راهکار دولت و مجلس برای جلوگیری از زیان خودروسازان اجرایی می شود؟ / واگذاری قیمت خودرو به سازمان حمایت در صورت موافقت مصوبه سران قوا و مجلس

بر اساس آخرین تصمیمات کمیته خودرو قرار است دولت و مجلس راهکاری را تا نهایی شدن طرح مجلس اجرایی کند که خودروسازان بیش از این از روند کنونی قیمت گذاری خودرو زیان نکنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی قرار است سازمان حمایت در فاصله نهایی شدن طرح مجلس قیمت خودروسازان را تعیین کند که برآوردها حاکی است با توجه به روند صعودی زیان خودروسازان و آمار 4 هزار میلیاردی زیان هر یک از شرکتهای خودروساز در 3 ماهه اول امسال، احتمالا زیان هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز در نیمه نخست امسال به حداقل10 هزار میلیارد تومان رسیده باشد.


در شرایطی این روزها صحبت از راهکار کمیته خودرو در خصوص شیوه قیمت گذاری خودرو می شود که پیش از این رئیس انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار ما از ارائه راهکار خودروسازان در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو و رایزنی دولت با خودروسازان خبر داده بود. موضوعی که با شدت گرفتن نابسامانی قیمت ها و روند صعودی زیان خودروسازان منجر به تشکیل جلسات وزیر جدید صمت با مجلس و نمایندگان شرکتهای خودروساز و دریافت راهکار پیشنهادی آنها شد.


البته این نشست ها در کمیته خودرو با هدف بررسی طرح پیشنهادی مجلس ادامه یافت و موجب بررسی بیشتر بندهای ارائه شده در طرح تحول در صنعت خودرو و تغییر قیمت پایه خودرو در بورس کالا بر اساس این طرح شد اما در نهایت با توجه به روال قانونی بررسی و تصویب این طرح در مجلس، موضوع طرح راهکاری برای جلوگیری از وضع کنونی قیمت ها و افزایش زیان خودروسازان مطرح گردید.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران در جلسه اخیر کمیته خودرو اگر چه نظر خودروسازان بر فروش در حاشیه بازار بود اما نمایندگان با توجه به رشد قیمت ها در بازار، قیمت گذاری در حاشیه بازار را نپذیرفتند و اعلام کردند که مجلس مخالف فروش خودرو در حاشیه بازار است.

احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به نتیجه جلسات کمیته خودرو اظهار داشت: بر این اساس مقرر گردید تا زمان نهایی شدن طرح تحول صنعت خودرو در مجلس، هیات تعیین و تثبیت قیمت در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به جای شورای رقابت به تعیین قیمت بپردازد.

ایرادات خودروسازان به طرح پیشنهادی مجلس

وی گفت: البته در جلسات کمیته خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس نیز ایراداتی مطرح و خودروسازان خواستار رفع آنها شدند از جمله اینکه قیمت پایه را شورای رقابت تعیین نکند و سازمان حمایت تعیین کننده قیمت پایه باشد.

وی تصریح کرد: از دیگر ایرادت خودروسازان به طرح مجلس در خصوص مواد و بندهای مطرح و بوروکراسی که این طرح در اجرا ایجاد خواهد کرد این بود که بر این اساس پیشنهادی در قالب 3 بند به اعضای کمیسیون صنایع و طراحان طرح تحول ارائه شد.

 

احمد نعمت بخش



دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: بر این اساس پیشنهاد شد که سازمان حمایت بر اساس اسناد و مدارک شرکتها قیمت پایه را محاسبه و به بورس ارائه کند و در بورس نیز قیمت بر اساس عرضه و تقاضا به متقاضیان عرضه شود.

پیشنهاد توقف یک ساله شرط و شروط مجلس در عرضه خودرو در بورس

نعمت بخش تصریح کرد: البته طرح نمایندگان این بود که درصدی از قیمت پایه به قطعه سازان اختصاص یاید که با توجه به گلایه خودروسازان در این زمینه پیشنهاد شد در این طرح حداقل یک سال بندها و شرط و شروط عرضه در بورس اجرایی نشود و همانند شرکت فولاد مبارکه که قیمت فروش محصولات در بورس را تماما دریافت می کنند خودروسازان نیز چنین امکانی را داشته باشند که کل مبالغ حاصل از فروش خودرو در بورس را دریافت کند که بنا شد تا این پیشنهاد بررسی شود.

وی خاطر نشان کرد: البته در این جلسه اعضای حاضر به این نتیجه رسیدند تا نهایی شدن طرح مجلس و از سویی ادامه روند صعودی زیان خودروسازان که پیش بینی می شود در 6 ماهه اول امسال به حدود 10 هزار میلیارد تومان در هر یک از دو شرکت خودروساز رسیده باشد قیمت خودرو بر اساس محاسبات هیات تعیین و تثبیت قیمت در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و با در نظر گرفتن سود معقول برای شرکتها تعیین و اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه این راهکار با توجه به آمار 110 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف و عدم امکان پرداخت مطالبات قطعه سازان و تضعیف روزانه خودروساز و قطعه ساز ارائه شد، افزود: البته مقرر گردید این راهکار از دو طریق پیگیری و مصوب شود، بر این اساس پیشنهاد شد تا تعیین قیمت پایه توسط سازمان حمایت در سران سه قوه مصوبه و اجرایی شود و مسیر بعدی نیز بر اساس ماده 45 مجلس بود که بنا شد تا این مساله را مجلسیان مصوب نمایند.

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان تصریح کرد: بر اساس قیمتی که سازمان حمایت بر اساس فرمول هیات تعیین با در نظر گرفتن سود معقول تصویب می کند، پیش بینی می شود خودروسازان زیان نکنند تا طرح مجلس به نتیجه برسد.

نعمت بخش در پایان با اشاره به اینکه با این راهکار خودروسازان از زیان خارج خواهند شد تاکید کرد: با تعیین قیمت توسط سازمان حمایت انتظار می رود قیمت خودرو از شرایط دو نرخی خارج و بیش از این شرکتها زیان نکنند گرچه نتیجه آن تا ایجاد ثبات قیمتی و حذف رانت از بازار خودرو زمانبر است.
خبرنگار : زهرا حریری  

کد خبر 127095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha