کمپانی‌های نفتی موافق گذار از خودروهای بنزینی هستند؟

آیا کمپانی های نفتی با گذار از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی مخالفند یا از آن حمایت می کنند؟

به گزارش پرشین خودرو، در قرنی که گذشت،‌ نفت هم سبک زندگی و هم محیط زندگی انسان ها را به طور بنیادی تغییر داد و این سؤال وجود دارد که آیا این صنعت چند هزار میلیارد دلاری اصلا آمادگی دنیای جدید خودروهای برقی و انرژی های تجدید پذیر را دارد یا نه. اما فعلا فراوانی این طلای سیاه که علاوه بر حرکت خودروها،‌ کشتی ها و هواپیماها،‌ در گرم کردن منازل در زمستان به کار می رود، گزینه جایگزین آسانی ندارد. بر اساس انجمن اداره انرژی Energy Administration Association روزانه 80 میلیون بشکه نفت تولید می شود و سود و ثروت نجومی برای کشورها و کمپانی ها به وجود می آورد مخصوصاً در کشورهای خاورمیانه که 5 کشور تولید کننده نفت آن جزو 25 کشور ثروتمند دنیا هستند.


با این حال بعد از کنفرانس آب و هوای پاریس در سال 2015 با امضای 195 کشور،‌ یک توافق الزام آور حقوقی برای کاهش آلاینده ها به وجود آمده که شرکت های نفتی را تحت فشار قرار داده است. در حقیقت این توافق انتظار دارد که برای کاهش آلاینده های کربنی، این شرکت ها و کشورها دست از استخراج نفت بکشند و به انرژی های تجدیدپذیر روی بیاورند. اما کمپانی های نفتی نمی توانند به این سرعت سوخت کثیف فسیلی را کنار بگذارند چون هنوز باید پاسخگوی سهامداران و ذی نفعان خود باشند و هیچکدام علاقه ای به از دست دادن هزاران میلیارد دلار سرمایه گذاری ندارند که در شناسایی،‌ استخراج،‌ پالایش و تولید سرمایه گذاری شده است.

 

خودروهای بنزینی

 

با این حال کمپانی بی پی تا سال 2030 تولید روزانه نفت را 40 درصد کاهش خواهد داد و سرمایه گذاری در کربن کمتر را از 500 میلیون دلار از سال 2019 به 5 میلیارد دلار در سال 2030 خواهد رساند که در مقایسه با 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی در 5 سال آینده بسیار ناچیز است.

همچنین بی پی (بریتیش پترولیم) با لابی موفق اجازه حفاری در ذخایر طبیعی آلاسکا با همکاری روسیه را دریافت کرده است. نگاهی کوتاه به این آمار نشان می دهد که مسیر گذار از خودروهای بنزینی به برقی خیلی هموار نیست و سرعت آن هم خیلی بالا نیست.

منبع: سایپا

کد خبر 126168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha