عطش دلالان در بازار خودرو فروکش نکرد! / رفتار سلیقه ای و موج جدید گرانی های کاذب در بازار

به رغم نبود تقاضای جدی در بازار، سیر صعودی قیمت‌ها، لحظه‌ای متوقف نمی‌شود و با ارسال سیگنال‌های افزایش قیمت ارز به سایر بازارها و التهاب قیمت ها، بازار خودرو نیز شرایط عجیب و غافلگیرکننده ای را پیدا کرده است و هر روز گران‌تر از روز ‍‍قبل قیمت می‌خورد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از جنجال‌های اخیر افزایش قیمت خودرو و ورود رئیس‌جمهور به این موضوع و تاکید بر بازگشت آرامش به بازار خودرو، قیمت خودرو کمی عقب نشینی کرد و با درصدی کاهش همراه شد اما با ادامه روند صعودی نرخ دلار در هفته اخیر مجدد قیمت خودرو وارد کانال افزایشی شد.

در چنین شرایطی است که بازار خودرو همچنان با عطش خرید روبرو است عطشی که به گفته فعالان بازار بخش زیادی از آن مربوط به تقاضای دلالان و واسطه ها است با این حال برای متعادل کردن بازار خودرو، وزارت صنعت در هفته گذشته تصمیمی مبنی بر فروش فوق العاده 150 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال را اتخاذ کرد. بر این اساس وزارت صمت خودروسازان را ملزم به فروش فوق‌العاده ماهانه 25 هزار دستگاه تا پایان سال کرده تا از التهاب قیمت ها در بازار خودرو جلوگیری کند.

با این حال همچنان نوسان قیمت در بازار خودرو ادامه دارد، این در شرایطی است که فروشندگان از درج قیمت در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی منع شده‌اند و مردم نیز سردرگم‌تر از همیشه، به دنبال خودروی مورد نظر خود می‌گردند.

اما سوالی که در وضع کنونی بازار خودرو مطرح می شود اینکه چرا با وجود همه تمهیداتی که دولت داشته و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها کماکان قیمت خودرو بر مدار افزایش است و گرانی خودرو ادامه دارد؟

 



در این زمینه اغلب کارشناسان و فعالان بازار خودرو، تعادل بین عرضه و تقاضای بازار، قیمت‌سازی برخی افراد در فضای مجازی، نبود سقف قیمتی همچنین نوسانات بازارهای موازی نظیر طلا، سکه، ارز، بورس و مسکن را به عنوان دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها خودرو معرفی می کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز معتقد است که بخشی از مالکان خودروی صفر با تصور اینکه اقتصاد کشور در آینده شرایط نامناسب تری را خواهد داشت و قیمت ارز و سکه و کلا تورم باز هم رشد خواهد کرد، فروش را فعلا به صلاح نمی‌دانند و اگر هم بخواهند بفروشند، قیمت‌هایی بالاتر از سطح فعلی پیشنهاد می‌دهند.

با این حال برخی کارشناسان، ریزش بورس و خروج سرمایه‌ها از این بازار را در التهاب قیمتی بازار ارز و مسکن و خودرو موثر می دانند، به گفته آنها خروج نقدینگی از بازار سرمایه و سوق پیدا کردن آن به سمت بازارهای موازی، علت نوسانات در این بازارهاست.

با این وجود سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو نابسامانی بوجود آمده در بازار خودرو را همچون مسئولان وزارت صمت متاثر از عوامل روانی در بازار دانسته و معتقد است با این قیمت‌ها مشتری برای خرید مراجعه نمی‌کند و قیمت‌ها کاذب و بر روی کاغذ افزایش می‌یابد.

به گفته وی در این شرایط نیز دارندگان خودرو شیطنت کرده و قیمت خودروهای خود را بالا می‌برند و سبب ایجاد جو روانی در بازار می‌شوند.

وی تاکید می کند: البته همه این‌ها به نبود سقف قیمتی برای خودروها مربوط می‌شود و زمانی که سقف قیمتی برای یک محصول وجود ندارد، رفتارها سلیقه‌ای می شود و هرکس هر قیمتی که بخواهد در بازار تعیین و اعلام می‌کند.

وی در همین راستا با تاکید بر اینکه بهتر است مشتریان قیمت‌های اعلامی سایت‌ها را برای خرید مبنا قرار ندهند به آنها توصیه کرد: با توجه به قیمت های کاذب در بازار مردم باید حواسشان را جمع کنند تا خودرو را با قیمت مناسب خریداری کنند.

شرایط فعلی بازار خودرو و موج گرانی ها در حالی همچنان ادامه دارد که در ماههای اخیر راهکارها و طرح‌هایی برای فروش، پیش فروش و قرعه کشی از سوی خودروسازان اجرایی شده است که تاکنون نتوانسته دردی از بازار خودرو درمان کند و بیش از آنکه روند مثبتی را در بازار ایجاد کند بر التهاب بازار دامن زده است چنانچه ارزیابی قیمت ها در بازار نشان می‌دهد خودروهای داخلی و مونتاژی همچنان رکوردهای قیمتی قابل توجهی را در بازار ثبت می‌کنند.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به رغم سرعت افزایش قیمت ها، بازار عملا قفل شده و خرید و فروشی مگر در موارد ضروری صورت نمی‌گیرد.

با این وجود وی معتقد است در بازی قیمت‌گذاری و قرعه‌کشی باز هم متضرران اصلی اقشاری هستند که قدرت خریدشان در ماه‌های اخیر به دلیل سیاستهای دولت به شدت کاهش پیدا کرده است چنانچه قبلا می‌توانستند با اندکی پس‌انداز، وام و قرض، ارزان ترین خودرو در بازار را خریداری کنند، امروز امکان خرید آن را هم ندارند. خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 126250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha