30 درصد از کل بازار قطعه یدکی قطعات تقلبی و قاچاق است

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است که حدود 30 درصد از کل قطعات یدکی موجود در بازار، قطعات تقلبی، بی کیفیت و قاچاق است بنابراین برخی آمارهای مربوط به ستاد مبارزه با قاچاق کالا در خصوص قاچاق لوازم یدکی نمی تواند صرفا مربوط به قطعات قاچاق باشد و بخشی از این آمار مربوط به قطعات کم کیفیت و بی کیفیت و تقلبی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قاچاق قطعات خودرو اگرچه همواره طی سال‌های گذشته کم و بیش وجود داشته است، با این حال به‌ نظر می‌رسد این روزها موضوع قاچاق قطعات به مساله‌ای حاد تبدیل شده است تا جایی که مدیر کل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارائه آماری قابل تامل در خصوص وضعیت قاچاق کالا به کشور از قاچاق 2میلیارد و 400 میلیون دلاری قطعه یدکی در سال گذشته خبر می دهد.

این آمار در حالی خبر از حجم وسیعی از قاچاق قطعه یدکی به کشور دارد که بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو، نبود تعریف درستی از موضوع قاچاق موجب ثبت آماری می شود که در اغلب موارد کالای بی کیفیت و تقلبی نیز در ردیف کالای قاچاق قرار گرفته است.

با وجود تاکید اتحادیه لوازم یدکی خودرو نسبت به لزوم تفکیک آمار قاچاق و قطعات تقلبی در بازار، یک مقام مسئول در حوزه قطعه سازی کشور طی آماری تکان دهنده از وضع موجود قاچاق قطعات خودرو اعلام می کند که حدود 60 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار از طریق قاچاق و یا تولید زیر پله‌ای تامین می‌شود.

ارائه آماری از وجود قطعات قاچاق و تقلبی در حالی مطرح می شود که در سالهای اخیر موضوع اصل بودن قطعات یدکی به‌طور مرتب از سوی شرکت‌های تامین‌کننده قطعه به مشتریان گوشزد می‌شود تا جایی که حتی بسیاری از شرکت‌ها با قراردادن هولوگرام یا کد پاسخ سریع در پی تشخیص اصالت قطعات یدکی هستند.

 



جلوگیری از قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو در حالی مورد تاکید دستگاههای نظارتی، خودروسازان و قطعه سازان است و اهمیت این مساله موجب انعقاد قراردادی بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و انجمن همگن قطعه سازان جهت مقابله با وضع موجود شده است که به گفته سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو، این اتحادیه همواره بر آمادگی جهت شناسایی قطعات قاچاق و همراهی با دستگاههای نظارتی تاکید داشته است.

مهدی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به آمار عرضه قطعات یدکی قاچاق در بازار گفت: در عرضه قطعات قاچاق به طورقطع فروشندگان قطعه یدکی نقشی ندارند و این مساله باید از گمرکات و واردات کنندگانی که بدون پرداخت حقوق و تعرفه گمرکی ترخیص می کنند پی گیری شود.

وی تصریح کرد: در این جریان برخی از قطعات موجود در بازار نیز توسط کوله برها و یا به صورت چمدانی از مرزها بدون پرداخت تعرفه وارد می شود که این کالاها نیز مسلما قاچاق است.

کاظمی گفت: بر اساس بررسی اتحادیه، حدود 5 درصد از قطعات موجود در بازار به صورت قاچاق وارد شده است که با سهم 20 درصدی قطعات یدکی بی کیفیت و 5 درصدی قطعات تقلبی، کل آمار قطعات قاچاق و بی کیفیت و تقلبی حدود 30 درصد می شود.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران در ادامه با اشاره به اینکه برخی از قطعات بی کیفیت به صورت قانونی وارد می شود، خاطر نشان کرد: قطعات زیر پله ای و تقلبی موجود در بازار صرفا در داخل تولید نمی شوند و بخشی از آنها به دلیل نبود نظارت تخصصی در گمرکات از مسیر قانونی وارد و به بازار عرضه می شوند.

کاظمی در پایان به تاثیر الزام نصب شناسه و کد رهگیری بر روی قطعات یدکی پر مصرف در کاهش قطعات قاچاق و تقلبی اشاره و یاد آور شد: با الزام نصب کد رهگیری و شناسه دار کردن قطعات، هم اکنون بخش زیادی از قطعات دارای شناسه هستند که این امر می تواند در کاهش ورود و عرضه قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش پرشین خودرو، در هر حال به‌نظر می‌رسد ریشه قاچاق قطعات را باید در مسائلی مانند قیمت پایین‌تر، ضعف تولید‌کنندگان داخلی و همچنین کم‌توجهی به ورود و عرضه قطعه به بازار لوازم یدکی جست‌وجو کرد البته در این بین، فاکتور قیمت قطعا از اهمیت بالایی برای مشتریان برخوردار است، چه آنکه سبب می‌شود آنها گاهی قید کیفیت را نیز زده و از قطعات کم کیفیت قاچاق استفاده کنند.
خبرنگار : زهرا حریری
 

کد خبر 127010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha