راه اندازی نرم‌افزار ارتقای ارائه سرویس ترافیک هوایی

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی گفت: با راه اندازی و عملیاتی شدن نرم افزار ارتقای ارائه سرویس ترافیک هوایی تا 6 ماه آینده، شرکت های هواپیمایی می توانند درخواست عبور از فضای کشور جمهوری اسلامی ایران را در قالب طرح های پروازی ارسال کنند.

به گزارش پرشین خودرو، امیرحسین صادقچه درباره تعداد پروازهای داخلی و عبوری در شرایط کرونا، اظهار داشت: پیش از به وجود آمدن شرایط کرونا در آسمان کشور روزانه 1450 تا 1550 پرواز از سرویس ترافیک هوایی بهره مند می شدند که سهم پروازهای عبوری در این آمار بین 750 تا 850 پرواز بود.


وی ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و تحت تاثیر قرار گرفتن پروازها از این شرایط بحرانی، تعداد پروازهای داخلی و عبوری از دی ماه سال گذشته سیر نزولی پیدا کرد.


مدیرکل کنترل ترافیک هوایی بیان کرد: در اواخر سال شمسی گذشته، همه کشورها به طور جدی تحت تأثیر گسترش این ویروس واقع شدند و تصمیم به لغو و کاهش تردد پروازها توسط همه کشورها صورت گرفت و به تبع آن در کشور ما نیز تعداد پروازها به طور قابل توجهی کاهش یافت و با کاهش درآمد در بخش حمل و نقل هوایی مواجه شدیم.


صادقچه عنوان کرد: پس از کنترل نسبی شرایط بحران و اعمال پروتکل های بهداشتی در صنعت هوانوردی در 6 ماهه نخست امسال، تعداد پروازها رو به افزایش گذاشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت های هواپیمایی خواستار افزایش پروازهای عبوری خود از آسمان ایران هستند، گفت: امیدواریم با توجه به شرایط موجود، فرصت جذب بیشتری را برای پروازهای عبوری ایجاد کنیم.



* رفع مشکلات موجود در ارائه سرویس اطلاعات هوانوردی

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با اشاره به روز جهانی کنترل ترافیک هوایی، درباره مجموعه کنترل ترافیک هوایی توضیح داد: در این مجموعه 3 معاونت شامل «مرکز کنترل فضای کشور»، «امور فرودگاهی-هوانوردی» و «جریان ترافیک هوایی» فعالیت می کنند.

صادقچه افزود: پیگیر نرم افزار و اتوماسیون در اداره اطلاعات هوانوردی هستیم تا بتوانیم سرویس اطلاعات هوانوردی را بر اساس آخرین استانداردها و الزامات سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی و با تلاش متخصصان به روز کنیم؛ قطعاً می توان با بکارگیری این نرم افزار، مسایل و مشکلات موجود در ارائه سرویس اطلاعات هوانوردی را برطرف کرد.

 

 



* جزئیات راه اندازی نرم افزار ارتقای ارائه سرویس ترافیک هوایی

وی اظهار داشت: نرم افزار دیگری در دست اجرا است که می تواند در ارتقای ارائه سرویس ترافیک هوایی نقش بسزایی داشته باشد و کمک می کند در آینده طرح پروازها را مدیریت کنیم.



* امکان درخواست عبور از فضای کشور در قالب طرح های پروازی برای ایرلاین های دنیا

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی افزود: با راه اندازی و عملیاتی شدن این نرم افزار، شرکت های هواپیمایی می توانند درخواست عبور از فراز کشور جمهوری اسلامی ایران را در قالب طرح های پروازی ارسال کنند، این طرح ها در نرم افزار بر اساس رویه‌ها و قوانین موجود مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نداشتن مشکل تأییدیه، مجوز پروازی صادر خواهد شد.

صادقچه با بیان اینکه امیدواریم این نرم افزار تا 6 ماه دیگر به بهره برداری برسد، اظهار کرد: بکارگیری این نرم افزار موجب افزایش سرعت و دقت در کار شده و با استفاده از بانک های اطلاعات پروازی این سامانه، می توان با ایجاد توازن بین تقاضاها و ظرفیت فضای کشور، در ارتقای ارائه سرویس ترافیک هوایی برنامه ریزی کرد.



*جذب سهم بیشتری از پروازهای عبوری منطقه با ایجاد مسیرهای کوتاه و مستقیم

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با بیان اینکه در حوزه فضای کشور، فرودگاه ها و کنترل ترافیک هوایی طرح های قابل بررسی ارایه شده است، گفت: نیازمند رادار و اتوماسیون های جدید، سوئیچینگ و پشتیبان هستیم.

وی درباره راهکارهای جذب پروازهای عبوری و تشویق شرکت های هواپیمایی برای استفاده از فضای ایران گفت: ایجاد مسیرهای مستقیم و استفاده بهینه از فضا همواره مورد تأکید ایکائو است و ایجاد مسیرهای کوتاه و مستقیم غیر از صرفه اقتصادی از لحاظ زیست محیطی قابل بررسی و تامل است، باید بتوانیم با ایجاد مسیرهای هوایی کوتاه و مستقیم، سهم بیشتری از پروازهای عبوری منطقه را به خود اختصاص دهیم.

منبع: فارس

کد خبر 127288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha