آغاز موج ورشکستگی در صنعت قطعه سازی کشور / عرضه خودرو در بورس گره گشا نیست

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ، نقدینگی را بزرگترین چالش امروز صنعت قطعه سازی کشور عنوان کرد و گفت : قطعه سازان امروز در سه جبهه تورم ، قیمت گذاری و فشارهای مالیاتی محاصره شده اند و موج ورشکستگی در صنعت قطعه سازی ظاهر شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، گلوردی گلستانی با بیان این مطلب در نشست صمیمی با خبرنگاران، سایه سنگین دولت را بزرگترین ایراد صنعت خودروسازی عنوان کرد و افزود : متاسفانه اعمال نفوذ دولت در صنعت خودرو کشور اختیارات را از هیات مدیره شرکتها گرفته و با تحمیل قیمت های دستوری هر روز زیان خودروسازان بیشتر و مشکلات نقدینگی قطعه سازان جدی تر و وضعیت واحدها بحرانی تر می شود.


وی با اشاره به اینکه مهمترین ابزار تولید قطعه سازان نقدینگی است ، تصریح کرد : در حالی خودروساز مجبور به اعمال قیمت های دستوری است که ۸۰ درصد جریان تولید در این صنعت توسط بخش خصوصی و قطعه سازان اداره می شود اما روز به روز مطالبات آنها در حال افزایش است و خودروساز به دلیل زیان دهی بالا قادر به پرداخت به موقع مطالبات نیست .


گلستانی همچنین به گردش مالی 10 میلیارد دلاری صنعت قطعه سازی کشور اشاره و با توجه به اهمیت این صنعت خواستار واگذاری قیمت خودرو به شرکت های خودروساز شد و تصریح کرد : در شرایطی نهاده های تولید نظیر فولاد ، آلومینیوم و مس و محصولات پلیمری اجازه افزایش قیمت دارند که خودروسازی محکوم به قیمت گذاری دستوری است جریانی که قطعه سازان را نیز به ورطه نابودی خواهد می کشاند.


تصمیمات دستوری خارج از تولید صنعت قطعه سازی را شکننده کرده است

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در ادامه با اشاره به موانع تولید قطعه سازان بخشی از مشکلات زنجیره تامین را ناشی از تصمیمات غیر ارادی بر جریان تولید اعلام کرد و گفت : مبنای تولید امروز ناشی از تصمیمات قطعه سازان نیست بلکه متاثر از تصمیمات دستوری و غیر تخصصی و اعمال نفوذ دستگاههایی است که شرایط این صنعت را سخت و شکننده کرده است .

گلستانی همچنین به مطالبات بیش از ۳۰ هزار میلیاردی قطعه سازان اشاره و خاطر نشان کرد : در حالی میزان مطالبات قطعه سازان روز به روز در حال افزایش است که در این جریان هیچ گاه تاخیر خودروساز در پرداخت مطالبات عمدی نبوده است .

وی تصریح کرد : تا زمانی که خودروساز در سراشیبی سقوط و زیان قرار دارد قطعه ساز را هم با خود می برد و این جریان تحلیل توان مالی قطعه سازان و حجم عظیم بیکاری در این صنعت را به همراه خواهد داشت.

 

گلوردی گلستانی



قیمت‌گذاری خودرو در بورس نیز مسیر انحرافی است

گلستانی در ادامه دلالان را همه کاره بازار خودرو دانست و گفت : در شرایطی هر روز فاصله قیمتی کارخانه‌ و بازاری خودروها شدیدتر می شود که این تفاوت قیمت فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود اما ضرر آن را خودروساز، قطعه‌ساز و مردم می‌پردازند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان در ادامه با اشاره به طرح مباحثی همچون قیمت‌گذاری خودرو در بورس یا حاشیه بازار اظهار کرد : این راهکارها نیز چاره‌ساز نیست و باید مسوولان اجازه دهند محصولات خودروسازان پس از محاسبه قیمت تمام‌شده، با یک سود منطقی و در بازار عرضه و تقاضا به فروش برسد.

گلستانی افزود : قیمت‌گذاری خودرو در بورس نیز مسیری انحرافی است و گشایشی در بازار خودرو ایجاد نخواهد کرد ، زیرا کشف قیمت در بورس سخت است، اما در مقابل خودروسازان باید این اختیار را داشته باشند که قیمت نهایی محصولات را با سود معقول محاسبه و به فروش برسانند.

وی در ادامه ناهماهنگی ها در تولید را عاملی موثر در خروج سرمایه از صنعت قطعه سازی عنوان کرد و گفت : متاسفانه عدم هماهنگی در تولید موجب کاهش انگیزه قطعه سازان به سرمایه گذاری در این صنعت می شود و به تدریج سرمایه ها به سمت سایر بازارها از جمله ارز، سکه، طلا و غیره سوق خواهد یافت.

گلستانی با اشاره به سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی برای توسعه قطعه سازی در کشور تاکید کرد : به رغم تلاش های صورت گرفته بخش خصوصی امروز شاهد زیان های چندین هزار میلیاردی بخش خصوصی و در مقابل سودهای چندین هزار میلیاردی فولادی ها، پتروشیمی ها و غیره هستیم.


حجم بالای سرمایه های سرگردان کمر تولید و اقتصاد را شکست

رئیس انجمن قطعه سازان همچنین از تلاش های وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در جهت حل مشکلات این صنعت قدر دانی کرد و گفت : با وجود اینکه مدت کوتاهی از حضور وزیر جدید صمت می گذرد اما در همین فرصت کم در وزارتخانه پای درد و دل اهالی قطعه‌سازی نشست و کارشناسان و معاونان وزارتخانه نیز به دنبال چهار اندیشی هستند.

گلستانی در ادامه به تاثیر تورم در تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای اشاره و افزود : امروز حجم بالای نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در بازار کمر تولید و اقتصاد را شکسته است و اوضاع بازار خودرو کشور را نیز برهم زده است .

وی در پایان خواستار کاهش تولید برای جلوگیری از افزایش زیاندهی در صنعت خودرو وقطعه سازی شد و خاطرنشان کرد : در شرایط کنونی بهتر است تا میزان تولید کاهش یابد تا صنعت خودرو و قطعه سازی از جریان زیان‌دهی خارج شوند.
 

کد خبر 127252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha