3 شاخصی که سرمایه های سرگردان را راهی بازار خودرو کرد / ساز و کاری منظم برای کشف قیمت واقعی خودرو

بازار خودرو در حالی روزهای ملتهبی را پشت سر می گذارد که همچنان رکود معاملات بر بازار حاکم است با این حال روند افزایشی قیمت دلار عاملی شده تا دلالان و واسطه گران بازار خودرو متأثر از این جریان روزانه قیمت‌ها را بدون هیچ ضابطه خاصی افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که نرخ ارز به قطب نمای قیمت در بازار خودرو تبدیل شده که بررسی وضعیت صنعت و بازار خودرو نشان می‌دهد سه شاخص نرخ ارز، تورم انتظاری و کاهش عرضه، بیشترین سهم را در ایجاد آشفتگی بازار خودرو داشته است.

در شرایطی که هر سه این شاخص ها از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر می‌پذیرند همچنان بازار خودرو متاثر از این شاخص هاست به طوری که افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از شاخص های مهم و موثر در بازار در هفته‌های اخیر، طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران را راهی بازار خودرو کرده است. این جریان در حالی است که بسیاری از مسئولان و فعالان بازار پیش بینی می کنند که قیمت‌ها به زودی روندی کاهشی را تجربه خواهد کرد.

با این حال آنچه مشخص است این روزها سرمایه‌های سرگردان با وجود نوسان قیمتی در بازار ارز و سکه و همچنین افت شاخص‌های بورس، بازار خودرو را مطمئن‌تر از باقی بازارهای دیگر می‌دانند به طوری که از ابتدای امسال این اطمینان هر روز بر التهابات بازار خودرو افزوده است.

 

خط تولید خودرو



البته روند صعودی نرخ تورم نیز که از رشد نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد از دیگر عوامل و شاخص هایی است که موجب صعودی شدن قیمت خودرو شده است. هر چند افت ارزش پول ملی نیز در جهت دهی سرمایه های سرگردان به بازار خودرو تاثیر بسیاری داشته است و دارندگان این سرمایه‌ها با حضور در بازار خودرو به دنبال این هستند تا با تبدیل ریال به خودرو از افت ارزش سرمایه خود محافظت کنند.

حال در چنین شرایطی که بازار خودرو از منطق قیمت گذاری خارج و بلاتکلیفی خریداران را بیش از گذشته کرده است وزارت صنعت مدعی است با ارائه طرح‌های فروش مختلفی که از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود بازار خودرو و جریان تقاضا در این بازار را مدیریت می کند روندی که در دو سه ماه اخیر با عرضه محدود خودروسازان نتیجه ای جز سیر صعودی قیمت ها را به دنبال نداشته است.

البته با حضور وزیر جدید صمت انتظارات برای اجرای راهکاری سریع و کاربردی برای مدیریت بازار خودرو بیش از پیش شده است. وزیر جدید نیز در اولین روزهای مسئولیت در وزارت صمت با تشکیل جلسات کمیته خودرو و دریافت نظرات کارشناسان و نمایندگان شرکت های خودروساز به دنبال اجرای طرحی برای خروج از وضع کنونی بازار خودرو است.

هر چند نمایندگان مجلس جدید نیز از بدو آغاز دور جدید مجلس و به دنبال آشفتگی بازار خودرو و مسکوت ماندن طرح ساماندهی صنعت خودرو در دور قبل مجلس، دست بکار شدند و با تدوین طرح تحول در صنعت و بازار خودرو پیشنهاداتی را برای مدیریت تقاضا و قیمت در بازار خودرو ارائه کردند که بخشی از آن عرضه خودرو در بورس کالا است.

راهکارهایی که در هفته های اخیر نقدهای زیادی در خصوص آن ارائه شده است با این حال تا تصویب این طرح در مجلس، بازار خودرو نیازمند راهکاری است که از هرج و مرجی که در قیمت ها ایجاد شده رها شود.

بر همین اساس برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند برای شکستن حباب عجیب قیمتی در بازار خودرو، ساز و کاری منظم برای کشف قیمت واقعی خودروها نیاز است همچنین به گفته بسیاری از فعالان بازار، عرضه و تقاضا باید در بازار متعادل شود تا قیمت منطقی و واقعی هر خودرو کشف شود.

با این وجود به نظر می رسد افزایش سرمایه‌های سرگردان در کنار تقاضای مصرفی معمول سبب شده تا کفه تقاضا نسبت به عرضه سنگین‌تر شود و این مساله عاملی بر رشد قیمت‌ها در بازار خودرو شود. شرایطی که به مشکلات کلان اقتصادی گره خورده و تا وضعیت کنونی اقتصاد کشور به ثبات نرسد کماکان می باید در انتظار وضعیتی وخیم تر در بازار خودرو و جریان تولید در کشور بود.
 

کد خبر 127177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha