کد خبر 126293
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
چگونه خودرو ورود موقت قاچاق محسوب می‌شود!؟

بعد از مهلت ۱۰ روزه‌ای که برای تحویل خودروهای ورود موقت به گمرک تعیین شده بود، در صورت عدم تحویل طبق قانون، قاچاق محسوب خواهند شد.

به گزارش پرشین خودرو، طبق ضوابط مربوط به تردد خودروهای ورود موقت، می‌توانند برای مدت سه ماه به کشور وارد و بعد از این مدت باید از کشور خارج شوند این در حالی است که تمدید این مهلت منوط به موافقت گمرک ایران است.

اما ماجرا از این قرار است که بخشی از خودروهای ورود موقت که از اواخر سال گذشته وارد ایران شده بودند با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها دیگر امکان خروج در پایان مهلت تعیین شده را نداشتند، ولی اتفاقی که افتاد این بود که صاحبان تعداد زیادی از این خودروها نسبت به تعیین تکلیف یا تمدید زمان به گمرک مراجعه نکرده و به بهانه بسته بودن مرزها همچنان خودروها را بیش از سه ماه تعیین شده نزد خود نگه داشتند.


بر این اساس، ۱۹ شهریورماه بود که مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گمرکات کشور اعلام کرد که "با توجه به تداوم شرایط حاکم بر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا باید به صاحبان خودروهای ورود موقت اعلام کنند که خودروهایی که با صدور پروانه ورود موقت و یا تحت صحابت کارنه دوپاساژ (یک مجوز تردد) به کشور وارد شده و مهلت اعتبار این مجوزها به پایان رسیده است اما به دلیل مسدود بودن مرزها امکان خروج ندارند باید طی مدت ۱۰ روز جهت برای تحویل این خودروها به گمرک مراجعه کنند".

 



از این رو صاحبان این خودروهای ورود موقت طی فرصت تعیین شده باید به گمرک مراجعه می‌کردند و آنطور که مسئولان گمرک ایران اعلام کردند با توجه به اینکه زمان تعیین شده امکان تمدید نداشت در صورت عدم تحویل یا خروج خودرو توسط ذینفع مشمول اقدامات قانونی می‌شوند.

بعد از آن بار دیگر از سوی گمرک اعلام شد که کلیه خودروهایی که به صورت ورود موقت از طریق گمرک وارد کشور شده و ظرف مهلت مقرر از قلمرو گمرکی خارج نشده و یا تحویل گمرک نشده‌اند براساس ماده (۱۱۳)قانون امور گمرکی و ماده ۸۰ آیین‌نامه اجرایی آن با این موضوع برخورد شود.

این در حالی است که طبق قانون مربوطه در صورت عدم خروج یا تحویل در زمان تعیین شده، خودروهای سواری وارده به صورت ورود موقت در صحابه کارنه دوپاساژ و یا ورود موقت مشمول قاچاق خواهد شد.

البته بعد از اخطار گمرک به صاحبان این قبیل خودروها در مدت اخیرا ظاهرا تعداد برای تعیین تکلیف مراجعه کرده اند ولی گزارش کامل وضعیت آنها هنوز منتشر نشده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 126293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha