خودروهایی که با وجود ثبت سفارش همچنان در گمرکات بلاتکلیفند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به آخرین وضع خودروهای دپو شده در گمرکات ، واردات را تنها راه گشایش در بازار خودرو کشور اعلام کرد و گفت : به رغم راهکارهای ارائه شده به دولت و مجلس تاکنون پاسخی از سوی مسئولان در خصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو اعلام نشده است.

مهدی دادفر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به گذشت نزدیک به یک ماه از اتمام مهلت ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک اظهار داشت : همچنان بالغ بر 2400 دستگاه خودرو در گمرکات باقی است که حدود 1100 دستگاه از این خودروها در اختیار مرجع قضایی است و الباقی آنها نیز کماکان بلاتکلیف است .

وی با توجه به آخرین وضعیت خودروهای فاقد ثبت سفارش تصریح کرد : اگر چه اکثر خودروهای دارای ثبت سفارش و دپو در گمرکات در آخرین مهلت تعیین شده ترخیص شدند اما عمده خودروهای باقی مانده در گمرک که تاکنون امکان ترخیص پیدا نکردند یا ثبت سفارش نداشته و یا بالای 2500 سی سی بوده و مشکلاتی به لحاظ استانداردی داشتند.

وی افزود : در حال حاضر تنها مشکل در خصوص افرادی است که هم اظهارنامه داشتند و هم ثبت سفارش و پرداختی های گمرکی را انجام دادند اما برای ترخیص به آخرین مهلت تعیین شده در تاریخ 26 شهریور امسال نرسیدند بنابراین همچنان بلاتکلیف هستند.

 

مهدی دادفر

 

تداوم توقف 1100خودرو دارای مشکل قضایی در گمرکات / تاکنون هیچ حکم برائتی برای خودروهای توقیفی صادر نشده است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد : تاکنون برای هیچ کدام از خودروهایی که به دلیل مشکل قضایی ترخیص نشدند حکم برائت صادر نشده است .

به گفته دادفر در مهلت تعیین شده برای ترخیص خودروها مرجع قضایی تمام تلاش خود را برای آزادسازی این خودروها بکار گرفت و آنهایی که همچنان آزاد نشدند خودروهایی هستند که مشکلات زیادی در فرایند ترخیص داشتند .

وی همچنین در خصوص رفع مشکل ترخیص خودروهای فاقد ثبت سفارش گفت : در صورتی که دولت سامانه ثبت سفارش را باز کند امکان ترخیص این خودروها نیز فراهم می شود اما بعید است چنین اقدامی از سوی دولت صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد : خودروها رسوب شده در گمرکات متعلق به مردم ایران است که متاسفانه بیش از دو 3 سال است که در گمرکات دپو شدند در حالی که بعضا این خودروها کل سرمایه صاحبان آنهاست گه با وجود اعتراضات آنها کماکان به دلیل مشکل ثبت سفارش در گمرکات باقی است .

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان در صورت صدور حکم برائت امکان ترخیص خودروهای دارای مشکل قضایی حل می شود.

دادفر همچنین به برخی گمانه زنی ها در خصوص واردات خودرو در سال جاری اشاره و با تاکید بر سیاست دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو ، تصریح کرد : علی رغم سیاست دولت ، واردات تنها راه گشایش در بازار خودرو کشور و تنها راه اثر گذاری بر دیگر بازارهاست .

 

لزوم تغییر تاکتیک دولت در خصوص واردات خودرو

وی گفت : ای کاش نگاه مسئولان در خصوص واردات خودرو تغییر می کرد و با حفظ اصول و بازنگری در تاکتیک در جریان فعلی تغییراتی ایجاد می کردند چرا که با تغییر نگاه دولت به حوزه واردات خودرو می توان بازار را کنترل و نظارت نمود و قیمت ها را نیز کاهش داد .

وی تصریح کرد : با واردات خودرو می توان از خروج ارز نیز جلوگیری کرد و راهکاری که بارها به مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس ارائه شده است اما تاکنون هیچ واکنشی در این خصوص از سوی مسئولان اعلام نشده است.

 

تاثیر واردات با سرمایه ایرانیان خارج از کشور بر افت قیمت در بازار خودرو

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه انبوه مشکلات مانع از تمرکز و تفکر مسئولان در خصوص راهکارهای درست در شرایط کنونی بازار خودرو شده است ، افزود : پیشنهاد ما این است که چنانچه اقایان از بازار خودرو شروع کنند و آثار و نتایج آن را در سایر بازارها مشاهده خواهند کرد.

دادفر در پایان با تاکید بر تاثیر واردات خودرو با سرمایه ایرانیان خارج از کشور بر بازار خودرو خاطر نشان کرد : در صورت موافقت دولت با آزادسازی واردات خودرو توسط ایرانیان و یا سرمایه داران خارج از کشور با تایید سفارت مبدا مبنی بر تمکن مالی به سرعت شاهد کاهش 50 تا یک میلیاردی در قیمت خودروهای داخلی و خارجی در کشور خواهیم بود.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 127053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha