کد خبر 126159
۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
صنعت خودرو با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو است

در نیمه نخست سال 2020 میلادی صنعت خودرو از یک سو با تعدیل اجباری نیروی انسانی مواجه بود هم با کمبود نیروی انسانی.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت اروبیتال اینسایت انواعی از رفتارهای انسانی را از راه های مختلفی رصد می کند. از جمله تصاویر ماهواره ای، داده های مکانی تلفن های همراه افراد،‌ شاخص های اقتصادی کلیدی و غیره.

برای مثال این شرکت می تواند با کمک نرم افزارها و شبکه های اینترنتی به شما بگوید که چه تعداد نیروی انسانی امروز وارد کارخانه ای از کارخانه های جنرال موتورز شده اند.


جیمی کرافورد Jimmy Craford مدیر عامل اوربیتال اینسایت می گوید دید ما نسبت به صنعت خودرو مثل دید پرندگان از آسمان است. او می گوید ساده ترین راه نگاه کردن به تعداد خودروهای پارک شده در پارکینگ از آسمان است. بهار امسال که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم تقریباً هیچکس درکارخانه های جنرال موتورز نبود. تولید کامل متوقف بود. فروش به این دلیل ادامه داشت که هنوز در انبارها و نمایندگی ها تعدادی باقی مانده بود که به تدریج از انبارها تخلیه می شد.


حالا که فروش و تقاضا به حال عادی برگشته، حتی اضافه کاری در کارخانه ها هم نمی تواند پا به پای این افزایش تقاضا افزایش یابد.

حتی بر اساس تحلیل داده های مؤسسه تحقیقاتی وردز اینتلیجنس Wards Intelligence تولید در کارخانه های خودروسازی آمریکای شمالی به همان وضعیت قبل از ویروس کرونا بازگشته است.

اما بر اساس شواهد و تحلیل داده های اوربیتال اینسایت، سطح کارکنان و کارگران در کارخانه ها به طور کامل به حالت عادی بازنگشته است. یک دلیل آن غیبت کارگران است. در دوران شیوع کرونا،‌ خیلی از کارگران جایی نداشتند که کودکان خود را بسپارند. عده ای هم قرنطینه شده بودند.

 

صنعت خودرو



امیلی لودر Emily Lauder‌ قائم مقام تویوتا در میسیسیپی آمریکا که در آن 2000 کارگر خودروهای تویوتا کرولا مونتاژ می کنند می گوید مجبور شده اند 200 کارگر اضافه به طور موقت استخدام نمایند تا جبران غیبت کارگران ممکن شود. در ماه اوت هم 100 مورد ابتلای به کروناویروس در کارخانه مورد تأیید قرار گرفت که اکثر آنها بیرون از کارخانه در معرض ویروس قرار گرفته بودند و این موضوع نشان می داد رعایت پروتکل های بهداشتی در کارخانه مؤثر واقع شده بود. با این حال قرنطینه این 100 نفر در منازل یا بیمارستان به معنی وقفه در تولید یا نیاز به کارگر موقت اضافه بود.

لودر می گوید با این که نرخ بیکاری در سطح ملی در آمریکا در بالاترین حد خود بود، یافتن کارگر موقت برای تویوتا بسیار دشوار شده بود. البته تویوتا از لفظ کارگر موقت پرهیز می کند و به جای آن از «نیروی کار متغیر» variable workforce

استفاده می کند. در برخی موارد تویوتا مجبور شده بود کارگرانی که از خط تولید به کارهای پشتیبانی و اداری منتقل کند، به خط تولید بازگرداند. در موارد کمبود شدید، کارگرانی که به طور موقت استخدام شده بودند نیاز به آموزش داشتند که در اصطلاح به آنان «فرایند تازه واردها» می گویند.

در جنرال موتورز بازگرداندن کارگران منتقل شده از بخش تولید به بخش های پشتیانی و اداری، مورد اعتراض شدید اتحادیه کارگری قرار می گیرد. با این حال لودر می گوید چنین کاری در تویوتا بسیار معمول و متداول است. وی می گوید که 20 سال پیش با این که در بخش حسابداری کار می کرد برای خط تولید هم آموزش دیده و در موارد اضطراری در خط تولید هم کار کرده است.

کریستین دزیچک Kristin Dziczek قائم مقام صنعت در مرکز تحقیقات خودرو می گوید: «هیچ کس تمایل ندارد که چنین کاری را انجام دهد. این روش هم مطلوب ترین راه عبور از بحران و ادامه تولید نیست.» وی می گوید در حالت عادی هم کار کارگران خط تولید در بهترین وضعیت هم بسیار دشوار است و در موقعیت هایی مثل همه گیر شدن ویروس می تواند بسیار وحشت آور هم باشد. رفتن به کارخانه ای که 2000 نفر در آن مشغول کارند در زمان شیوع یا همه گیری ویروس برای همه ایجاد ترس می کند.

در چنین موقعیتی،‌ جلب نیروی کار موقت بسیار دشوارتر هم هست. فرد در موقعیتی قرار می گیرد که می داند با خطر بیمار شدن مواجه است و ضمن آن که این کار موقت است و با رفع شدن همه گیری،‌ دوباره ممکن است شغل خود را از دست بدهد.

منبع: سایپا

کد خبر 126159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha