قطعه سازان خواستار اصلاح ماهانه قراردادها و تسریع در پرداخت ها شدند

دبیر انجمن قطعه سازان با انتقاد از تاثیر روند کنونی اصلاح قرارداد قطعه سازان بر تشدید مشکل نقدینگی سازندگان، نسبت به افت شدید تولید خودروسازان ظرف هفته های آتی هشدار داد و خواستار اصلاح ماهانه قراردادها و تسریع در پرداخت قیمت قطعه سازان شد.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به مشکل جدی نقدینگی قطعه سازان، اصلاح قراردادها را از جمله محورهای مهم در نشست هیات مدیره انجمن قطعه سازان عنوان کرد و افزود: متاسفانه بر خلاف وعده و وعیدهای داده شده همچنان اصلاح قیمت های 3 ماهه دوم قطعه سازان به نتیجه نرسیده است و هنوز مبانی قیمتی قراردادها در حوزه نرخ ارز و مواد اولیه روشن نشده است به همین جهت کماکان بسیاری از قطعه سازان در زمینه اصلاح قراردادها بلاتکلیف هستند.

عدم تعیین مبانی قیمتی در قراردادهای قطعه سازان / قطعه سازان همچنان در اصلاح قیمت ها بلاتکلیفند

وی مشکل اصلی در این جریان را ادامه اصلاح قیمت ها با روش های قبلی بیان کرد و گفت: در شرایطی روند اصلاح قیمت ها با تاخیر صورت می گیرد که تمام خریدهای مواد اولیه قطعه سازان به صورت نقدی انجام می شود در حالی که عملا امکان دریافت مطالبات ظرف حداقل 3 تا 4 ماه نیز وجود ندارد.

وی با توجه به اهمیت موضوع اصلاح قراردادها از برگزاری جلسات انجمن با مدیران دو شرکت خودروسازی در روزهای آتی خبر داد و افزود: پیرو محورهای مورد بحث در خصوص اصلاح قیمت ها به زودی جلساتی را با مدیرعامل ایران خودرو و سایپا خواهیم داشت تا مبانی قیمتی در قراردادهای قطعه سازان تعیین تکلیف شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران مشکل اصلی قطعه سازان را اصلاح قیمت قراردادها هر 3 ماه یکبار مطرح کرد و اظهار داشت: در فاصله 3 ماهه ای که قرادادها اصلاح می شود قطعه سازان اختلاف قیمت زیادی را پرداخت می کنند که به دلیل عدم اصلاح قیمت ها در حساب خودروسازان لحاظ نمی شود.

بیگلو تاکید کرد: با این روند، پرداخت های قطعه سازان نیز طولانی تر و دیرتر می شود در صورتی که خریدهای مواد اولیه با قیمت های روز صورت می گیرد بنابراین قطعه سازان دیگر توان مالی برای تامین منابع و خرید مواد اولیه ندارند.

خودروسازان باید سیاست هایشان در خصوص قرارداد با قطعه سازان تغییر دهند

وی با اشاره به تاثیر مستقیم قیمت فروش خودرو بر سود و زیان قطعه سازان گفت: متاسفانه شرایط کنونی تمام قطعه سازان را وارد فاز زیان کرده است و با این روند ادامه کار امکان پذیر نخواهد بود و خودروسازان باید سیاست هایشان در خصوص قرارداد با قطعه سازان تغییر دهند.

وی در ادامه پیشنهاد قطعه سازان را اصلاح ماهانه قراردادها و پرداخت سریع اصلاح قیمت ها اعلام کرد و افزود: اینکه قراردادها ماهانه اصلاح شود اما پرداخت چند هفته بعد انجام شود دیگر برای قطعه سازان به لحاظ تامین منابع مالی قابل تحمل نیست.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد: پرداخت سریع اصلاح قیمت قراردادها توسط خودروسازان با وجود چند دهه تجربه و سیستم های مالی و اقتصادی امکان پذیر است.

چتر نهاده های نظارتی مانع عملکرد مدیران خودروساز در اصلاح سریع قیمت هاست

به گفته بیگلو خودروسازان با وجود سیستم های مالی هر ماه می توانند قراردادها را بازنگری و پارامترهای تعریف شده را تغییر بدهند تا قیمت ها به روز شود منتهی چتری که نهاد های نظارتی بر روی دو خودروساز بزرگ زدند مانع عملکرد سریع خودروسازان و اصلاح طولانی قراردادهای قطعه سازان شده است.

 

مازیار بیگلو



وی افزود: البته خودروسازان نیز باید پاسخ گوی مجامع و هیات مدیره باشد از این رو تمایل دارند که هر چه میتوانند در پرداخت ها زمان بخرد تا زیان کمتری را ثبت کند.

قطعه سازان نباید جور تصمیمات سیاسی دولت را بکشد

وی همچنین با توجه به اجرای سیاست های دولت در خودروسازی کشور تاکید کرد: البته همچنان بخش مهمی از خودروسازی دولتی است و ناگزیر به اجرای سیاست های دولتی است اما قطعه سازان بخش خصوصی هستند و این بخش نباید جور تصمیمات سیاسی دولت را بکشد.

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه به آخرین روند اصلاح قیمت قرارداد قطعه سازان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد 3 ماهه اول بسیاری از قطعه سازان اصلاح شده اما درصد زیادی از اصلاح قیمت ها به حساب های قطعه سازان واریز نشده است لذا قابل رویت نیست.

بیگلو افزود: در مورد 3 ماهه دوم امسال هیچ اقدام و توافق نهایی انجام نشده است و با وجود برگزاری جلسات و مذاکرات متاسفانه تاکنون خصوص نتیجه نهایی حاصل نشده و همچنان قطعه سازان در خصوص قیمت های 3 ماهه دوم امسال بلاتکلیفند.

قطعه سازان در اصلاح قراردادهای سال گذشته فریب خوردند

وی همچنین در خصوص اصلاح قراردادهای 3 ماهه پایانی سال 98 قطعه سازان گفت: متاسفانه قطعه سازان در خصوص اصلاح قراردادهای سه ماه پایانی سال گذشته فریب خوردند و در برهه ای که تولید روند صعودی داشت و قطعه سازان نگرانی قیمتی داشتند خودروساز وعده اصلاح قیمت را به سال جدید موکول کرد اما هیچ اتفاقی در سال جدید در خصوص اصلاح قراردادهای 3 ماهه پایانی سال 98 نیفتاد و خودروسازان به بهانه های مختلف زمان خریدند و متاسفانه حق قطعه سازان در خصوص قراردادهای پایانی سال گذشته خورده شد اما این حقی است که بر گردن خودروساز است و باید پرداخت کند.

رفع دغدغه نقدینگی با اصلاح قراردادهای قطعه سازان

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز دغدغه جدی قطعه سازان نقدینگی است، یاد آور شد: با اصلاح قیمت ها این دغدغه نیز تا حدودی مرتفع خواهد شد.

وی در پایان نسبت به ادامه تاخیر در اصلاح قراردادها و افت تولید در این صنعت هشدار داد و گفت: با این روندی که در اصلاح قیمت ها وجود دارد و مشکلات جدی نقدینگی قطعه سازان مطمئنا ظرف هفته های آتی شاهد کاهش شدید تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهیم بود، افتی که در این شرایط اجتناب ناپذیر است، مگر اینکه از هم اکنون سیاست ها تغییر کند و قیمت های قطعه سازان اصلاح و برای تامین منابع مالی این صنعت فکری شود.
خبرنگار: زهرا حریری 

کد خبر 127133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha