۷۸ درصد ترکیبات آلی فرار در تهران ناشی از فعالیت خودرو است

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: سالانه حدود ۹۱ هزار تن ترکیبات آلی فرار در شهر تهران تولید می‌شود که ۷۸ درصد از آن ناشی از فعالیت خودروها است و ۱۴ درصد آن نیز بر اثر تبخیر بنزین در جایگاه‌های نگه‌داری و توزیع سوخت بنزین تولید می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، حسین شهبازی روز شنبه افزود: سالانه حدود ۷۲ هزار تن ترکیبات آلی فرار بر اثر فعالیت خودروها در هوای تهران تولید می‌شود که خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها به ترتیب عامل تولید ۳۱ و ۲۸ هزار تن از این مقدار هستند.


وی تصریح کرد: ترکیبات آلی فرار موادی شیمیایی هستند که نه تنها تاثیری نامطلوب بر سلامت دارند بلکه یکی از مهم‌ترین پیش‌سازهای تولید آلاینده‌های ثانویه ازجمله ازن و ذرات معلق در اتمسفر هستند.

 

ترکیبات آلی فرار


شهبازی درباره راهکارهای کاهش تولید و انتشار ترکیبات آلی فرار توضیح داد: از مهم‌ترین راهکارها در راستای کاهش تولید و انتشار این مواد شیمیایی از اگزوز خودروها، نصب و تعویض کاتالیست خودروهای گازسوز و بنزین‌سوز است. این کار می‌تواند تا بیش از ۹۰ درصد از انتشار ترکیبات آلی فرار از اگزوز خودروها را کنترل و حذف کند.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با بیان اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز به دلیل احتراق ناقص مقدار زیادی ترکیبات آلی فرار تولید و وارد هوا می‌کنند، گفت: جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده موجود با موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار از این منبع آلاینده داشته‌باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 126730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha