سوءظن ١٠ ساله شورای رقابت به صنعت خودرو

شورای رقابت در ١٠ سال گذشته با سوء ظنى كه نسبت به صنعت خودرو داشته، از واقعیت هاى بازار به تدریج دور شده و نه تنها به این صنعت كمكى نكرده بلکه موجب سرازیری بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان و واسطه ها شده و ضرر و زیان هنگفت به صنعت خودرو و مصرف كننده نهایى وارد کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، امیر حسین جلالی نایب رییس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران، با بیان این مطلب در خصوص نقش شورای رقابت در بازار خودرو، با اشاره به اینکه شوراى رقابت به صورت انتزاعى روى خودروسازان تمركز کرده است، گفت: باید تمام مؤلفه هاى دخیل در این صنعت مانند قطعه سازان، تامین كنندگان مواد اولیه دولتى و خصولتى، نرخ ارز را به صورت بر خط (آنلاین) رصد كرده و در تعیین قیمت فروش خودرو با لحاظ كردن تمام پارامترهاى مرتبط انجام دهد.

وی تصریح کرد: شورای رقابت با مداخلات غیر همه جانبه خود مانع از فروش خودرو با قیمت صحیح شده و موجب زیان هاى غیر قابل جبران به این صنعت مولد شغل و تكنولوژى از جمله توقف توسعه محصول و تكنولوژى شده است. محاسبه قیمت تمام شده براى اهل فن كارى آسان است كه شركت هایى مانند رنو پارس، آن را به آسانى انجام دادند و تولیداتشان هم از اقبال خوبى نزد مصرف كننده نهایى برخوردار بود.

 

امیرحسین جلالی



جلالی با تاکید بر عدم دسترسى شوراى رقابت به قیمت هاى واقعی تمام شده گفت: قیمت هاى فروش ثبت شده در دفاتر خودروسازان همیشه به روز نیستند و حتی هنوز بر مبنای دلار ١١٥٠٠ تومان بوده و براى تعداد كمى از قطعه سازان قیمت ها بر اساس دلار ١٨٥٠٠ تومان اصلاح شده كه بعضا در دفاتر خودروسازان ثبت نشده است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سازان به جز تعدادی محدود برای بهره مندی از شوراى رقابت در مقاصد خاص خود، با این شورا تا به حال تماس قابل ملاحظه ای نداشته اند، تصریح کرد: قیمت گذارى یك روش قدیمى براى حمایت از مصرف كننده نهایى و براى حل مشكلی در زمانی محدود، مفید است ولى سازمان حمایت از مصرف كننده، روش بهترى از جمله آماده سازی زمینه رقابت با بهبود فضاى كسب و كار و ایجاد جذابیت تولید براى كار افرینان واقعى است.

نایب رییس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران عرضه خودرو در بورس با هدف رسیدن به قیمت واقعى را فعالیت جدیدى عنوان و خاطرنشان کرد: بدون اصلاح اقتصاد كلان و عدم بخشى نگرى سازمان هاى ذیربط نمی توان به آن دلبستگى چندانى داشت و مدیران و هیات مدیره خودروسازان باید قدرت اعمال مدیریت تام در حوزه فعالیت خود داشته باشند تا بتوان انتظار بهبود داشت.

کد خبر 127243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha