2 طرح تولید لاستیک سنگین در فاز اجرا مسکوت ماند!

بازار تایر به دلیل کمبود عرضه و رشد قیمت به خصوص در حوزه تایرهای سنگین با انتقاد و گلایه های رانندگان همراه است در حالی که به گفته یک مقام مسئول در انجمن تولیدکنندگان تایر در صورت رفع مشکل تخصیص ارز و ورود 2 طرح تولید لاستیک‌های رادیال سنگین به فاز اجرا، حدود ۸۰ درصد نیاز کشور در بخش تایرهای سنگین توسط تولیدات داخلی تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار تایر که از بازارهای مهم و پر مصرف در کشور محسوب می شود متاسفانه ماههاست با چالش جدی در تامین، قیمت و تخصیص ارز روبرو است شرایطی که با تغییر ارز دولتی به نیمایی و موانع تامین مواد اولیه داخلی و وارداتی ناشی از نوسانات ارزی بر مشکلات تایرسازان دامن زده است.

با این حال بر اساس جدیدترین آمار تولید، تایرسازان در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه رشد 29 درصدی در تولید تایر سواری و 17 درصدی در تولید تایر وانتی و باری و اتوبوسی را به ثبت رساندند این اتفاق در حالی رقم می خورد که کماکان بازار این صنعت آشفته است و بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل کمبود و قیمت های بالا در بازار سرگردانند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید مشکلات تایرسازان در تولید و تخصیص ارز از تلاش برای افزایش ظرفیت تولید تایرسازان خبر داده و معتقد است با وجود مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و تخصیص ارز کماکان افزایش ظرفیت تولید تایر به خصوص در بخش سواری در کارخانه های تایرسازی ادامه دارد.

موانع ارزی و کرونایی دو طرح تولید تایر سنگین را متوقف کرد

مصطفی تنها همچنین ضمن اشاره به برخی گلایه ها و مشکلات در تامین نیاز بازار تایرهای سنگین در کشور، از راه اندازی 2 طرح تولید تایر سنگین در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد: تولید لاستیک های سنگین رادیال با ظرفیت اسمی 350 هزار حلقه در سال است یکی از این طرح هاست که آماده بهره برداری است اما به دلیل عدم حضور کارشناسان خارجی برای انجام تعهدات و ضمانت های کیفی که به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شده تاکنون به تعویق افتاده است.

وی مشکل تخصیص ارز را از دیگر موانع راه اندازی دومین طرح تولید تایر سنگین در کشور عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه بخش مهمی از زیرساخت های این طرح تولید تایر سنگین فراهم شده است اما به دلیل عدم تخصیص ارز و عدم واردات ماشین آلات امکان تجهیز و ورود به فاز تولید فراهم نشده است.

 

تایر



به گفته وی این کارخانه تولیدی حدود 25 میلیون دلار ماشین آلات نیاز دارد که حدود 10 میلیون دلار آن برای خرید تجهیزات و ماشین آلات از منابع داخلی شرکت تامین شده است اما همچنان حدود 15 میلیون دلار برای خرید سایر تجهیزات و بخشی از بدهی خرید اولیه تجهیزات قبلی باقی است که علی رغم پی گیری هایی که در یک سال اخیر در ادارات مختلف وزارت صمت و بانک مرکزی برای تخصیص ارز ماشین آلات صورت گرفته تاکنون ارز مورد نیاز جهت راه اندازی این کارخانه تامین نشده است.

افزایش 600 هزار حلقه لاستیک سنگین با اجرای2 طرح تولیدی در کشور

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در کشور تصریح کرد: در صورت رفع مشکل تخصیص ارز حداکثر ظرف یک سال این طرح راه اندازی و با ورود به فاز تولید حدود 18 تا 20 درصد نیاز بازار کشور به لاستیک رادیال سنگین تامین خواهد شد.

تنها با اشاره به تولید 600 هزار حلقه تایر رادیال سنگین با راه اندازی این دو تولیدی اظهار داشت: با بهره برداری از این دو طرح تولیدی، ظرفیت تولید تایر سنگین در کشور از یک سوم به بیش از دو سوم ظرفیت افزایش خواهد یافته و حدود 80 درصد نیاز بازار داخل به لاستیک رادیال سنگین تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کل نیاز داخل به لاستیک رادیال سنگین بین یک میلیون و 200 تا 500 هزار حلقه در سال است که با تکمیل و راه اندازی این دو کارخانه بخش مهمی از نیاز کشور در بخش تایرهای سنگین رادیال توسط تولیدات داخلی تامین می شود.

استفاده از رانت دولتی برای ترخیص 300 هزار حلقه تایر سنگین

وی با یادآوری مشکلات موجود در راه اندازی 2 طرح نیمه کاره تولید تایر خاطر نشان کرد: در شرایطی یکی از این طرح ها با مشکل تخصیص ارز مواجه است که در سال 500 تا 600 میلیون دلار تایر وارد کشور می شود در حالی که با اختصاص 5 درصد از این رقم خطوط تولید این کارخانه تکمیل و راه اندازی می شود.

این مقام مسئول در انجمن صنفی صنعت تایر در پایان به موضوع اختصاص ارز دولتی برای واردات 300 هزار حلقه لاستیک به کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه دولت با ایجاد رانت برای عده ای بنا دارد مشکل بازار تایر را حل کند در حالی که اگر ارز دولتی که برای ترخیص این میزان تایر وارداتی تخصیص داده می شود به بخش تولید تزریق می گردید تحول زیادی در این صنعت و تولید تایر در کشور بوجود می آمد.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 126959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha