کد خبر 127215
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کمربند ایمنی، دردسر تازه تاکاتا

به نظر می رسد که داستان معیوب بودن محصولات شرکت ژاپنی تاکاتا پایانی ندارد.

به گزارش پرشین خودرو، در یک دهه گذشته میلیون ها خودرو به خاطر نقص در کیسه هوای ساخت کارخانه ژاپنی «تاکاتا» فراخوانده شده اند و به خاطر نقص در این کیسه های هوا صدها نفر مجروح و ده ها نفر کشته شده اند. حالا اطلاع رسانی شده است که همان تأمین کننده، «کمربند های ایمنی معیوب» به بازار تحویل داده و میلیون ها خودرو باید به خاطر آن فراخوانده شوند.

تاکاتا در سال 2017 ورشکسته شد و «سیستم های ایمنی جویسان» Joyson Safety Systems باقیمانده این کمپانی را خریداری کرد. کمپانی جدید اطلاعات تست های 20 ساله در خصوص کمربند ایمنی ساخت تاکاتا را مورد بررسی قرار داده و با مغایرت های مواجه شده و معلوم است که بعضی از اعداد به صورت عمدی تغییر داده شده است و اطلاعات ذخیره شده نشان می دهد که تاکاتا در آن زمان قادر به پاس کردن استانداردها نبوده است.


نهادهای نظارت کننده در ژاپن هم به طور جداگانه تحقیق و تفحص انجام داده اند و در گزارش خود خبر از این داده اند که به احتمال زیاد خودروسازان ناچار می شوند خود را برای فراخوانی عظیم آماده کنند. اگر ایمنی این کمربندها صحه گذاری نشود، آثار آن بسیار بزرگ خواهد بود. تاکاتا برای 40 درصد از خودروسازان ژاپنی و 30 درصد از محصولات جهانی تاروپود (webbing) مخصوص بندهای کمربند تأمین کرده است.

 

تاکاتا



تاکاتا یکی از بزرگترین تأمین کنندگان سیستم های ایمنی خودرو جهانی بود که سقوط آن از سال 2014

شروع شد وقتی که کیسه های هوای ایمنی تولید این کارخانه بعد از گذشت زمان دچار نقصان شده و در اثر انفجار، ذرات پلاستیکی و فلزی را با سرعت بسیار بالا به سمت سرنشینان پرتاب می کرد. این عیب در محصول، صدها نفر را مجروح کرد و جان ده ها نفر را گرفت. اوایل ماه اکتبر هوندا هفدهمین مرگ ناشی از نقص کیسه هوا را تأیید کرد. از سال 2014 میلیون ها خودرو برای رفع این نقص به نمایندگی ها فراخوانده شده اند. فقط 70 میلیون خودرو در آمریکا رفع نقص شده اند. هنوز در آمریکا 6 میلیون خودروی دیگر وجود دارد که هنوز رفع عیب نشده اند. در فوریه سال 2017 تاکاتا موافقت کرد 1 میلیارد دلار جریمه بپردازد تا بازرسی در ایالات متحده خاتمه یابد. 4 ماه بعد از آن هم اعلام ورشکستگی کرد. اکثر دارایی های آن را سیستم های ایمنی کلید Key Safety Systems تصاحب کرد و نام خود را به سیستم های ایمنی جویسان تغییر داد.

هنوز معلوم نیست چه تعداد خودرو باید از لحاظ نقص در کمربند ایمنی فراخوانده شوند. اما نتایج بررسی های این شرکت نشان داده که تاکاتا در کارخانه هیکون ژاپن قادر به رعایت استانداردها نبوده و در آمار و ارقام دستکاری کرده است.

تویوتا در پاسخ ایمیلی به شبکه خبری «ان بی سی» اعلام کرده است که : «ایمنی مشتریان ما بالاترین اولویت ما است و ما در حال بررسی مدل خودروهایی هستیم که ممکن است با این نقص مواجه باشند.»

بیشتر مشتریان تاکاتا، ژاپنی و بزرگترین آمار متعلق به شرکت هوندا است با این حال محصولات آن سر از خودروهای فِراری و حتی جنرال موتورز هم در آورده است.

هوندا هم در بیانیه خود گفته است: «شرکت هوندا از تحقیق و تفحص نهادهای نظارتی ژاپن باخبر است و در جریان اطلاعا رسانی شرکت «سیستم های ایمنی جویسان» هم هست و در حال حاضر در حال بررسی آثار آن روی محصولات شرکت هوندا است.»

به احتمال زیاد به زودی «اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی» NHTSA در آمریکا هم به این موضوع ورود خواهد کرد.

منبع: سایپا

کد خبر 127215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha