تامین مایحتاج بنادر توسط شرکت‌های دانش بنیان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود تحریم‌ها بخش مهمی از مایحتاج بنادر کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید شد.

به گزارش پرشین خودرو، مراسم روز جهانی دریانوردی با شعار کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار امروز در سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری است. در این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: با وجود شیوع کرونا کشتیرانی در کشور ما تعطیل نشد گرچه دریانوردان در ناوگان اقیانوس‌پیما مشکلاتی داشتند، اما این مشکلات تا اندازه‌ای رفع شده است.

محمد راستاد ادامه داد: شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار است. اقدامات فعالان این عرصه در کشور ما برای حفاظت از محیط‌زیست دریا ستودنی است. ما همگام با اقدامات زیست محیطی، اقدامات خود را هم انجام می‌دهیم از جمله الزامی شدن سوخت کم سولفور که توانستیم خود را با این الزام وفق دهیم.

وی افزود: مدیریت‌ آب توازن در کشور به خوبی در حال انجام است، امکانات و لوازمی که توسط سازمان بنادر در این حوزه فراهم شده مناسب است.

 

محمد راستاد
 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت‌های دریایی را ندادیم و با اتکا به توانمندی داخلی بخش مهمی از مایحتاج بنادر کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید شد. سازمان بنادر و دریانوردی در بخش تجهیزات بندری و ناوگان عملیاتی به توان داخل تکیه کرده است که این میزان اتکا به توان داخل بی‌سابقه است.

راستاد افزود: نباید از تحولات حوزه دریایی در جهان غافل شویم و نتوانیم خود را با این تحولات وفق دهیم.

وی ادامه داد: کشتی‌های هوشمند خود‌ران بدون سرنشین تا سال 2025 میلادی تردد عملیاتی خود را در بنادر آغاز می‌کنند. ما باید توان مدیریت این کشتی‌ها را در آب‌های خود داشته باشیم و در بنادر خود امکان پذیرش و خدمات‌دهی به این کشتی‌ها را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ثابت کردند هدف دست نیافتنی نداریم و باید نیم نگاهی به کشتی‌های هوشمند خودران بدون سرنشین داشته باشیم.

راستاد افزود: سازمان جهانی دریانوردی قوانین مربوط به کشتی‌های هوشمند را در حال تدوین دارد و زمینه برای فعال شدن ناوگان هوشمند تجاری فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: بزرگ تر شدن سایر کشتی‌ها خصوصا کانتینربرها مهم است. در حال حاضر کشتی‌های لاینر به کشتی‌های فیدر تبدیل می‌شود. ما 3-2 هزار PBU ظرفیت را به صورت عملیاتی در دنیا داریم. بنادر می‌توانند ظرفیت این کشتی‌ها را پاسخ دهند که از نظر ظرفیت قابل پذیرش این کشتی‌ها آماده باشیم. وگرنه بنادر فیدری می‌شوند. بنابراین ما 900 متر از طول اسکله 1400 متری فاز سوم بندر شهید رجایی را آماده می‌کنیم تا قابلیت خدمات‌دهی به کشتی‌های ULCC داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: باید به سمتی برویم که عمق طبیعی مناسب برای کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشیم و با حداقل لایروبی باشد. ضرورت دارد پس‌کرانه‌هایی فراهم شود تا امکان تخلیه و نگهداری احجام بالا برای کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشد. اگر این رویکرد دنبال نشود موجب زیان برای کشور است.

راستاد افزود: طرح یکپارچه سازی اراضی ساحلی و طرح جامع بنادر بازرگانی این گونه است که بنادر به گونه‌ای ایجاد شوند تا با تقاضای روز کشتی‌های دنیا مطابق باشد. طرح جامع بنادر کوچک کشور با افق 15 ساله در حال نهایی شدن است؛ در سه فاز 5 ساله با قابلیت ترانشیپ داخلی، کاپوتاژ و تجارت منطقه ای آماده می‌شوند و تعدادی از این بنادر نهایی شده است و برای بنادر بزرگ‌تر تا افق 1400 هم امسال نهایی می‌شود که در آذرماه به نتیجه می‌رسد.

وی ادامه داد: از نظر تنوع سواحل محدودیتی برای انتخاب بهترین گزینه‌ها نخواهیم داشت، نهایتا به دنبال این هستیم که جایگاه خود را از نظر تجارت و حمل و نقل دریایی در سطح منطقه و جهان ارتقاء دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ما با 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی و بزرگترین ناوگان دریایی دنیا برای تأمین کالای داخلی، واردات، صادرات، ترانشیپ و ترانزیت کالا قابلیت‌هایی فراتر از توان موجود داریم.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم تفاهم نامه‌ای بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه جستجو و نجات و مقابله با آلودگی در آب‌های تحت حاکمیت و با هدف استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های بخش همکار به امضا رسید.

منبع: فارس

کد خبر 126623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha