کد خبر 127154
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
آلودگی هوا در شرایط کرونا میهمان تهرانی‌ها

درحالی که هنوز یک ماه هم از پاییز نگذشته است هوای تهران برای پنجمین روز پیاپی آلوده اعلام شد. آلودگی هوا امسال نه تنها نفس‌ها را تنگ و سرفه‌ها را بیشتر می‌کند بلکه باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، کیفیت هوا در تهران طی چهار روز اخیر (از ۲۰ تا ۲۳ مهر) به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی شرایط جوی پایدار و آلودگی هوا در تهران کماکان تا اواسط هفته آینده ادامه دارد.

در این شرایط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای از بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان خواسته است که از فعالیت بدنی در فضای باز خودداری کنند همچنین در این اطلاعیه توصیه شده است که شهروندان هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها دقت داشته باشند و از سر ریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها جلوگیری کنند. از دیگر توصیه‌های محیط زیست استان تهران خودداری از هرگونه فعالیتی است که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی و مانند آن اشاره کرد.


آلودگی هوا بر اثر افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در تهران و برخی از کلانشهرهای دیگر از جمله البرز درحالی آغاز شده است که نگرانی‌هایی از تاثیر آن بر شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹ و افزایش تلفات این بیماری وجود دارد. بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

 

آلودگی هوا



بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مواجهه کوتاه مدت با ذرات معلق می‌تواند منجر به تشدید علائم بیماری‌های قلبی و ریوی شود همچنین مواجهه طولانی مدت با این آلاینده سبب تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود. اخیرا مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده است که آلودگی هوا باعث التهاب (inflammation) و آسیب به سلول‌های افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند، می‌شود همچنین شواهد نشان می‌دهد وقتی این فرآیند در بدن رخ دهد پاسخ سیستم ایمنی به عفونت‌ها به شدت سرکوب می‌شود و باعث می‌شود افراد هنگام دچار شدن به یک عفونت تنفسی نتوانند مقاومت لازم را نشان دهند.

درحال حاضر هوای تعدادی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران و البرز آلوده شده است و این آلودگی در کنار شیوع ویروس کرونا راه نفس را بر شهروندان بسته‌ است. سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که برای مدیریت آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال هفت پیشنهاد کم هزینه و قابل اجرا در زمان کوتاه را به ستاد ملی کرونا داده است تا طی این ایام اجرایی شود اما به هرحال باید بدانیم که باتوجه به شیوع ویروس کرونا سال سخت و پیچیده‌ای برای مدیریت آلودگی هوا خواهیم داشت.

بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - پیش از این درباره پیشنهادات سازمان محیط زیست به ستاد ملی کرونا گفته بود: ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف کلان‌شهرها، ممنوعیت ورود کامیون‌هایی که سن آن‌ها بیشتر از ۲۰ سال است به تهران و الزام شهرداری به نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های قدیمی از جمله این پیشنهادات است که در کمیته امنیتی ستاد کرونا و کارگروه آلودگی هوای استان تهران مورد موافقت قرار گرفته و اکنون به ستاد ملی کرونا فرستاده شده است و درصورت تصویب لازم‌الاجرا خواهد شد.

باتوجه به اینکه آلودگی هوا علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و تضعیف سیستم ایمنی بدن خود باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود، انتظار می‌رود پیش از آنکه در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار گیریم، دستگاه‌های مسئول تمهیدات لازم ر ا برای کنترل آلودگی هوا طی امسال اتخاذ و آن‌ها را اجرایی کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 127154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha