کد خبر 126547
۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
تحقیق و تفحصی دیگر در صنعت خودروسازی کشور

مدیران خودروساز کشور سه‌شنبه پیش باز هم به مجلس فراخوانده شدند، این بار اما نه برای پاسخگویی به التهابات بازار یا عدم تحویل خودروهای معوق و ناقص، بلکه برای حضور در جلسه تحقیق و تفحصی که نمایندگان مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش پرشین خودرو، هر چند در دوره‌های پیشین مجلس معمولا تحقیق و تفحص‌ها در سال آخر دوره مجلس کلید می‌خورد، اما در مجلس یازدهم، خودرو و موضوعات حاشیه‌ای آن ظاهرا به دغدغه اصلی برخی از نمایندگان تبدیل شده است.

نمایندگان این دوره در آغازین روزهای حضور خود در مجلس به سرعت طرح تحول بازار و صنعت خودرو را برنامه‌ریزی کردند و طرح خودرویی مجلس دهم را مسکوت نگه داشتند. در این زمینه رئیس کارگروه خودرو کمیسیون صنایع و معادن چندی پیش گفت که جلسات خودرویی کمیسیون حتی پیش از آغاز به‌کار این دوره از مجلس کلید خورده بود. اما در کنار پیگیری طرح تحول بازار و صنعت خودرو عده‌ای دیگر از نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان را پیگیری می‌کنند.

هر چند هنوز تحقیق و تفحص مجلس دهم با آن همه وقت و هزینه‌ای که از نمایندگان طراح برد به نتیجه‌ای نرسیده اما برخی از نمایندگان در مجلس یازدهم، تحقیق و تفحص از خودروسازان را با نادیده گرفتن گزارش قبلی، بر خود واجب می‌دانند. آنچه مشخص است در دوره‌های ششم، هفتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی گزارش‌هایی مبنی‌بر تخلفات خودروسازان در صحن علنی مجلس قرائت شد.

 

تحقیق و تفحص از خودروسازان

 


هرچند مجلس دهم سعی کرد گزارشی متفاوت ارائه دهد و قرائت آن را نیز به روزهای آخر عمر این مجلس موکول نکند، اما در این زمینه توفیقی حاصل نشد و گزارش در آخرین روز، آن هم با کلی حاشیه قرائت شد. متفاوت بودن این گزارش نسبت به گزارش‌های قبلی به این دلیل بود که در سه دوره گزارش‌های تحقیق و تفحص رسیدگی به تخلفات دو شرکت خودروساز کشور تنها در حد قول قوه‌قضائیه در این زمینه باقی می‌ماند، حال آنکه نمایندگان دوره یازدهم در گزارش خود شعبه‌ای خاص برای رسیدگی قضایی به تخلفات و مفاسد حوزه صنعت خودرو پیشنهاد کرده بودند. در هر صورت گزارش مذکور نیز راه به جایی نبرد این در شرایطی است که حالا گزارش تحقیق و تفحصی دیگر در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. نمایندگان طراح اگرچه به طور مشخص عنوان نکردند که با پیگیری این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کنند، اما از ظواهر امر پیداست که التهابات بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت خودرو در دو شرکت ایران خودرو و سایپا آنها را مجاب کرده که در این زمینه واکنشی از خود نشان دهند.

هنوز چهار ماه از قرائت طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس دهم نگذشته با این حال این سوال مطرح است که چهار ماه گذشته چه رخدادی در این شرکت‌ها به وقوع پیوسته که نمایندگان را وادار کرده است که باز هم با صرف وقت و هزینه، گزارش دیگری را در دستور کار قرار دهند. در این زمینه علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از برگزاری اولین جلسه تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی در کمیسیون صنایع و معادن خبر داده و عنوان کرده که این جلسه سه‌شنبه هفته گذشته با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی و مسوولان وزارت صمت برگزار شده است. وی همچنین تاکید کرده که در این جلسه نمایندگان مجلس علت گرانی بیش از حد خودرو را از مدیران این شرکت‌ها جویا شدند، اما آنها پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای ارائه نکردند.

منبع: دنیای  اقتصاد

کد خبر 126547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha