فروش خودروهای بنزینی در کالیفرنیا ممنوع می‌شود!

ایالت کالیفرنیای آمریکا به عنوان پیشگام در دوره گذار از خودروهای بنزینی به برقی سال 2035 را برای پایان فروش خودروهای سواری و وانت های بنزینی برنامه ریزی کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، کاوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیا در اقدامی برای کاهش گرمایش زمین و آلایندگی ها از تعیین سال 2035 برای قدغن شدن فروش خودروهای بنزینی نو خبر داد.

این اقدام در جهت پایان دادن به مصرف سوخت های فسیلی در موتور خودروهای درون سوز بسیار چشمگیر است و از این جهت حائز اهمیت است که با نظریات و سیاست های رئیس جمهور فعلی آمریکا در تضاد است.

نیوسام ماه گذشته هم به خاطر فصل آتش سوزی های جنگل های ایالت کالیفرنیا گفته بود که تلاش های ستیزه جویانه ای برای مبارزه با گرمایش زمین به خرج خواهد داد.


فرماندار دموکرات کالیفرنیا در یک کنفرانس خبری در ساکرامنتو رو به روی یک خودروی برقی ایستاده بود و گفت: «ما مسیر کاملاً جدید را آغاز کرده ایم». وی حکم اجرایی خود را روی درب موتور فورد موستانگ ماک ایی Mach-E‌ امضا کرد.

ایالت کالیفرنیا سایر ایالات ها در آمریکا را تشویق به اقدام مشابه کرده است. البته خود ایالت کالیفرنیا اهداف بزرگتری را دنبال می کند و می خواهد در سال 2050 نسبت به سال 1990 انتشار گازهای گلخانه ای را 80 درصد کاهش دهد.

هیئت منابع هوایی کالیفرنیا The California Air Resources Board (CARB) اهداف فرمانداری کالیفرنیا را به الزامات قانونی تبدیل می کند که بعد به قانون اجباری تبدیل می شود و در آن صورت امکان فروش خودروهای نوی بنزینی در سال 2035 غیرقانونی خواهد شد.

سهم فروش خودروی ایالت کالیفرنیا از کل فروش خودروهای نو در این کشور 11 درصد است و در این ایالت هم استقبال مردم از خودروهای سبز بیشتر است هم زیرساختها در این ایالت زودتر از بقیه ایالت ها پیشرفت کرده است.

نیوسام می گوید این اقدام، فرصت های اقتصادی و مشاغل جدید خلق می کند و نحوه سرمایه گذاری را هدایت می کند و باعث تقویت سازندگان صنعت خودرو می شود.

 

فروش خودرو



جاد دیری Judd Deere‌ سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای این اقدام ایالت کالیفرنیا را «زنگ خطر» توصیف کرد و آن را مسبب از بین رفتن مشاغل و بالا بردن هزینه های مصرف کنندگان توصیف کرد و گفت «رئیس جمهور ترامپ آن را برنمی تابد.»

لاری کادلو Larry Kudlow‌ مشاور اقتصادی رئیس جمهورآمریکا هم گفت که این اقدام «خیلی افراطی» بود و گمان نمی کند که دیگران اقدام مشابهی انجام دهند و در ادامه هم گفت: «من فکر نمی کنم که لازم باشد گامی برای خلاص شدن از سوخت های فسیلی برداریم ضمن این که مصرف کنندگان باید حق انتخاب همه انواع خودرو را داشته باشند.»

مت هیل سخنگوی جو بایدن،‌ خودروهای برقی می توانند میلیون ها شغل با پرداخت خوب خلق کنند و این در کل دنیا هم یک بازار رو به رشد است ضمن آن که با بحران آب و هوا و خواست جهانی هم مطابقت دارد. با این حال وی هم گفت که باید این سیاست ها با مشوق ها و سرمایه گذاری ها تشویق شود و نه با قدغن کردن.

ایالت کالیفرنیا هم به 15 کشور دیگر از جمله بریتانیا پیوسته که از تمام مردم دنیا می خواهند در جهت کاهش آلایندگی و تغییرات آب و هوا اقدام های جدی تری انجام دهند.

گروه های طرفدار محیط زیست به طور طبیعی از این اقدام و هدفگذاری ایالت کالیفرنیا حمایت کرده اند. اما خودروسازان در تحقق چنین هدفی ابراز تردید می کنند.

گروهی به نمایندگی از جنرال موتورز،‌ تویوتا و فولکس واگن هم گفته است که قوانین اجباری کمکی به ایجاد بازارهای موفق نمی کند و به این موضوع اشاره می کند که با این که کالیفرنیا در گرایش به خودروهای برقی در تمام دنیا پیشگام است فقط 10 درصد خودروهای فعلی آن برقی هستند و 15 سال زمان کافی برای این دوره گذار نیست.

منبع: سایپا

کد خبر 126468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha