2783 خودرو در گمرکات کشور دپو باقی ماند

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران آخرین جزئیات از ترخیص و دپو خودرو در گمرکات کشور را تشریح کرد.

به گزارش پرشین خودرو، مهرداد جمال ارونقی، با اعلام پایان ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات و اتمام مهلت ترخیص این خودروها، گفت: طبق آمار قبلی ارائه شده از 12 هزار و 261 دستگاه خودروی سواری وارد شده به گمرکات کشور، تعداد هفت هزار و 153 دستگاه خودرو به استناد مصوبه 16 دی ماه 1397 هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن ترخیص و نزدیک به پنج هزار و 108 دستگاه خودرو سواری در گمرکات کشور دپو شده بود.

براساس اعلام معاون فنی گمرک ایران و طبق بررسی‌ها و آمار اخذ شده از گمرکات اجرائی، آخرین وضع خودروهای دپو شده در پایان مهلت مصوبه به شرح زیر است:

1 - از تعداد یک هزار و 48 دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص یک هزار دستگاه خودرو اقدام و 48 دستگاه از این خودروها بدلیل وجود پرونده و لزوم رسیدگی بیشتر توسط مراجع رسیدگی کننده، موفق به خروج از گمرک نشدند.

2 - از تعداد 340 دستگاه خودروی سواری اظهار شده لیکن پروانه نشده تا پایان مصوبۀ مربوطه، 340 دستگاه با رعایت مقررات مربوطه ترخیص شده است؛ همچنین نسبت به ترخیص 170 دستگاه خودرو سواری دیگر حائز شرایط که دارای ثبت سفارش معتبر و تأیید منشأ ارز می باشند توسط گمرکات اقدام شده است.

3 - از تعداد 227 دستگاه خودرو موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، 73 دستگاه سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی سی بوده است، نسبت به ترخیص 144 دستگاه خودرو برای تردد در منطقۀ مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده و خودروی دیگری از این گروه ترخیص نشده است.

4 - در خصوص خودروهای موجود در گمرکات قبل از تاریخ 23 شهریورماه 1393 به تعداد 104 دستگاه، فقط سه دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، به گمرک مراجعه نکرده اند.

5 - از تعداد دو هزار و 289 دستگاه خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص 668 دستگاه خودرو سواری، نسبت به ترخیص این تعداد خودرو اقدام شد.

6 - در خصوص مابقی خودروهای فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و لذا اظهاری صورت نپذیرفته است.


با توجه به موارد اعلام شده تا پایان آخرین روز از مصوبه و تمدیدیۀ آن، تعداد دو هزار و 325 دستگاه خودرو سواری از مجموع پنج هزار و 108 دستگاه خودرو سواری دپو شده در گمرکات کشور ترخیص قطعی و دو هزار و 783 دستگاه خودرو امکان ترخیص پیدا نکردند که تعدادی از خودروهای باقیمانده دارای پروندۀ قضایی می باشند. بدیهی است انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر می شود، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص این خودروها با رعایت سایر مقررات بلامانع است.


معاون فنی و امور گمرکی گمرک، همچنین با اشاره به بخشنامه اخیر دفتر واردات در خصوص اعمال مقررات متروکه در خصوص خودروهای باقیمانده که پرونده آنها در مراجع رسیدگی کننده مطرح رسیدگی نمی باشد تأکید کرد: لازم است صاحبان خودروهای مزبور در اسرع وقت برای تعیین تکلیف خودروهای اشاره شده (مرجوعی) با رعایت مقررات مربوطه اقدام کنند چرا که گمرکات موظفند وفق مقررات درخصوص مورد اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

کد خبر 126244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha