عملکرد ضعیف وزارت صمت مانع از تنظیم عرضه باتری در بازار است

باتری به عنوان یکی از اقلام ضروری در خودرو است که در ماههای اخیر افزایش قیمت زیادی گریبانگیر این قطعه شده است با این وجود رئیس اتحادیه فروشندگان باتری معتقد است که قیمت‌ باتری به نوسانات قیمت سرب وابسته است چرا که 70 تا 80 درصد باتری را سرب تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، باتری یکی از اساسی‌ترین قطعات خودرو است که در صورت بروز مشکل در آن امکان استفاده از خودرو وجود نخواهد داشت اما هنگامی که برای خرید باتری‌ به بازار مراجعه می‌کنیم قیمت‌های زیاد باتری خریداران را شوکه می کند.

اگر چه به گفته باتری سازان قیمت سرب نقش زیادی در التهابات قیمت در بازار باتری دارد اما به گفته کارشناسان و فعالان قیمت باتری کاملا به نرخ ارز وابسته است چنانچه افزایش و نوسانات قیمت ارز و کمیاب شدن برخی از اقلام مورد نیاز تولید موجب چند نرخی شدن قیمت باتری شده است.

به گفته رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری در ماههای اخیر قیمت سرب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد مصرفی در تولید باتری روند افزایشی به‌خود گرفته و موجب شده که قیمت تمام‌ شده باتری نیز به شدت بالا رود.

تقی علی اکبری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو معتقد است که هیچ بحران جدی در بازار تولید و عرضه باتری خودرو وجود ندارد و تنها موضوع باتری فرسوده و رشد قیمت در این بخش است که بر جهش قیمت باتری تاثیر گذاشته است.

سهم 80 درصدی سرب در تولید باتری خودرو

وی تاکید کرد: البته مواد اولیه لازم برای ساخت باتری‌ها هم در داخل تولید می‌شود هم از طریق واردات تامین می شود این در حالی است که نزدیک به 80 درصد باتری خودرو را سرب تشکیل می دهد که مسلما نوسانات قیمت سرب باعث تغییر در قیمت باتری می‌شود.

 



وی با اشاره به اینکه استفاده از باتری‌های فرسوده در تولید به منظور بازیافت و بهره‌گیری دوباره از سرب آن‌ها است به تبعات افزایش قیمت باتری فرسوده بر باتری نو پرداخت و افزود: در صورت گران شدن سرب در بازار جهانی، شاهد افزایش قیمت باتری خواهیم بود چرا که 40 درصد باتری نو از باتری فرسوده تشکیل می شود بنابراین افزایش قیمت باتری فرسوده بر افزایش قیمت باتری نو تاثیر گذار خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری در ادامه یکی از معضلات موجود در قیمت باتری را عدم صدور فاکتور از سوی کارخانه تولیدکننده باتری اعلام کرد و اظهار داشت: متاسفانه مالکان خودرو باتری قدیمی را که در ازای دریافت باتری جدید به‌ نمایندگی یا کارخانه تولیدی واگذار می‌کنند هیچ‌فاکتوری بابت آن دریافت نمی‌کند و تبعا برخی شرکت‌ها نیز از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند.

عدم نظارت دولت بر قیمت مواد اولیه تولید باتری در کشور

علی اکبری در ادامه به افزایش قیمت سرب پرداخت و افزود: طی هفته های اخیر قیمت‌ سرب به‌ شدت افزایش یافته است، به طوری که تاکنون قیمت سرب با افزایش حداقل 10 هزار تومانی ظرف یک هفته گذشته از هر کیلو 42 هزار تومان به کیلویی 52 هزار تومان رسیده است در حالی که نظارتی هم روی آن وجود ندارد.

وی با رد نقش سایت ها و دلالان باتری فرسوده در قیمت سازی در بازار باتری گفت: علی رغم برخی اظهارات قیمت سازی باتری در اختیار دلالان باتری‌های فرسوده نیست بلکه عامل اصلی رشد قیمت سرب است که موجب قیمت سازی و گرانی باتری در بازار شده است .

به گفته وی قیمت گذاری باتری از درب کارخانه توسط اتحادیه انجام می شود اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری کارخانجات با اتحادیه، وزارت صمت باید به این موضوع ورود کرده و این مشکل را حل کند.

این مقام صنفی در اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری در ادامه با توجه به ضعف موجود در توزیع مواد اولیه تولید باتری تصریح کرد: امروز تولید کننده باید بداند که سرب را از چه‌کسی بخرد و چنانچه قیمت‌ها دربازار توسط دلال تعیین و هر روز افزایشی است این جریان نشان از ضعف در عملکرد وزارت صمت است که نمی‌تواند عرضه را تنظیم کند.


علی اکبری در پایان از وزارت صمت خواست تا شرکت تولیدکننده سرب را موظف به‌عرضه محصول به‌تولیدکننده داخلی کند و پس از آن درصورت مازاد بر نیاز محصول، شرکت تولیدکننده در فکر صادرات آن باشند.
 

کد خبر 126668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha