در کارت‌های سوخت چه میزان بنزین ذخیره شده است؟

با اجرای سهمیه‌بندی بنزین و امکان ذخیره سهمیه در کارت‌های سوخت، آمارها نشان می‌دهد در پایان شهریورماه، یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کارت‌های سوخت ذخیره شده است.

به گزارش پرشین خودرو، سهمیه‌بندی بنزین از بامداد ۲۴ آبان ماه آغاز شد. بر این اساس مقرر شد تا بنزین سهمیه‌ای به قیمت ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز به قیمت ۳ هزار تومان به فروش برسد.

اما از آنجا که ممکن بود برخی افراد در ماهی مشخص نیاز به بنزین نداشته باشند و در مقابل ماه بعد،‌ نیاز بیشتری احساس کنند، امکان ذخیره‌سازی بنزین به مدت ۶ ماه در کارت سوخت تعریف شد.

با شیوع کرونا و با هدف کاهش تردد و مراجعه به پمپ‌بنزین‌ها این زمان به ۹ ماه تغییر پیدا کرد و تا امروز نیز ادامه دارد.


در این میان اگر چه اغلب کارت‌های سوخت از سهمیه بنزین خالی شده اما برخی کارت‌ها نیز وجود دارد که همچنان بنزین سهمیه‌ای را در خود نگه داشته‌اند تا آنجا که در پایان شهریور ماه سال جاری یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای در کارت‌های سوخت وجود داشته است.


این کارت‌ها در اغلب موارد مربوط به خودروهای دوگانه‌سوزی است که به صورت غیر مجاز گازسوز شده‌اند و از آنجا که سهمیه کامل خودرو بنزینی را می‌گیرند اما از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، مازاد بنزین در کارت آنها باقی می‌ماند.

نکته مهم آن است که موضوع استفاده نکردن از بنزین سهمیه‌ای در خودروهای عمومی دوگانه‌سوز و فروش آن بیشتر است.

این خودروها که سهمیه‌ای به مراتب بیشتر از خودروهای سواری شخصی می‌گیرند، به صورت غیر مجاز دوگانه سوز شده و در کنار دریافت سهمیه کامل، از سی.ان.جی استفاده می‌کنند.

به منظور جلوگیری از این اقدام و البته با هدف ایمن‌سازی استفاده از سی.ان.جی در کشور، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح هوشمندسازی جایگاه‌ های سی.ان.جی را تعریف کرده است.

 

کارت سوخت

 



با اجرای این طرح، تنها خودروهایی امکان سوختگیری در جایگاه های سی.ان.جی را دارند که به صورت مجاز دوگانه سوز شده و گواهی سلامت دریافت کرده باشند.

برای این منظور قرار است پلیس راهور نیز کارت خودرو را برای این دسته از متقاضیان تعویض کرده و عبارت دوگانه‌سوز را برای آنها قید کند.

با این اقدام علاوه بر آنکه خودروهای آسیب‌پذیر و خطرساز شناسایی می‌شود همچنین امکان مدیریت مصرف انرژی در کشور نیز فراهم خواهد شد.

برای کمک به چرخه حمل و نقل عمومی و کاهش بار مالی دوگانه‌سوزکردن خودروهای عمومی،‌ دولت با موافقت شورای اقتصاد قرار است یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی را به صورت کاملا رایگان دوگانه‌سوز کند.

برای این منظور صاحبان خودروهای عمومی شامل تاکسی‌ها، ‌وانت‌بارها و ون‌ها با مراجعه به سایت https://irngv.mimt.gov.ir/ می‌توانند خودروی خود را ثبت ‌نام کرده و بعد از دریافت نوبت کارگاه در روز مشخص خودروی خود را دوگانه‌سوز کنند.

با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸،‌ تمایل به مصرف سی.ان.جی در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی.ان.جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و اولین مورد آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته تحویل مالکان شد.

بر این اساس،‌ دوگانه‌سوزکردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی ان جی را تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی ان جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.

منبع: ایرنا
 

کد خبر 127400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha