کد خبر 126282
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
اخذ عوارض در ۱۰ بزرگراه کشور

به فاصله حدود دو ماه پس از واگذاری ساخت ۵ بزرگراه به بخش خصوصی، معاون وزیر راه و از واگذاری ۵ طرح بزرگراهی دیگر به خصوصی ها خبر داد.سرمایه بخش خصوصی قرار است از اخذ عوارض بازگشت داده شود.

به گزارش پرشین خودرو، اواخر تیرماه سال جاری معاون وزیر راه از تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی و اخذ عوارض تردد از مردم در این بزرگراه ها خبر داده و گفته بود: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه بخشی از طرح‌های عمرانی مهم بزرگراهی که از نقش به سزایی در تسهیل تردد و کاهش ترافیک چهار شهر مهم کشور دارد را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

امیرمحمود غفاری افزود: واگذاری این طرح‌ها با استفاده از ایجاد ظرفیت قانونی مناسب بند 6 تبصره 19 قانون بودجه سال 1399 کل کشور که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه گنجانده شده، انجام خواهد گرفت.


وی ادامه داد: در جلسه اخیر کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرح‌های توجیهی واگذاری این طرح‌ها بررسی و به تصویب رسیده است. بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد.


معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی این 5 طرح به روش BOT واگذار می شود، تصریح کرد: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطاء شده و مابقی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقده اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره‌برداری و اخذ عوارض تردد از کاربران تأمین می‌شود.

غفاری در ادامه به جزئیات و نحوه واگذاری این 5 طرح بزرگراهی اشاره کرد و گفت: احداث پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از محل طرح بهسازی راه اصلی شریف آباد - پاکدشت و احداث کمربندی پاکدشت با سرمایه‌گذاری 100 درصدی بخش غیردولتی و بدون مشارکت دولت با دوره احداث 3 ساله و طول دوره بهره‌برداری 10 ساله واگذار می‌شود.

 



وی بیان کرد: پروژه کمربندی شرقی پاکدشت از محل طرح آزادراه کمربندی پاکدشت با مشارکت 30 درصدی دولت و سرمایه‌گذاری 70 درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری 10 ساله توسط بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گفته وی، پروژه کمربندی سنندج از محل طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور با مشارکت 30 درصدی دولت از محل اعتبارات تبصره 19 تخصیص یافته به کریدور مذکور و سرمایه‌گذاری70 درصدی بخش غیردولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری 10 ساله خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ پروژه احداث کمربندی زاهدان از محل طرح احداث بزرگراه زاهدان – زابل و بزرگراه زابل – دوست محمد با مشارکت 30 درصدی دولت و 70 درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری 7 ساله است. همچنین پروژه احداث کمربندی دماوند از محل طرح احداث باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با اولویت سرمایه‌گذاری100درصدی بخش غیردولتی پس از اخذ مجوز ماده (23) قانون الحاق (2) با هدف ایجاد امکان مشارکت دولت واگذار می‌شود.

غفاری دیروز هم از واگذاری 5 طرح بزرگراهی دیگر کشور به بخش خصوصی خبر داد و گفته است: برای حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه پس از تصویب واگذاری تعدادی از طرح‌های بزرگراهی کشور، روز گذشته با واگذاری 5 طرح مهم بزرگراهی و شریانی دیگر کشور موافقت و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی تصویب شد.

وی افزود: تامین مالی این طرح‌ها با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و بر اساس بند (6) تبصره (19) قانون بودجه سال 1399 کل کشور صورت می گیرد که بر اساس این ظرفیت قانونی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون سال جاری تصویب شد، امکان ارتقاء شبکه جاده‌ای کشور و متعاقب آن تسهیل تردد، کاهش ترافیک، افزایش سهم جابه‌جایی مسافر و کالا در محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.

غفاری با اشاره به اینکه در جلسه چهارم کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرح های توجیهی واگذاری این طرح ها بررسی و به تصویب رسیده است، خاطر نشان ساخت: بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد.

وی روش واگذاری پنج طرح را مشارکت به روش BOT بیان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا و بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی هزینه می‌شود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره برداری و اخذ عوارض تردد از وسایل نقلیه تامین می‌شود.

وی درخصوص نحوه واگذاری این طرح‌ها افزود: احداث پروژه بزرگراه امامزاده هاشم – خمام - آقاسیدشریف با مشارکت 30 درصدی دولت و 70 درصدی بخش غیردولتی یکی از پروژه‌های مهم این وزارتخانه است که بزودی واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه فومن – شفت – سراوان از محل طرح احداث بهسازی راه اصلی نمین – آستارا - اردبیل سرچمبا مشارکت 30 درصدی دولت و 70 درصدی بخش غیر دولتی و اگذار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه پاتاوه - دهدشت از محل طرح احداث راه اصلی شهرضا – بهبهان - بابا میدان و پروژه کمربندی شیراز از محل طرح احداث باند دوم شهرضا - کمربندی شیراز- سه راهی تخت جمشید دو طرح دیگری هستند که بر اساس مصوبه کارگروه ماده 27 قانون الحاق واگذار خواهند شد.

غفاری گفت: پروژه پاتاوه – دهدشت در یک دوره 3 ساله توسط سرمایه‌گذار احداث و طی 20 سال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.کمربندی شیراز نیز با مشارکت 30 درصدی دولت و 70 درصدی بخش خصوصی واگذار می شود که همانند طرح قبلی در دوره‌ای 3 ساله احداث خواهد شد.

منبع: تسنیم

کد خبر 126282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha