سوالاتی در مورد سمند که شاید از خودتان پرسیده باشید!

سمند عنوان خودروی ملی را به دوش می‌کشد. خودرویی که در سال 1381شمسی و به دنبال بحث ساخت یک خودروی وطنی وارد خط تولید ایران خودرو شد و تا کنون در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف تولید و عرضه شده است.

به گزارش پرشین خودرو، سمند در واقع جانشینی برای پیکان بود. البته اینکه ما پیکان را خودرویی ایرانی می‌دانیم هم نکته جالبی است، چون پیکان اصالتاً یک خودروی انگلیسی است! سمند به دلایل بسیار زیادی فروش بالا و تولید موفقی داشت و همین امر باعث شد که فیس‌لیفت‌های مختلفی از این خودرو وارد بازار شود.

آیا سمند واقعاً خودرویی ایرانی است؟

وقتی صحبت از خودروی ملی و ایرانی می‌شود طبعاً انتظار داریم که صفر تا صد آن خودرو محصول شرکت‌های خودروسازی ایرانی باشد. در مورد سمند با آن لقب خودروی ملی، قضیه کمی سخت‌تر هم می‌شود. طراحی سمند توسط یک گروه طراحی و خودروسازی از طراحان ایرانی و غیرایرانی انجام شده است. این خودرو بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده است!

قالب‌های لازم برای ساخت بدنه از شرکت میازوی ژاپن خریداری و طراحی پیشرانه این خودرو نیز به شرکت پژو واگذار شد. بسیاری از تجهیزات خط تولید سمند در کشور کره ساخته شده است. بالاخره نام این خودرو از نام اسب اصیل ایرانی وام گرفته شد تا خودرویی به نام سمند با برچسب ملی تولید شود!

تیپ‌های مختلف سمند چه تفاوت‌هایی دارند؟

اولین عضو خانواده سمند، با نام سمند X7 وارد بازار شد. این خودرو هم به صورت بنزینی و هم دوگانه‌سوز تولید شد. این خودرو ساده‌ترین مدل سمند است که به جز دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و آینه و شیشه‌های برقی امکانات دیگری ندارد. این خودرو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری با قدرت 100 اسب‌بخار دارد که برای خودرویی در ابعاد و وزن سمند پیشرانه ضعیفی به نظر می‌آید.

 

سمند



سمند EL دومین عضو خانواده سمند است که از ابتدا وارد ناوگان تاکسیرانی کشور شد اما بعد از مدتی تعدادی از آن برای عموم مردم هم قابل خریداری بود. این سمند همان پیشرانهٔ XU7 که در مدل قبلی سمند بود را در زیر کاپوت خود داشت. نکته جالب این بود که ایران خودرو شیشه‌های برقی عقب و مه‌شکن جلو و چند آپشن خیلی معمولی را از روی این مدل سمند برداشته بود. همین امر باعث عدم استقبال مشتریان عادی و در نتیجه توقف تولید این خودرو شد.
سومین عضو خانواده سمندها نسخه نسبتاً موفقی بود. سمند LX، که اولین نکته مثبتش ظاهر زیباتر نسبت به برادرانش بود. ایران خودرو سمند LX را به صورت بنزینی، دوگانه‌سوز و اتومات تولید کرد.

که البته نسخهاتومات این خودرو بیشتر برای صادرات تولید شد و در داخل ایران تعداد بسیار کمی از آن وجود دارد. این خودرو با پیشرانه معروف 4 سیلندر EF7 با حجم 1.7 لیتر و قدرت 113 اسب‌بخار نسبت به نمونه‌های قبلی،خودروی جان‌دارتری بود. سمند LX دارای آپشن‌هایی نظیر آینه‌های برقی، سنسور عقب، دو کیسه هوا، چراغ‌های مه‌شکن و ترمز ضد قفل مجهز است.

اما مهمترین تغییرات در روند تولید سمند در سمند سورن ایجاد شد. این خودرو اولین فیس‌لیفت واقعی سمند بود که از سرتا پای سمند را متحول کرد. سورن یک نسخهٔ توربوشارژر هم دارد که نسبت به مدل پایه آن قویتر است. و در واقع می‌توان آن را نسخه کامل‌تر سورن دانست. سیستم تعلیق خوب، عملکرد فنی بهتر نسبت به دیگر نسخه‌های سمند، و طراحی کمی بهتر از جمله نکات مثبت سورن است. سورن در نسخهٔ پایه همان پیشرانهٔEF7 سمند LX را دارد، اما در نسخه توربو از یک پیشرانه قوی‌تر با حجم 1.7 لیتر و قدرت 150 اسب‌بخار بهره می‌برد. در بخش آپشن‌ها فقط گرمکن آینه‌های جانبی به سورن اضافه شده است!

سمند سریر هم كه عضو دیپلمات این خانواده است، خودرویی که تنها تفاوتش کمی کشیده‌تر شدن و بیشتر شدن فاصله محوری بود. یک سیستم صوتی تصویری، دو نمایشگر پشت صندلی‌ها، روکش چرم صندلی‌ها و یخچال تنها امکانات اضافی این لیموزین ملی بود که تولیدش خیلی به سرعت هم متوقف شد!

کدام مدل سمند بازار بهتری دارد؟

سمند خودروی خانوادگی خوبی است. استهلاک کم، مصرف سوخت نسبتاًپایین، فضای خوب کابین، قطعات یدکی ارزان، بدنه محکم و ایمن، کابین راحت و زیبا و فرمان‌پذیری خوب این خودرو باعث شده که همواره و در تمام این سال‌ها یکی از خودروهای پرفروش بازار خودروی ایران باشد. در میان نمونه‌های مختلف، سمند EF7 LX یکی از پرفروش‌ترین‌هاست.

این خودرو هم از نظر ظاهری و هم قدرت پیشرانه در میان نسخه‌های معمولی سمند از بقیه بهتر است. اما سمند سورن ELX با موتور توربو شارژر نسبت به باقی خانوادهٔ سمندها نسخه‌ای قویتر است. هرچند که به دلیل قیمت بالای این خودرو بسیاری از افراد قید خرید آن را کاملاً می‌زنند.

کد خبر 126748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha