ایدرو متولی انسجام بیشتر سیاست گذاران خودروسازی و قطعه سازی

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش هر راهکاری برای اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو در شرایط کنونی را الزامی دانست و گفت: ارائه برخی مسئولیت های جدید خودرویی به ایدرو به منظور انسجام و هماهنگی بیشتر با سیاست گذاران حوزه خودروسازی و قطعه سازی صورت گرفته است.

محمد رضا شیخ عطار در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: هر طرحی که بتواند ظرفیت خالی خودروسازان را تکمیل و رانتی را که امروز به واسطه شیوه ثبت نام به برخی افراد داده می شود را از بین ببرد موجب مدیریت قیمت و تقاضا در بازار خواهد شد اما اینکه با چه مکانیزمی شیوه قیمت گذاری خودرو اصلاح شود نیازمند فرصت مناسبی است تا مسیر آن به درستی طی شود.

زیان سنگین خودروسازان حاصل قیمت گذاری دستوری است

وی با اشاره به برخی راهکارهای مطرح در خصوص ساماندهی بازار خودرو و پیشنهاد قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار، تصریح کرد: اینکه قیمت تمامی نهاده های تولید خودروسازان بر اساس عرضه و تقاضا محاسبه می شود و خودروساز از هیچ گونه سوبسیدی بابت تامین مواد استفاده نمی کند؛ واقعیت دارد در حالی که محصول نهایی شرکتها قیمت گذاری می شود و این مساله موجب شده خودروسازان زیان های سنگینی را متحمل شوند.

شیخ عطار در ادامه راهکار مجلس و تصویب طرح تحول صنعت خودرو و موضوع قیمت گذاری در بورس را پروسه ای زمان بر دانست و بیان کرد: هر کدام از راهکارهای مطرح در خصوص قیمت گذاری خودرو مسلما مزایا و معایبی دارد مانند مدل پیشنهادی عرضه در بورس که تاکنون ساز و کار دقیق آن مشخص نشده است.

 

شیخ عطار

مصرف کنندگان واقعی پشت صف های خرید خودروسازان قرار دارند

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه امروز مصرف کنندگان واقعی پشت صف های خرید خودروسازان قرار دارند، گفت: هر طرحی که بتواند ظرفیت خالی خودروسازان را تکمیل کند و رانتی را که امروز به واسطه شیوه ثبت نام به برخی افراد داده می شود را از بین ببرد موجب مدیریت قیمت و تقاضا در بازار خواهد شد.

شیخ عطار افزود: البته افزایش تولید و عرضه خودرو در هماهنگی با زنجیره تولید و رفع موانع قطعه سازان صورت خواهد گرفت و موجب تعادل بخشی در عرضه و تقاضا و قیمت در بازار خواهد شد.

وی معتقد است با روند فعلی فروش و قیمت گذاری خودرو چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و کماکان با اعلام هر طرح فروشی از سوی خودروسازان با حجم عظیمی از خریداران برای ثبت نام مواجه خواهیم بود که مصرف کننده واقعی هم نیستند.

شیخ عطار در ادامه با توجه به آمار خودروهای در کف پارکینگ خودروسازان، از هماهنگی های صورت گرفته برای رفع مشکل این خودروها و سرعت در ترخیص قطعات دپو در گمرکات خبر داد و اضافه کرد: به زودی مشکل قطعات دپویی برطرف می شود و با تسریع در ترخیص قطعات رسوب شده، مسائل قطعه سازان و خودروهای ناقص حل خواهد شد.


هنوز مسئولیت تدوین برنامه 5 ساله خودروسازی کشور با محوریت ایدرو ابلاغ نشده است

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو ایدرو در ادامه با توجه به ارائه برخی مسئولیت های جدید به سازمان گسترش در حوزه خودروسازی و طرح موضوع تدوین برنامه 5 ساله خودروسازی گفت: به رغم اظهارات، تاکنون مسئولیتی مبنی بر تدوین برنامه 5 ساله خودروسازی کشور با محوریت ایدرو ابلاغ نشده است.

شیخ عطار تصریح کرد: به نظر می رسد ارائه برخی مسئولیت های جدید در حوزه خودروسازی به ایدرو به منظور انسجام و هماهنگی بیشتر با سیاست گذاران حوزه خودروسازی و قطعه سازی کشور صورت گرفته است.

وی در پایان یاد آور شد: پیش از اینکه ایدرو بخشی از سهام خود در شرکتهای خودروسازی را واگذار کند نیز چنین مسئولیت هایی را داشته و مدیریت کلان و هماهنگی ها در حوزه خودروسازی بر عهده ایدرو بوده است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 127365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    چهل ساله همین روال هست و تا زمانی که این آدما روی کارن همین روال خواهد بود. همه تصمیمها رو به نفع خودشون میگیرن بعد برای مردم تعیین تکلیف میکنن. عوضی ها