شهر فرودگاهی چابهار چگونه به مرحله ساخت رسید؟

مرداد سال ۹۴ معاون وقت استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان چابهار طی نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری، درخواست ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار خارج از اراضی پایگاه نظامی کنارک را ارائه داد.

به گزارش پرشین خودرو، تیر امسال ساخت شهر فرودگاهی چابهار عملیاتی شد؛ فرودگاهی با استانداردهای بین‌المللی که فاز یک عملیات اجرایی آن در آذرماه سال98 کلید خورد و از همان زمان در کانون توجه قرار گرفت. اما این شهر فرودگاهی پیش از آغاز ساخت در سال99، بیشتر از 5سال مراحل فنی و کارشناسی را پشت گذاشت تا به فاز اجرا رسید.


درخواست‌ ساخت از سازمان هواپیمایی کشوری

مردادماه سال 94 معاون وقت استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان چابهار طی نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری، درخواست ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار خارج از اراضی پایگاه نظامی کنارک را ارائه داد. در این نامه که همزمان به امضای نماینده وقت مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و رئیس وقت سازمان منطقه آزاد چابهار نیز رسیده، چالش‌های فعالیت اقتصادی از طریق فرودگاه نظامی شرح داده شده و از منظر فنی و کارشناسی بر ضرورت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار تاکید کرده است.

پیرو این درخواست، در شهریورماه سال 94 نامه دیگری مبنی بر درخواست صدور مجوز ساخت فرودگاه از سوی فرماندار وقت چابهار و معاون وقت استاندار خطاب به معاون وزیر و مدیرعامل وقت سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شد و مزیت‌های ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار را تشریح کرد.

در این درخواست که به امضای احمدعلی موهبتی، معاون وقت استاندار رسیده، آمده است: «با عنایت به دستورالعمل توافقات جهانی، جدایی فرودگاه‌های نظامی از فرودگاه‌های سیویل الزامی است؛ خواهشمند است دستور فرمایید مساعدت لازم برای صدور مجوز احداث فرودگاه مستقل چابهار در محل پیشنهادی مبذول فرمایند.»

در ادامه ساخت شهر فرودگاهی چابهار در سطح ملی از سوی استاندار وقت سیستان و بلوچستان پیگیری شد. علی اوسط هاشمی، استاندار وقت سیستان و بلوچستان مهرماه 94 طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار مساعدت رئیس دولت برای تسهیل در ساخت شهر فرودگاهی چابهار شده است. در نامه اوسط هاشمی به رئیس جمهور آمده است: « مشکلات فراوانی در پروازهای فرودگاه فعلی کنارک وجود دارد که علاوه بر ایجاد خسارت و ضرر و زیان مالی مسافران و تجار، موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است ... توسعه فرودگاه کنارک و بهره‌برداری از آن، رافع مشکلا فوق نبوده، لذا به منظور تقویت بندر استراتژیک و اقیانوسی چابهار، دستور فرمائید در خصوص احداث فرودگاه مستقل باری و مسافری چابهار، اوامر لازم را به ابلاغ فرمایند.»

پس از پیگیری‌های ملی و تشریح ضروریات ساخت فرودگاه چابهار، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز موافقت خود را با احداث فرودگاه چابهار در بهمن‌ماه سال 1394 اعلام کرد.

خردادماه 95 سرپرست وقت دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی کشور طی نامه‌ای به فرماندار ویژه چابهار و معاون وقت استاندار سیستان و بلوچستان، موافقت سازمان هواپیمایی کشوری و کمیته دائمی اداره امور فضایی کشور با احداث فرودگاه چابهار را اعلام کرد. در این موافقت‌نامه آمده است: «موضوع احداث فرودگاه در شهرستان چابهار در چهارصد و سی و پنجمین کمیته دائمی اداره امور فضای کشور مطرح، و با درخواست مطروحه موافقت شد.»

پس از بررسی‌های جامع از سوی کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری، اردیبهشت‌ماه سال 96 علی عابدزاده، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، موافقت اصولی احداث فرودگاه چابهار را صادر کرد.

در این نامه قید شده است: «به استناد تبصره 1 ماده 5 آئین‌نامه احداث، توسعه، بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی، به صورت اصولی با احداث فرودگاه جدید چابهار موافقت می‌گردد.»

 

شهر فرودگاهی چابهار



موافقت اصولی 96 منقضی شد

موافقت اصولی صادر شده در سال 96 از سوی سازمان هواپیمایی کشوری یک بند مهم داشت: «بدیهی است اعتبار این موافقت اصولی یک سال از تاریخ صدور است.» در پی این موافقت اصولی شرکت فرودگاه‌ها به عنواان متولی ساخت فرودگاه چابهار انتخاب شد؛ اما با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها به دلیل استفاده از بودجه دولتی به دنبال مجوزهای اعتباری بود، روند کار با تاخیر مواجه شده و موتفقت اصولی منقضی و ابطال شد.



واگذاری اختیارات اجرا و سرمایه گذاری فرودگاه به منطقه آزاد چابهار

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، عدم آغاز ساخت فرودگاه و منقضی شدن موافقت اصولی فرودگاه چابهار، سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان متولی و حامی مالی ساخت فرودگاه چابهار به موضوع ورود کرد. جلسه واگذاری اختیارات اجرا و سرمایه‌گذاری فرودگاه چابهار هفتم اسفندماه97 برگزار و اختیارات اجرا و سرمایه‌گذاری فرودگاه چابهار به سازمان منطقه آزاد چابهار واگذار شد. صورتجلسه این واگذاری به امضای وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، استاندار سیستان‌وبلوچستان، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار رسید.



صدور موافقت اصولی دوم به نام منطقه آزاد چابهار

در سال 97 و 98 مطالعات جدید و براساس شهر فرودگاهی با لحاظ کردن تمام ابعاد شهر فرودگاهی، صورت گرفت و در این مرحله سازمان منطقه آزاد چابهار توانست به استناد مواد 2 و 5 آئین‌نامه هیئت وزیران مصوب سال 92 در خصوص احداث، توسعه و بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی، ضمن اخذ موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی، موافقت محیط‌‍‌زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط، موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری، اخذ کند. موافقت اصولی فرودگاه چابهار طی نامه‌ای از سوی رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشور به رئیس سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام شد. در نهایت و پس از موافقت اصولی، فاز یک فرودگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و عملیات اجرایی از تیرماه 99 آغاز شد.
 

منبع: تسنیم

کد خبر 127397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha