کد خبر 126901
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کاهش آلودگی حاصل از ذرات معلق تایرها

در حالی که هر سال استانداردهای آلایندگی خودروها سختگیرانه تر شده و به سمت محدود کردن یا حذف کامل آلایندگی لوله اگزوز می رود، اکنون پژوهش ها چالش جدیدی را مطرح می کنند و آن آلودگی حاصل از ذرات معلق تایرها است.

به گزارش پرشین خودرو، تایرها گازهای گلخانه ای متساعد نمی کنند اما به تدریج که فرسوده و خرده می شوند،‌ ذرات بسیار ریز تشکیل می دهند که با گرد و غبار مخلوط می شود و نتیجه ی آن آلاینده هایی است که از جنس دود لوله اگزوز نیست اما برای سلامت انسان هم بدون زیان نیست. این ذرات معلق فقط برای ریه انسان مضر نیست برای کل سیاره زمین زیان آور است.

حالا تایر کالکتیو Tyre Collective‌ پیشنهادی را در حد طرح ارائه کرده است که می تواند ذرات ریز معلق حاصل از خردگی و فرسودگی تایرها را در همان حین گردش چرخ ها جذب نماید. سازمان جایزه دایسون جیمز هفته گذشته در بریتانیا به معرفی و اهدای جایزه به گروه نوآوری پرداخته که می تواند تا 60 درصد از آلودگی حاصل از تایرها را از بین ببرد.


این ابزار جذب کننده ذرات معلق تایر هنوز نام خاصی پیدا نکرده اما از اساس نقش نوعی صافی یا فیلتر را بازی می کند و قبل از آن که این ذرات فرصت انتشار در هوا را پیدا کنند جذب صافی می شوند. حین گردش چرخ ها فیلتر نصب شده در کنار تایرها، ذرات معلق تشکیل شده را با مکش جذب می کند. حتی ذرات جذب شده در این فیلترها می تواند بازیافت شده و دوباره در کارخانه های تایرسازی برای ساخت تایر مورد استفاده قرار گیرد.

 

ذرات معلق تایر



یک پژوهش جداگانه در این زمینه نشان داده است که یک خودروی هاچبک عادی [در حد و اندازه پراید] در اروپا می تواند 4.5 گرم ذرات معلق در هر کیلومتر در هوا منتشر کند. هر چقدر خودرو سنگین تر باشد نتایج آلایندگی شدیدتر است. شاید نکته شگفت آور این ماجرا این باشد که خودروهای برقی به دلیل اصطکاک بار مثبت، آلایندگی تایر بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. مخصوصاً که پک باتری های خودروهای برقی موجب می شود که نسبت به خودروهای همتای بنزینی خود سنگین تر باشند.

به بیان دیگر با این که خودروهای برقی به تدریج کاهش آلایندگی ها را نشانه رفته اند اما خودشان نوع دیگری از آلودگی را بیشتر ایجاد می کنند. پژوهش ها نشان داده است که یک اتوبوس استاندارد و عادی می تواند روزانه به اندازه یک گریپ فروت ذرات معلق فوق ریز حاصل از تایر به هوا منتشر کند.

ابزار جدیدی که قرار است این ذرات معلق را جذب کند،‌ نیروی خود را از دینام می گیرد و هوای به گردش در آمده حاصل از چرخش چرخ ها، از صافی این ابزار عبور می کند. تأثیر آن از فیلترهای HEPA هم بیشتر است چون این ابزار،‌ ذرات معلق را درست در جایی که شکل می گیرند به دام می اندازد. وقتی این ذرات در صافی مهار نشوند، سر از هوا،‌ آب و حتی غذای انسان در می آورند.

حالا تایر کالکتیو در حال مذاکره با دو تایرساز بزرگ جهانی برای تولید انبوه این نوآوری است. به احتمال زیاد اگر این وسیله بتواند توجه تایرسازان و خودروسازان را به خود جلب کند به احتمال زیاد آثار حاصل از آن از 2030 شروع به آشکار شدن می کند.

منبع: سایپا
 

کد خبر 126901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha