو ایران مواردی را ندیده است، برخی ها در داخل از همان روزنه ها قصد ضربه به صنعت خودرو و قطعه سازی را دارند و با کارشکنی و ایجاد دست اندازها مانع از تحقق شعار جهش تولید می شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان با پشتوانه قطعه سازان به رغم مشکلات فراوان در تامین مواد و قطعات و تخصیص ارز همچنان در جاده تولید در حال تلاش هستند، مسیری که با کارشکنی و عدم همکاری بانک مرکزی و گمرکات هر روز سخت و دشوار تر می شود.

به گفته فعالان صنعت قطعه سازی، عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات قطعات و مواد اولیه به طور خودکار فعالیت واحدهای قطعه سازی و روند تولید خودرو و داخلی سازی را تعطیل خواهد کرد.

در همین حال یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با انتقاد از کارشکنی بانک مرکزی و گمرکات در ترخیص مواد و قطعات گفت: تا زمانی که بانک مرکزی در روند تخصیص ارز قطعه سازان مانع ایجاد می کند و موجب تاخیر در واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز تولید در قطعه سازی و خودروسازی می شود شاهد مشکلاتی در تولید قطعه سازان و افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان خواهیم بود.

کاهش تدریجی نیاز ارزی قطعه سازان با تحقق داخلی سازی

سعید صبوری اظهار داشت: البته نهضت داخلی سازی در یک سال اخیر تا حدودی نیاز ارزی در صنعت خودرو و قطعه سازی را کاهش داده است اما این کاهش تدریجی است و به یکباره نمی توان 2.5 تا 3 میلیارد دلار کل نیاز ارزی این صنعت در سال را صفر کرد و این صنعت همچنان ناگزیر به تامین برخی مواد و قطعات وارداتی است.

 

سعید صبوری



وی با اشاره به مشکلات جدی سازندگان در تامین مواد اولیه و تخصیص ارز خاطر نشان کرد: با این حال قطعه سازان با تمام توان و علی رغم مطالبات بالا همراه خودروسازان هستند تا چرخ تولید بچرخد اما برخی با چوب لای چرخ گذاشتن این صنعت که اولین صنعت مهم و مورد تحریم آمریکاست، تلاش دارند این صنعت را با کارشکنی ها نابود کنند.

متضرر اصلی قیمت های کنونی خودرو مصرف کننده واقعی است

صبوری در ادامه به موضوع قیمت مواد اولیه داخلی و عرضه آن به نرخ جهانی اشاره کرد و گفت: چرا باید پتروشیمی ها و صنایع فولاد و مس در بورس و با نرخ جهانی عرضه شوند اما صنایع تکمیلی مثل صنعت خودرو که ناگزیر به خرید این مواد به نرخ جهانی هستند بواسطه قیمت گذاری دستوری و عدم افزایش منطقی قیمت ها متضرر شوند؟ شرایطی که هر روز بر زیان انباشته در شرکتهای خودروساز و همچنین مشکلات نقدینگی قطعه سازان می افزاید.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در ادامه به علل شرایط کنونی بازار خودرو و تاثیر سیاست های اشتباه بر این بازار اشاره و عنوان کرد: متاسفانه سیاست اشتباه تصمیم گیران، عملکرد بانک مرکزی، گمرک و شورای رقابت چنین شرایطی را برای بازار خودرو رقم زده است و خودروساز در این روند و رشد قیمت ها نه تنها مقصر نیست بلکه بیش از همه متضرر شده است.

ایجاد التهاب در بازار با هدف بدنامی و نابودی صنعت خودرو کشور

صبوری تصریح کرد: تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای و حذف ارزش پول ملی در شرایط کنونی اقتصادی نیز از جمله دلایل حضور پر رنگ دلالان و خریداران غیر واقعی در بازار خودرو و ایجاد التهاب قیمتی در این بازار و در نهایت تحمیل زیان به مصرف کنندگان واقعی و خودروساز است.

به گفته وی امروز بسیاری با ایجاد التهاب در بازار خودرو و نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی خودروساز و قطعه ساز به دنبال بدنامی و در نهایت نابودی صنعت خودروسازی در کشور هستند.

هجمه رسانه ها و سرکوب قیمتی عاملی برای ضربه به خودروسازان

وی در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت گذاری خودرو خیانت به مصرف کنندگان واقعی در بازار خودرو است، افزود: اگر خودروساز در تعیین قیمت ها آزاد بود شاهد چنین قیمت های کاذبی در بازار خودرو نبودیم و قیمت و تقاضا در بازار خودرو منطقی و متعادل می شد.

صبوری در پایان با اشاره به تداوم سرکوب قیمتی و هجمه رسانه ای به صنعت خودرو این روند را به نفع تولید و صنعت خودرو کشور نداست و خاطر نشان کرد: صنعت خودرو و قطعه سازی با وجود هزار و یک مانع در سال جهش تولید تلاش دارند تا تولید در این صنعت متوقف نشود گر چه که برخی ها در داخل با ایجاد دست اندازها مانع از تحقق این شعار و ضربه به این صنعت مهم و استراتژیک هستند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 126124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha