کد خبر 127305
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
اعتراف تسلا به ایراد در طراحی سپر عقب مدل 3

شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا (به نوعی) به ایراد طراحی خود در سپر عقب مدل 3 اعتراف کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، اولین مورد جدا شدن سپر از بدنه در روزهای بارانی در خودروهای تسلا مدل3 را وبسایت «اینساید ایی وی» در 13 اوت 2018 گزارش کرد. صاحب آن خودرو فقط نیم ساعت بود که خودرواش را تحویل گرفته بود و با همان سپر جداشده به خانه رفت. زمانی که موارد شبیه به آن بیشتر تکرار شد، تسلا تصمیم گرفت که در بولتن خدمات خودروی خود این ایراد طراحی را به رسمیت بشناسد.

اما لحن تسلا در این سند مؤدبانه و عذرخواهانه نبود و در آن قید شده بود که این مواردی که مشاهده شده «جزو موارد نادر» است. اما این گزاره صحیح نیست و بیش از حد معمول اتفاق افتاده است.


نکته جالب توجهی که وبسایت «اینساید ایی وی» به آن اشاره کرده این است که در بولتن خدمات تسلا به شماره SB-20-12-003 که در 31 ژوئیه 2020 منتشر شده، در باره علت مشکل سپرهای عقب مدل3 تسلا اطلاع رسانی صحیح نکرده است. این بولتن همه تقصیرها و ملامت ها را به گردن «تخلیه ضعیف یا جمع شدگی آب» در مسیرها و جاده ها انداخته در حالی که جمع شدگی آب و تخلیه نشدن آب روی خود سپر و محل بست های آن به بدنه خودرو اتفاق افتاده است.

تسلا فقط به این اکتفا کرده که جدا شدن سپر ممکن است به بست های آن روی خودرو آسیب وارد کند. در حالی که این ایراد در همه مواردِ مشاهده شده علاوه بر آسیب دیدن سپر محل بست های آن به بدنه خودرو نیز آسیب دیده است.

در بخش مهم دیگری از این سند آمده است که «در صورت وارد آمدن صدمه در این موارد، وارانتی خودرو این آسیب ها را پوشش می دهد.» اگر این موارد مشاهده شده در اثر مشکلات جاده ها است چه دلیلی دارد که تسلا آن را در وارانتی خود پوشش دهد؟

 

تسلا مدل 3

در اکثر موارد مثل تروی بوسمان Troy Bosman ، لویس ترسیرو Luís Terceiro و غیره خودشان اقدام به تعویض سپر کرده اند. آیا تسلا این خسارت آن ها را جبران می کند؟ آیا هزینه های مشتری را به وی باز می گرداند؟

همچنین در این سند از خدمات تسلا آمده است که این شرکت مسئول سیل و زلزله و اتفاقات طبیعی و غیره نیست اما در ادامه از واژه ی «فرسودگی و آسیب دیدگی طبیعی» استفاده کرده و در بیشتر موارد به همین واژه ها استناد می کند. تسلا به طور رسمی هر گونه اشکال در طراحی و مهندسی را در ارائه دلیل به مشتریانش انکار می کند.

کمپانی تسلا همچنین اعلام کرده است که تمامی خودروهای پیش از 21 می 2019 مشمول وارانتی تعمیر سپر می شوند. بر اساس یافته های Reddit دلیل آن این است که بعد از این تاریخ تسلا سپرهای خود را با کمی تغییر بهبود داده است. این تغییر در بخش اتصال یدک کش روی سپر انجام شده است. اما حداقل در مورد لویس ترسیرو Luís Terceiro جدا شدن سپر زمانی اتفاق افتاده که خودرو را به تازگی تحویل گرفته است و زمان خرید آن 29 مه 2020 است. لویس از تسلا شکایت کرده و انتظار دارد تسلا هزینه 3800 دلاری وی را پرداخت کند.

این مشکل علاوه بر خسارت به مشتریان از لحاظ ایمنی برای کسانی که پشت این خودروها در حال رانندگی هستند مخاطره آفرین است.

تسلا هیچگونه روابط عمومی یا ارتباط با رسانه ها در ساختار سازمانی خود تعریف نکرده است.

منبع: سایپا

کد خبر 127305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha