کد خبر 126964
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
چالش طراحی فورد در آینده ربطی به خودرو ندارد

در حال حاضر گروه خودروسازی فورد در آمریکا 200 هزار نفر پرسنل دارد که 70 درصد از آن می توانند وظایف خود را در محیط های هیبریدی به ثمر برسانند و نیازی به حضور تمام وقت نیست.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت فورد در حال پی ریزی راهبردی به نام تراکم زدایی است که در آن حضور دائمی پرسنل در محیط کار نیازی نیست و در موارد نیاز نوع حضور 70 درصد کارکنان می تواند به شکل هتلینگ صورت پذیرد.


حضور کارکنان در محل کار لزوماً به معنی وقوع کار و نبودن آنان پشت میز لزوماً به معنی این نیست که کاری از آنان سر نمی زند. بنابراین اگر همکار خود را رو به روی خود در محل کار نمی بینید معنی آن این نیست که همکار شما کاری انجام نمی دهد. در فورد مفهوم «سر کار رفتن» جای خود را به «در حال کاری بودن» داده است.


زمانی بزرگراه ها و رفت آمدهای بین حومه تا شهر، باعث رونق کمپانی های خودروسازی مثل فورد شده بود اما خودروسازان این را می دانند که در آینده ای نه چندان دور،‌ مفهوم کار کردن و شکل محل کار انسان ها در حال تغییر است و شاید در آینده ای نزدیک رویکرد خودروسازان به اشتغال و استخدام و محل کار با تغییرات بنیادی رو به رو شود. حتی برخی از دفاتر کار در سانفرانسیسکو دورکاری را راه حل احتمالی برای تغییرات آب و هوایی می دانند و آن را راه حلی موقت برای عبور از کرونا نمی بینند. با کاهش رفت و آمد از حومه به شهر و برعکس، امکان کاهش آلایندگی فراهم می آید.

شرکت فورد از 30 هزار نفر از کارکنانش نظرسنجی کرده و موضوع دورکاری را مورد پژوهش قرار داده است. 70 درصد از پاسخ گویان می گویند که ترجیح می دهند که تمام وقت در محل کار خود حضور نداشته باشند و رویکرد هیبریدی یا دورگه را در پیش بگیرند و فقط در مواقع لزوم در محیط کار حاضر شوند. اما برای تحقق چنین هدفی نیاز به طراحی دقیق در یک کمپانی 117 ساله است.

جنیفر کولستاد Jennifer Kolstad مدیر طراحی جهانی فورد می گوید، برخی از تغییراتی که کوید-19 در محیط کار ایجاد کرده، برای مدت طولانی باقی می ماند و شاید برای همیشه ماندگار شود.

 

فورد



برای کارکنان یک شرکت بزرگ، همیشه این دغدغه در بین کارکنان وجود داشته که اگر خودشان را در محل کار نشان ندهند ممکن است شغل خود را از دست بدهند. حالا ویروس کرونا، مفهوم «حضور در محل کار» را دچار تغییر کرده است. حتی شاید این روزها کارکنان بدون حضور در محل کار خیلی بیشتر و با بازده بالاتر کار انجام می دهند.

انتخاب محیط یا محل کار یک متغیر جدید در استخدام است و به موضوع مهمی در مصاحبه بین کارفرما و متقاضیان کار تبدیل شده است.

تحقیقاتی که چند کمپانی از جمله Slack انجام داده است، نشان می دهد فقط 12 درصد از کارکنان یا کارگران با سواد بالا دوست دارند که به همان سبک قدیم در محل کار حاضر شوند.

برخی از شرکت ها هم در ساخت و معماری های سال های آینده تجدید نظر خواهند کرد. برای مثلا درهای ورودی و خروجی دیگر نیازی به دستگیره نخواهند داشت، فاصله ی انسان ها از هم بیشتر خواهد شد. با این حال رئیس دانشکده طراحی محیط زیست دانشگاه کالیفرنیا Vishaan Chakrabarti می گوید همه می دانند که در یک کسب و کار بزرگ، مهمترین سرمایه، سرمایه های انسانی است و به نظر نمی رسد که هوشمندترین انسان ها علاقه داشته باشند تمام روز را در خانه بمانند مخصوصاً که ایده های خوب و نوآوری در بسیاری از موارد در کار تیمی و تضارب آرا و در یک بستر مناسب شکل می گیرند.

با این که محیط کار آینده نیاز به تغییرات بنیادی دارد با این حال «رو در رو شدن»، بخشی از نیاز انسان است. آن چه دورکاری را نزد مردم مطلوب می سازد دشواری رفت و آمدهای درون شهری است و آن چه در دورکاری از دست می رود روابط انسانی در محیط کار است.

دورکاری برای همه کشورها مناسب نیست. برای مثال در کشوری مثل ژاپن، تغییر بنیادی در محیط کار و افزایش دورکاری مستلزم تغییر بنیادی در معماری و ساخت و ساز محیط منزل و محیط کار و تقریباً غیرممکن است.

منبع: سایپا

کد خبر 126964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha