کد خبر 126899
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
لایحه اصلاح قانون امور گمرکی به مجلس بازگشت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از ارجاع دوباره لایحه اصلاح قانون جامع امور گمرکی به مجلس خبر داد و گفت: امروز هر یک دلار صادراتی برای کشور راهگشاست.

به گزارش پرشین خودرو، هم اکنون حجم زیادی از بار گمرگی در بعضی از نقاط متمرکز است و سامانه های گوناگون دخیل در امر ترخیص کالا بصورت قوی با یکدیگر مرتبط نیستند یا ارتباط آنها به شکل ارگانیک نیست. نکته جالب توجه اینکه، تفکر واحد در طراحی این سامانه‌ها حاکم نیست و به همین لحاظ عملیات‌ چندباره در این سامانه‌ها روی می‌دهد.


مهدی طغیانی،‌سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش مذکور معتقد است، امروز از ظرفیت برخی گمرکات مانند اصفهان بصورت شایسته استفاده نمی‌شود که توزیع یا بازتوزیع فرایندهای گمرکی در کشور با توجه به ظرفیت موجود باید بررسی و در باره آنها تصمیم‌گیری شود.

اکنون این بحث مطرح است که بین گمرکات کشور عملیات گمرکی به نحو قابل قبولی توزیع نشده است بطوریکه گمرکات مرزی کشور بیشترین حجم عملیات و بیشترین سهم را در صادرات و واردات دارند که باید با اصلاح فرایندها بتوان بخش بیشتری از بار را در گمرکات مرکزی کشور متمرکز کرد.

وی افزود: در بازدید از سامانه‌های تجاری کشور در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، نکته آزاردهنده این بود که با اینکه ما سامانه‌های تجاری متعددی داریم ولی هنوز ارتباط منطقی بین این سامانه‌ها برقرار نیست.

 

گمرک


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از ارجاع دوباره لایحه اصلاح قانون جامع امور گمرکی به مجلس خبر داد و گفت: این قانون در مجلس گذشته در صف بررسی قرار گرفت ولی نوبت رسیدگی نیافت. برگزاری جلسات و گفت و گوها می‌تواند به اصلاح قوانین به بهترین نحو ممکن منطبق با نظرات کارشناسی و تخصصی کمک کند.

طغیانی با تاکید براینکه در زمان حاضر بحث صادرات برای کشور در اولویت قرار دارد، گفت: اکنون هر دلاری که بتوانیم از طریق صادرات کسب کنیم برای کشور ما گره‌گشاست و گمرک یکی از کلیدی ترین ارکانها در این عرصه محسوب می‌شود

این نماینده مجلس یادآور شد: برای رفع موانع صادراتی نه فقط برای گمرک بلکه برای هر دستگاهی باید کوشید و در این راستا باید ریشه مشکل را در بخش‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، صنعت، معدن و تجارت یا هر مجموعه دیگر شناسایی و اقدام به رفع آن کرد.

وی با تاکید براینکه رویکرد کشور همواره بر توسعه صادرات استوار است، گفت: گمرک اصفهان در پنج سال اخیر بطور میانگین حدود یک میلیارد دلار سالانه صادرات داشته که رقم بسیار خوبی است.

منبع: تسنیم
 

کد خبر 126899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha