فعالیت 30 هزار اتوبوس فرسوده در حمل و نقل عمومی کشور!

مدیرعامل ایران خودرودیزل گفت: حدود 20 تا 30 هزار اتوبوس فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فعالیت دارند.

به گزارش پرشین خودرو، محمد زالی، با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر شش هزار اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی سراسر کشور به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و بیشتر اتوبوس های در حال بهره برداری نیز به دلیل جایگزین نشدن با اتوبوس های جدید، بسیار بیشتر از عمر قانونی خود در حال خدمت هستند.


نبود تقاضا مشکل صنعت اتوبوس سازی است

وی نبود تقاضا را مشکل اصلی در تولید اتوبوس های شهری دانست و تصریح کرد: در چهار دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یگانه خریدار اتوبوس برای ناوگان حمل ونقل عمومی، دولت و نهادهای شبه دولتی مانند شهرداری ها بوده است.

زالی ادامه داد: هر زمان که این تک خریدار تقاضایی برای خرید اتوبوس نداشته باشد، طبیعی است در میزان تولید شرکت های سازنده اتوبوس نیز شاهد افول باشیم. چنان که از حدود 12 سال قبل، صنعت اتوبوس سازی کشور به دلیل نبود تقاضا از سوی شهرداری ها و دولت با رکود شدیدی روبه رو شده و به چند سال اخیر ختم نمی شود.

مدیرعامل شرکت ایران خودرودیزل درخصوص علت کاهش تقاضا برای خرید اتوبوس های شهری از سوی دولت، تاکید کرد: این کاهش تقاضا به هیچ عنوان به معنی کاهش نیاز کشور نیست. در حقیقت علت اصلی کاهش تقاضا نبود نقدینگی کافی در دولت و شهرداری ها، برای تامین هزینه خرید اتوبوس های جدید است.
 

محمد زالی


تعلل داخلی منجر به افول صنعت اتوبوس سازی شده است

وی همچنین علت اصلی افول صنعت اتوبوس سازی را تعلل در داخل کشور دانست و متذکر شد: درست است که تحریم ها خواه ناخواه حرکت در برخی مسیرها را دشوارتر کرده، اما واقعیت این است که اگر در داخل اراده ای مبنی بر تولید اتوبوس باشد، صنعت اتوبوس سازی می تواند مانند خودروسازی و چه بسا بهتر از آن در همین شرایط نیز نیاز کشور را برطرف کند.

به گفته زالی، چنانچه تقاضای موثری برای خرید اتوبوس وجود داشته باشد، هیچ مشکلی برای تولید انواع آن در کشور وجود ندارد. بطوریکه ایران خودرودیزل توانایی تولید یک تا یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس در سال را دارد و حتی در برخی سال ها شاهد افزایش تولید اتوبوس به رقم سه تا چهار دستگاه در سال نیز بوده ایم.

مدیرعامل ایران خودرودیزل همچنین به تحرک دولت برای خرید اتوبوس جدید در سال جاری اشاره و اضافه کرد: از ابتدای امسال به دنبال بحرانی که به دلیل افزایش تعداد اتوبوس های فرسوده و اضافه نشدن اتوبوس های جدید طی سال های گذشته ایجاد شد، شهرداری ها تلاش کردند که منابعی را از بودجه داخلی شان به خرید اتوبوس های جدید اختصاص دهند. دولت نیز با صدور اوراق مشارکت قرار شد به آنها در خرید دستگاه های جدید اتوبوس کمک کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت ایران خودرودیزل به محض اعلام تقاضا از سوی شهرداری ها برای تولید اتوبوس های جدید، خط تولید جدیدی را در ایران خودرودیزل راه اندازی کرد و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم 500 تا 800 دستگاه اتوبوس جدید تولید و به شهرداری های کشور تحویل دهیم.

کد خبر 126248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha