کد خبر 127075
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
چرا شاسی بلند و وانت محبوب شدند؟

چه چیزی باعث رونق و گسترش خودروهای شاسی بلند (اس یو وی) و وانت ها شده، حس غروری که به راننده دست می دهد یا قابلیت های متعدد این خودروها است؟

به گزارش پرشین خودرو، مردم دنیا به خصوص آمریکایی ها عاشق خودروهای اس یو وی (شاسی بلند) و وانت هستند. اما چه چیزی باعث محبوبیت این دو سگمنت از بازار شده است؟ مخصوصاً این روزها. این پرسش فقط یک پاسخ ندارد. در حقیقت رونق این نوع خودروها جنبه های مختلفی دارد.

با این که خودروهای سدان هم راحت تر و هم کم مصرف تر هستند و رانندگی با آن خیلی بهتر است کاهش فروش آنها منطقی به نظر نمی رسد اما افول و کاهش فروش آنها در چند دهه گذشته یک حقیقت است. بخشی از این تغییر در گرایش مردم حس غرور یا پرستژی است که این خودروها به صاحبان آن می دهد. اما این حقیقت را هم نمی توان انکار کرد که زیر درب موتور این خودروها قابلیت ها و فناوری های جدیدی پنهان شده و این خودروها را می توان به راحتی به دشت و دمن برد، با آنها میتوان قایق یا هر وسیله تفریحی دیگر مثل کاروان مخصوص سفر را یدک کشید،‌ کارهایی که با یک خودروی سدان متوسط ممکن نیست. شما هرگز ندیده اید که یک تویوتای کرولا در حال عبور از مسیر روبکان Rubicon Trail باشد.

 

شاسی بلند

 


البته یکی از مهمترین دلایل در بازار آمریکا حمایتی است که حکومت این کشور از دهه 1970 به بعد به عمل آورده است. برای رونق این خودروها دولت آمریکا طرحی با عنوان اقتصاد سوخت متوسط بنگاه های اقتصادی یا Corporate Average Fuel Economy به اجرا درآورد. این طرح بیشتر به دلیل نیاز به بهبود در اثربخشی،‌ کارایی و به طور کلی بهره وری و بازده خودروها مطرح شد که البته نتیجه حقیقی این مقررات و قوانین این بود که خودروسازان آمریکایی به تدریج اندازه خودروها را کوچک تر کردند. البته این قوانین تأثیر زیادی روی وانت ها نگذاشت و همین باعث شیفت شدن تقاضای مصرف کنندگان شد. خیلی از مردم آمریکا خودروهای بزرگ مخصوصاً 8 سیلندر دوست دارند و وقتی تنها گزینه آنها وانت باقی ماند به همان وانت روی آوردند.

منبع: سایپا

کد خبر 127075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha