مکانیزم واردات بدون انتقال ارز وارد فاز اجرایی شد

دبیر انجمن قطعه سازان ایران از برخی تصمیمات در خصوص واردات بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: بر اساس تصمیماتی که در هفته گذشته برای تامین ارز قطعه سازان و خودروسازان صورت گرفت سقف ارز نیمایی حذف و منشاء تامین ارز نیز برداشته شده است تصمیمی که مشابه مکانیزم واردات بدون انتقال ارز اما با ساز و کار دیگری خواهد بود.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال 97 که بیش از 2.5 سال می گذرد خواست قطعه سازان آزادسازی واردات مواد و قطعات بدون انتقال ارز بود که علی رغم پی گیری اجرایی نشد اما اخیرا تصمیمات جدید اتخاذ شده که حاکی از اجرای خواست دو ساله قطعه سازان و واردات بدون انتقال ارز است.

وی تاکید کرد: با این تصمیم صادرکنندگان می توانند هر نوع ارزی را بازگردانده و واردکنندگان نیز هر نوع ارزی را از صادر کنندگان دریافت کنند.

بیگلو با توجه به تصمیم اتخاذ شده در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: ای کاش دو سال و نیم قبل این تصمیم اتخاذ می شد که تا این میزان قیمت ارز آشفته نبود.

نگرانی قطعه سازان از رشد افسار گسیخته نرخ ارز

دبیر انجمن قطعه سازان همچنین با اشاره به مشکلات ارزی قطعه سازان به دو معضل اساسی در حوزه ارزی اشاره و اظهار داشت: امروز قیمت ارز و رشد افسارگسیخته و تغییرات لحظه ای نرخ از مهمترین مشکلات ارزی قطعه سازان است و مشکل بعدی تامین ارز است که البته بانک مرکزی بنا دارد با مدیریت در تامین ارز، قیمت ارز را نیز مدیریت کنند.

بیگلو در ادامه با توجه به اظهارات روز گذشته معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور در خصوص ترخیص مواد و قطعات موجود در گمرکات بدون تامین ارز ترجیحی و کد رهگیری گفت: این اقدام در راستای موافقت گمرک ایران با ترخیص 70 درصد کالا با ارائه کد تخصیص ارز و بدون تامین ارز صورت گرفته است، بر این اساس کالاهایی که کد تخصیص ارز را دریافت کردند اما تاکنون تامین ارز آنها انجام نشده است تا 70 درصد قابلیت ترخیص دارند.

 



وی افزود: در حال حاضر مبنای گمرک، امکان ترخیص 70 درصد از کالاهایی است که کد تخصیص ارز را دریافت کرده اما همچنان تامین ارز آنها انجام نشده است و 30 درصد باقی مانده کالا هنگامی که تامین ارز انجام و حواله شود امکان ترخیص خواهد داشت پروسه ای که هر چند طولانی است اما در نهایت انجام می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: البته قطعه سازان با توجه به روند طولانی تخصیص ارز، از گمرک درخواست کردند که افرادی که روند تخصیص ارز آنها نیز صورت نگرفته است بدون ارائه کد تخصیص ارز نیز امکان ترخیص کالا و قطعات را داشته باشند که ابتدا مورد موافقت گمرک قرار گرفت اما مجددا به دلایلی منطقی مورد مخالفت قرار گرفت چرا که گمرک معتقد است با توجه به ورود کالا به گمرکات در صورت عدم تخصیص ارز امکان جمع آوری این حجم از مواد و قطعات از بخش های تولیدی وجود نخواهد داشت.

افزایش خودروهای در کف به دلیل عدم ترخیص قطعات وارداتی / با تاخیر در تخصیص ارز به اندازه 6 ماه نیاز خودروسازی و قطعه سازی در گمرک دپو شد

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان در ادامه به موضوع افزایش آمار خودروهای ناقص و در کف پارکینگ خودروسازان اشاره و دلیل اصلی آن را ناشی از عدم ترخیص قطعات وارداتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه از حدود 6 ماه قبل تاکنون بانک مرکزی تخصیص ارز صنعت خودرو و قطعه سازی را انجام نمی داد بنابراین به اندازه 6 ماه نیاز خودروسازی و قطعه سازی در گمرک دپو شد و رسوب قطعات و مواد اولیه در گمرکات به رقمی در حدود 300 تا 400 میلیون دلار رسید.

بیگلو خاطر نشان کرد: بانک مرکزی حدود یک ماه قبل با تمهیداتی که دفتر ریاست جمهوری انجام داد و پس از جلسات مکرر در نهایت تخصیص ارز را عملیاتی کرد و تمامی در خواست ها وارد کمیته تامین ارز شد البته تامین ارز نیز حرکت سهل الوصولی نیست و باید از بخش ها و مبادی مختلف این ارز تامین شود که همین موضوع این روند را زمانبر کرده است لذا نقطه شروع عدم ترخیص قطعات و مشکلات مربوط به آن از زمان عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است.

وی در پایان به مشکل قطعه سازان در حوزه نقدینگی اشاره و تاکید کرد: متاسفانه خودروهای ناقصی که در شرکتهای خودروسازی دپو شده است پول قطعه سازان است که دپو شده و در این شرایط قطعه سازان نمی دانند پول بگیرند و سپس قطعات را ترخیص کنند و یا ابتدا مواد و قطعات را ترخیص کنند و با تامین قطعات و تکمیل خودروهای در کف، مطالباتشان را دریافت کنند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 126279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha