مدیریت صنعت زیان ده خودرو با جذب سرمایه های سرگردان

در صورتی که شرایط برای جذب سرمایه‌های سرگردان از بازار خودرو فراهم شود صنعت زیان‌ده و بازار آشفته خودرو مدیریت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو و قطعه سازی کشور در یكی دو سال گذشته فراز و فرودهای متعددی را تجربه كرده است، ثبت زیان انباشته خودروسازان و تلاش برای خروج از ماده 141 و ورشکستگی، افت تولید ناشی از خروج شرکا و ایجاد موانعی جدی برای تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی و همزمان آشفتگی قیمت ها و سردرگمی خریداران و فروشندگان در بازار خودرو بخشی از آنها است؛ شرایطی که به رغم تلاش های صورت گرفته کماکان بر بازار خودرو حاکم است و به دلیل شرایط خاص اقتصادی و نوسانات جدی در بازار ارز و طلا و بورس منجر به نابسامانی در بازار خودرو شده است اتفاقی که در یکی دو هفته اخیر مرز قیمت در برخی از خودروها را شکسته و بازار خودرو را با شرایط خاصی روبرو کرده است.

ورود پول های سرگردان و سرمایه های کوچک به بازار خودرو در حالی از سوی برخی از کارشناسان عامل نابسامانی در بازار و قیمت خودرو عنوان می شود که به گفته آنها بخشی از این شرایط ناشی از بی ثباتی اقتصادی و سرمایه هایی که با افت شاخص ها در بورس و رشد نرخ ارز در بازار خودرو رخ داده است و تنها راهکار آن جذابیت برای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی است.


به گفته کارشناسان در صورتی که شرایط برای جذب سرمایه‌های سرگردان از بازار فراهم شود صنعت زیان‌ده و بازار آشفته خودرو مدیریت خواهد شد به اعتقاد آنها زمانی که پول به‌ جای ورود به بخش دلالی، داخل صنعت بچرخد، ارزش‌افزوده واقعی در کشور تولید و به‌ تدریج اقتصاد کشور مقاوم‌تر می‌شود.

در این میان برخی متولیان و فعالان صنعت خودرو وقطعه سازی نیز برای جلوگیری از شرایط کنونی در این صنعت و ممانعت از رشد قیمت و مدیریت تقاضا در بازار خودرو ضمن تایید علت وضع موجود به ارائه برخی راهکارها پرداخته و معتقدند با ایجاد ساز و کار مناسب جذب نقدینگی از بازار سرمایه و وجوه سرگردان در جامعه و ایجاد بستر قانونی و جذاب سرمایه گذاری در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی می توان بازار خودرو را مدیریت کرد.
 

آرش محبی نژاد

 

عطش خرید خودرو به سودای سود بیشتر عامل نابسامانی بازار خودرو

در همین زمینه دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با اشاره به عوامل موثر بر نابسامانی بازار خودرو و رشد قیمت ها در هفته های اخیر معتقد است: وضع کنونی بازار ناشی از مجموعه ای از عوامل از جمله عدم همخوانی عرضه با تقاضای کاذب در بازار ، افزایش گپ و شکاف قیمت کارخانه و بازار ، ورود سرمایه سرگردان به بازار و ... است که منجر به عطش خرید خودرو به سودای سود بیشتر شده است به طوری که امروز هر خریداری سود حداقل 80 درصدی را از این بازار کسب می کند.

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: در شرایط کنونی مردم با تحلیل و درک موقعیت و اطلاع از واقعیت قیمت خودرو و تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت نهاده های تولید خودرو و از سویی مقایسه وضع فعلی با قیمت واقعی و درب کارخانه ، حاضرند برای حفظ ارزش سرمایه هایشان، خودرو را حتی با قیمت های بالاتر از بازار نیز خریداری کنند.

وی با توجه به تاثیر قیمت گذاری دستوری بر آشفتگی قیمتی در بازار و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای ، به اصلاح این شرایط در سال 90 پرداخت و گفت : اگر چه در سال 90 این تعریف با تغییر جریان قیمت و فروش در حاشیه بازار اصلاح شد اما امروز با تغییر شرایط قیمت گذاری ، مجدد خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است روندی که برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است .

به گفته محبی نژاد، وجود حجم زیادی از نقدینگی سرگردان در بازار و چرخش آن در بازار ارز و طلا و مسکن و خودرو موجب غیر قابل مهار شدن تورم در این بازارها شده است.


جذابیت در سرمایه گذاری با اجرای مشوق های حاکمیتی قطعه سازان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی تصریح کرد : باید ساز وکاری تدوین شود که سرمایه های سرگردان جذب تولید مولد ، اشتغا لزا و با ارزش افزوده بالا شود اما تا زمانی که تولید زیان ده باشد و بازار بورس و طلا و ارز بازدهی چند صد درصدی داشته باشد نمی توان انتظار داشت که این سرمایه ها جذب سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و قطعه سازی شود.

محبی نژاد بر لزوم قرارداد مشخص برای جذابیت در سرمایه گذاری در تولید اشاره و خاطر نشان کرد : در صورتی که در بسته مشوق ساخت داخل که بخشی از آن مربوط به مشوق های حاکمیتی است مصوب می گردید مسلما مردم و یا قطعه سازان اطمینان داشتند که در صورت جذب سرمایه و توسعه کسب و کار در آینده با مشکل مواجه نخواهند شد و خودروساز و حاکمیت به تعهداتش عمل خواهند کرد و با رفع تحریم ها تجربه تلخ گذشته را شاهد نخواهند بود و سیل واردات جریان داخلی سازی و سرمایه گذاری در این بخش را از بین نخواهد برد.


حل مشکل نقدینگی در صنعت خودرو با حرکت سرمایه سرگردان به سمت تولید

وی تاکید کرد: در صورتی که حجم زیادی از سرمایه های سرگردان به سمت پروژه های توسعه ای و تولید اشتغال زا برود نه تنها جهش تولید محقق می شود بلکه مشکل نقدینگی جاری واحدهای قطعه سازی و خودروسازی نیز حل خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی در پایان با اشاره به مشکل نقدینگی برای سرمایه گذاری ، جذب سرمایه در قطعه سازی را مستلزم تدوین و ابلاغ مشوق های سرمایه گذاری در قطعه سازی دانست و گفت : البته همزمان با تذوین بسته تشویقی در جریان داخلی سازی ،بخشی از این مشوق ها که شامل 6 مشوق حاکمیتی است تدوین و ارائه شد اما تاکنون با وجود نامه نگاری های بسیار پاسخی از سوی حاکمیت ارائه نشده است و به نظر می رسد که دولت به جهت درگیری در مسائل جاری کشور، فرصت کمی برای بررسی مسائل بنیادی دارد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 126319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha