هیچ مرجع رسمی واردات بدون انتقال ارز قطعه سازان را تایید نکرد

رئیس کمیته ارزی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تکذیب خبر واردات بدون انتقال ارز توسط مقامات بانک مرکزی گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی تاکنون هیچ مرجع رسمی واردات بدون انتقال ارز را تایید و اعلام نکرده است.

نوید قریب در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تلاش انجمن صنایع همگن قطعه سازی به منظور کسب مجوز واردات بدون انتقال ارز اظهار داشت: مدتهاست این انجمن تمام تلاش خود را بکار گرفته تا مجوز یک میلیارد دلار در سال جهت واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء را از بانک مرکزی دریافت کند اما متاسفانه اعلام خبر پرابهام و غیر کارشناسی در خصوص امکان واردات بدون انتقال ارز، عملا تمام پی گیری های این انجمن را غیر عملیاتی کرد.

وی هر گونه امکان برای واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء را اقدام خوبی برای صنعت قطعه سازی کشور دانست و تصریح کرد: انجمن صنایع همگن قطعه سازی پس از انتشار خبر واردات بدون انتقال ارز با توجه به وجود کمیته ای تخصصی در حوزه گمرک و وزارت صمت و بانک مرکزی، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد که منجر به رد صحت این خبر از سوی دستگاههای مربوطه شد.

به گفته وی هم اکنون برای انجام ثبت سفارش ابتدا باید تغییرات در ثبت سفارش اعمال و گزینه ای به عنوان انتقال ارز نیز وجود داشته باشد.

رئیس کارگروه ارزی انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی کشور با اشاره به عدم موافقت بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز، افزود: بانک مرکزی تاکنون متقاعد نشده که به چه دلیل باید گزینه بدون انتقال ارز فعال شود و کماکان این مساله از نگاه بانک مرکزی معنی و مفهوم ندارد و معتقد است که باید ارزی انتقال یافته و سپس کالا وارد کشور شود.

قریب تاکید کرد: در حال حاضر نوع عملیات ارزی قطعه سازان به 4 بخش تقسیم شده است، خرید ارز از سیستم بانکی، از محل حساب ارزی واردکننده، صادرات خود و همچنین از طریق تهاتر و به هیچ وجه گزینه واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء جزء عملیات ارزی نیست.

با موافقت گمرک کالاهای دارای قبض انبار بدون ارائه ارز متقاضی به زودی ترخیص می شوند

وی در ادامه با توجه به اعلام معاون گمرک ایران در خصوص ترخیص بخشی از کالاهای دپو در گمرکات افزود: بر اساس خبری که اخیر معاون امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد تدابیری صورت گرفته تا کالاهایی که تا 20 تیرماه امسال قبض انبار ورود دارند باید بدون ارز متقاضی و بدون کد رهگیری ترخیص شوند که البته همچنان این موضوع در حال طی مراحل قانونی است و تاکنون عملیاتی نشده است.

 



وی تصریح کرد: با این حال بر اساس اعلام گمرک طی روزها و هفته های آتی این مساله عملیاتی می شود البته نظر گمرک ارز متقاضی است اما اینکه این ارز با چه مکانیزمی از حساب خود واردکننده باشد به هیچ وجه در این زمینه صحبتی مطرح نشده است.

رئیس کمیته ارزی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه با توجه به امکان اجرای موضوع ترخیص درصدی کالا از گمرکات به خبر ترخیص 70 درصد کالا بدون تامین ارز اشاره و خاطر نشان کرد: این مکانیزم نیز به شرط ارائه تعهد و کد تخصیص ارز فراهم گردیده و می توانند الباقی کالا را از گمرک ترخیص کنند که همان ترخیص درصدی سابق است.

مخالفت بانک مرکزی با سیاست انتقال ارز

قریب همچنین در خصوص تامین ارز از طریق تهاتر عنوان کرد: منظور مقابله با تحریم های اقتصادی و تامین کالاهای مورد نیاز کشور و همچنین تدوام صادرات، شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی به همراه معاون اول رئیس حمهور دستور العملی را تدوین کردند که روند ارز تهاتر جهت ابلاغ و مراحل قانونی انجام شود بنابراین هم اکنون گزینه ارز تهاتر وجود دارد و از محل صادرات غیز نفتی است اما اینکه مکانیزم آن به چه نحو باشد فعلا زیرساخت ها فراهم نیست در حال رایزنی و بررسی است و امید می رود طی هفته های آتی این مساله به روز شود.

وی افزود: بانک مرکزی با سیاست انتقال ارز مخالف است و باید واردات از طریق 4 گزینه ای که در نظر گرفته شده (خرید ارز از سیستم بانکی- از محل حساب ارزی واردکننده – از محل صادرات خود- تهاتر ) صورت گیرد از طرفی با توجه به تحریم ها گمرک با بانک مرکزی مذاکره نموده تا 70 درصد کالاها ترخیص شود و زمانی که منشا ارز مشخص و کد تخصیص ارز ارائه شد با تعهد به گمرک می توانند الباقی کالا را نیز ترخیص کنند.

وی در پایان به بسته سیاستی جدید بانک مرکزی درباره نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال 99 اشاره و تاکید کرد: در خصوص گزینه صادرات از خود که پیش از این صادرات از محل غیر بوده ، در واقع واردات در مقابل صادرات از محل غیر صورت می گرفته اما بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی صادرکنندگان مکلف‌اند 80 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما و 20 درصد مابقی را برای خود استفاده کرده ولی در صورت عدم نیاز می توانند وارد چرخه اقتصادی یا سامانه نیما نمایند اما نمی توانند به کسی انتقال دهند.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 126505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha