وزارت سَمت یا صمت؛ کدام درست است!؟

اعلام اسامی مختلف برای سکانداری وزارت صنعت و معدن در ماه های آخر دولت دوازدهم این شائبه را ایجاد می کند که با وزارت سَمت طرف هستیم نه صمت!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفی حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست، امید زیادی به سر و سامان گرفتن این وزارتخانه راهبردی در میان صنعتگران و تجار به وجود آمد.

این امید اما با شکست مدرس خیابانی در کسب رای اعتماد مجلس نشینان نقش بر آب شد و دوباره داستان معرفی اسامی برای معرفی به مجلس از سر گرفته شد.

روند معرفی اسامی برای سکانداری وزارتخانه ها هر چند مسبوق به سابقه است اما چیزی که در خصوص وزارت صمت اتفاق افتاده است اگر نگوییم بی نظیر است می توان ادعا کرد که کمتر چنین چیزی اتفاق افتاده است.

در شرایطی که با تحریم های سخت و همه جانبه مواجه هستیم، می بینیم که این وزارتخانه مهم و راهبردی همچنان سکاندار اصلی خود را نشناخته و در حدود شش ماه گذشته با سرپرست اداره شده است.

با وجود همه این اتفاقات، آنچه دردآور است برخی اسامی منتشر شده برای کاندیداهای وزارت صمت است که هر روز از گوشه ای به گوش می رسد. اسامی اعلام شده آن قدر عجیب است که این شبهه را به وجود آورده که گویا عده ای درصدد هستند تا رزومه خود را با سابقه وزارت تکمیل کنند.

افرادی بدون هرگونه تجربه در اقتصاد، صنعت و بازرگانی، هر از گاهی با حمایت های رسانه ای مطرح می شوند و بلافاصله با موجی از تعریف و تمجید از این اشخاص مواجه می شویم که آری؛ مناسب ترین گزینه وزارت صمت پیدا شد.

در این شرایط لازم است تا خیرخواهانی که نظرات آنها نزد رئیس جمهوری مقبول واقع می شود، با نصیحت رئیس جمهوری و به خصوص اطرافیان وی، یکبار دیگر شرایط بغرنج اقتصادی کشور را تشریح کنند تا حداقل گزینه ای به مجلس معرفی شود که هم بتواند رای اعتماد اکثریت را کسب کند و هم با شناخت از مشکلات این وزارتخانه بتواند راهکاری برای رفع آنها اجرا کند.

چنین گزینه ای هر چند کم اما وجود دارد، افرادی که سال ها در بدنه وزارت صمت در رده های بالای مدیریتی فعالیت کرده اند، هم بازرگانی را می شناسند هم با مشکلات صنعت آشنایی دارند.

در شرایط کنونی لازم است باور کنیم که قحط الرجال نیست و از آن مهمتر عقلای دولت باید از جنگ پشت صحنه اطرافیان رئیس جمهوری در معرفی وزیر صمت جلوگیری کنند چرا که دود این مشکلات به چشم کسی جز صنعتگران و فعالان اقتصادی نخواهد رفت و در آخر آن که متضرر واقعی خواهد بود کسی نیست جز ما مردم عادی کوچه و خیابان.

امروز از اوجب واجبات است که خیرخواهان واقعی مردم، اطرافیان دولت را به هر طریق ممکن آگاه کنند که معرفی گزینه هایی نظیر حقوق دان، استاندار و ... برای وزارت خانه صمت و اصرار بر وزارت چنین افرادی می تواند درهای صنعت و بازرگانی کشور را به طور کامل تخته کند.

لازم است تا به صورت واضح برای آقایان مشخص کنند که هر چند با تحریم های سختی مواجهیم و در مراودات بانکی با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم اما بیشتر فعالان اقتصادی و صنعتگران از تحریم های داخلی نالان و گریان هستند.

امکان ندارد با یک صنعتگر، تاجر و فعال اقتصادی در هر حوزه ای صحبت کنید و از خود تحریمی و موانع ایجاد شده توسط سازمان و نهادهایی چون گمرک و بانک مرکزی دلی پرخون نداشته باشد.

رفع این مشکلات که ارتباطی با تحریم های خارجی ندارد تنها از شخصی بر می آید که با شناخت لایه های مختلف این وزارتخانه راهبردی بتواند در سال آخر دولت دوازدهم این مشکلات را مرتفع سازد.

در پایان امیدواریم دولت و اطرافیان ذی نفوذ دولت روحانی به این یقین دست یابند که چنانچه شخص مورد نظر و پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از بدنه وزارت صمت باشد می توان در انتظار گشایش در این وزارتخانه بود نه دوستان گرمابه و گلستانی که تنها در پی تکمیل سابقه خود با پست وزارت هستند.

کد خبر 126403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha