کد خبر 126393
۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
رشد تولید در خودروسازان خصوصی

بر اساس آمارهای منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های خودروساز خصوصی در مجموع طی پنج ماه امسال ۱۵ هزار و ۸۷۶ دستگاه تولید داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۳‌درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش پرشین خودرو، در این بین، مدیران‌خودرو که محصولات چری چین را مونتاژ می‌کند، تا پایان مرداد امسال ۱۱ هزار و ۶۱۸ دستگاه تولید داشته است. با این حساب، تیراژ این خودروساز در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته حدودا پنج‌برابر شده است. دیگر خودروساز بزرگ بخش خصوصی یعنی کرمان‌موتور اما طی پنج ماه امسال تنها سه‌هزار و ۳۳ دستگاه محصول مونتاژ کرده تا در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته حدودا ۵۷ درصد افت کند. کرمان‌موتوری‌ها به مونتاژ محصولات جک چین مشغول هستند. کرمان‌موتور البته در پسابرجام محصولات هیوندایی کره را نیز مونتاژ می‌کرد، اما با آغاز تحریم‌ها، هیوندایی به‌تدریج از سبد خودروهای تولیدی این شرکت حذف شد.


به سراغ گروه بهمن برویم، دیگر خودروساز بخش خصوصی که در پنج ماه امسال روندی رو به افت داشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع گروه بهمن توانسته ۴۴۰ دستگاه محصول را تا پایان مرداد امسال مونتاژ کند. این آمار از افت تقریبا ‌۵۲‌درصدی مونتاژ محصولات سواری گروه بهمن در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حکایت دارد. سری هم به بم‌خودرو بزنیم، شرکتی که به مونتاژ محصولات جیلی چین مشغول بود. طبق آمار وزارت صمت، بم‌خودرویی‌ها در پنج ماه ابتدایی امسال، حتی یک دستگاه جیلی را نیز مونتاژ نکرده‌اند.

این در حالی است که طی پنج‌ ماه نخست سال گذشته، ۵۹۰ دستگاه جیلی در بم‌خودرو مونتاژ شده بود. دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی سیف خودرو، توانسته طی پنج ماه امسال ۴۷۷ دستگاه محصول را مونتاژ کند. این شرکت به مونتاژ خودرویی چینی به‌نام بیسو مشغول است و سال گذشته تنها ۸۶دستگاه تیراژ داشت.

 

خودروسازی

 


از شرکت سرمایه‌گذاری بایک بین‌الملل نیز خبر می‌رسد تیراژ این شرکت در پایان مرداد امسال صفر دستگاه بوده است. این در حالی است که خودروساز موردنظر در پنج ماه ابتدایی سال گذشته ۶۵ دستگاه تیراژ داشت. در بین دیگر خودروسازان بخش خصوصی، اما سازه خودروی دیار که مونتاژ سابرینا و گریت‌وال را بر عهده دارد، در پنج ماه امسال فقط ۱۱ دستگاه تولید را به ثبت رسانده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت حدودا ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد. صنعت خودروی آذربایجان خودروسازی که مدت‌هاست درگیر حواشی عدم‌تحویل ام‌جی‌های ثبت‌نامی است نیز در پنج ماه امسال هیچ تولیدی نداشته است. تیراژ این خودروساز در پنج ماه ابتدایی سال گذشته نیز فقط ۱۳۵ دستگاه بود. گفته می‌شود این خودروساز قرار است محصولاتی جدید را مونتاژ و تعهدات مربوط به ام‌جی‌های ثبت‌نامی را با آنها رفع کند.

طبق آمار وزارت صمت، کارمانیا نیز که محصولات BYD چین را مونتاژ می‌کرد، تیراژی تنها دو دستگاهی تا پایان مرداد داشته است. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته نیز تنها ۷۷ دستگاه تیراژ را به ثبت رسانده بود. از عظیم‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت تیراژی ۱۱۲ دستگاهی طی پنج ماه امسال داشته است. همچنین ریگان‌خودرو نیز با تیراژی ۷۰‌دستگاهی، افت بیش از ۸۲ درصدی را نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته به خود اختصاص داده است. در لیست سواری‌سازان وزارت صمت اما نام دو خودروساز جدید نیز به چشم می‌آید که اولی نورا‌موتور پارس نام دارد و تیراژی ۷۵ دستگاهی داشته و دیگری سروش‌دیزل‌مبناست که تولیدی ۲۴دستگاهی را به ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد
 

کد خبر 126393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha